Dan Hansen Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Akkurat dette temaet finnes det vel tusenvis av allerede, men jeg sliter litt med å finne rundt i dette virvarret, og starter like gjerne opp en ny og mer spesifikk tråd tilpasset mine behov. Som sagt lurer jeg på å skifte ut programvaren på datamaskinen min. Den er ikke verdens kjappeste (AMD Athlon XP2200+, 512MB RAM og 40GB + 80GB HDD) men fungerer fint til mitt bruk. Dog er jeg litt lei av å stadig oppdatere antiviruser, antispyware og alt mulig annet ressurskrevende som må til for å holde liv i maskinen på en forsvarlig måte. I tillegg sitter det et IEEE-firewirekort jeg bruker til å overføre videoopptak med. Ellers har jeg følgende "dingser" som må støttes; - CanoScan N650U - HP Laserjet 1200 - HP Deskjet 5655 - Canon BJC 4550 - Internt ekstra USB-kort Av programvare er jeg pr. i dag avhengig (bruker) av: - Windows 2000 - MS Office XP Pro - Adobe Photoshop 7.0 - Studio Ver 9.0 - Faktureringsprogram Finnes det tilsvarende for andre operativsystemer? Kort fortalt ønsker jeg meg et operativsystem som er noe greiere enn Windows 2000, en grei officepakke, billedbehandling og videoredigeringsprogram. Har man muligheten til å "logge seg på" hjemmepc'en utenfra og hente dokumenter mm er det heller ingen ulempe. Ettersom det er flere brukere av maskinen er det også fint med et epostprogram som skiller flere brukere på en slik måte at man har separate innbokser, kalendre, adresselister mm (de aller første outlookene var slik husker jeg). Dette er for øvrig en arbeidsmaskin, så noe særlig spilling er ikke aktuelt. Har tidligere erfaringer med Linux og FreeBSD, men det begynner å bli noen år siden, så mye har sikkert endret seg siden den gangen (4-5 år siden). Åja, og er tingene på norsk er det heller ingen ulempe, men absolutt ikke noe krav. Mvh Dan Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Akkurat dette temaet finnes det vel tusenvis av allerede, men jeg sliter litt med å finne rundt i dette virvarret, og starter like gjerne opp en ny og mer spesifikk tråd tilpasset mine behov. Som sagt lurer jeg på å skifte ut programvaren på datamaskinen min. Den er ikke verdens kjappeste (AMD Athlon XP2200+, 512MB RAM og 40GB + 80GB HDD) men fungerer fint til mitt bruk. Dog er jeg litt lei av å stadig oppdatere antiviruser, antispyware og alt mulig annet ressurskrevende som må til for å holde liv i maskinen på en forsvarlig måte. Ubuntu er helt klart å anbefale som distribusjon. Enkelheten selv i bruk og lav terskel for windows-brukere. www.ubuntu.com I tillegg sitter det et IEEE-firewirekort jeg bruker til å overføre videoopptak med. Ellers har jeg følgende "dingser" som må støttes; - CanoScan N650U En scanner? Varierer litt fra produsent til produsent, men burde ikke være noe problem. - HP Laserjet 1200 Neppe noe problem. - HP Deskjet 5655 Neppe noe problem - Canon BJC 4550 Ikke noe problem http://www.linuxprinting.org/show_printer....=Canon-BJC-4550 - Internt ekstra USB-kort Neppe noe problem Av programvare er jeg pr. i dag avhengig (bruker) av: - Windows 2000 - MS Office XP Pro - Adobe Photoshop 7.0 - Studio Ver 9.0 - Faktureringsprogram Finnes det tilsvarende for andre operativsystemer? MS Office - OpenOffice - Følger med Ubuntu Adobe Photoshop - The GIMP - Følger med Ubuntu, eventuelt Krita eller Photoshop via Wine - Studio Ver 9.0 - ? - Faktureringsprogram - Kan være et problem, særlig vis du må kjøre det du bruker nå. Kort fortalt ønsker jeg meg et operativsystem som er noe greiere enn Windows 2000, en grei officepakke, billedbehandling og videoredigeringsprogram. Har man muligheten til å "logge seg på" hjemmepc'en utenfra og hente dokumenter mm er det heller ingen ulempe. Ettersom det er flere brukere av maskinen er det også fint med et epostprogram som skiller flere brukere på en slik måte at man har separate innbokser, kalendre, adresselister mm (de aller første outlookene var slik husker jeg). Dette er for øvrig en arbeidsmaskin, så noe særlig spilling er ikke aktuelt. Har tidligere erfaringer med Linux og FreeBSD, men det begynner å bli noen år siden, så mye har sikkert endret seg siden den gangen (4-5 år siden). Ja, mye har nok forandret seg siden ja, 99% til det bedre.Åja, og er tingene på norsk er det heller ingen ulempe, men absolutt ikke noe krav. Ikke noe problem, velg norsk under installasjonen eller installer de norske språkpakkene senere. Mvh Dan 7832622[/snapback] Endret 30. januar 2007 av PHPdude Lenke til kommentar
Callinicos Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Den beste og mest funksjonelle Linux-distribusjonen er Mandriva 2007. Det er også den med det mest moderne brukergrensesnittet. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Den beste og mest funksjonelle Linux-distribusjonen er Mandriva 2007. Det er også den med det mest moderne brukergrensesnittet. 7832929[/snapback] Tull, Mandriva har ingen andre funksjoner enn noen andre linux distroer, vel ang bruker grense snitt? mest moderne? vel, den bruker samme Gnome og Kde som alle andre distroer. Gentoo er faktisk den mest funksjonelle, dne har et pakke system som har mange muligheter som ingen andre pakkesystem har, men distro'en er svært tidskrevende og vanskelig å bruke. Gå for Ubuntu. - Studio Ver 9.0 - http://www.linuxguiden.no/index.php/Video Endret 30. januar 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Studio Ver 9.0 er Pinnacle Studio Version 9.0 som jeg bruker til enkel redigering av videoopptak. Hvordan er disse distroene ellers mot NTFS-partisjonerte disker? Mvh Dan Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Studio Ver 9.0 er Pinnacle Studio Version 9.0 som jeg bruker til enkel redigering av videoopptak. Hvordan er disse distroene ellers mot NTFS-partisjonerte disker? Mvh Dan 7833044[/snapback] Vel, ingen av de har ntfs lese mulighet som funker ut av boksen, som du må installere etter installasjonen, det er ikke vanskelig, men for at driveren skal funke skikkelig må du fjerne diskene manuelt far Windows før du sletter det, "med trygg fjerneing av maskinvare" e.l. hvis det er eksterne harddisker. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Må jo ha en egen partisjon formatert med ext3 eller annet linux-filsystem. For deling av NTFS-partisjon mellom Linux og Windows så så har ikke Linux noe problem med å lese fra NTFS, skriving er vel litt mer usikkert men kan gjøres. Endret 30. januar 2007 av PHPdude Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Tanken var å ha en ekstern USB-harddisk jeg kunne flytte mellom maskinene her. Kommer til å beholde en windowsboks som barna kan spille på. Ellers blir det full formattering av begge diskene på maskinen her. Fakturaprogrammet er et veldig enkelt program som kan kjøres direkte fra disketter (stammer fra Win95/98-tiden) Ellers er jeg åpen for å finne noe annet så lenge det er tilpasset standard fakturablanketter. Mvh Dan Endret 30. januar 2007 av Dan Hansen Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Der det er mulig så anbefaler jeg deg å bytte ut ntfs med ext2 da vil du kunne få full lese og skrive støtte i windows via denne driveren og native i linux. Dette filsystemet kan du også bruke på den eksterne harddisken din. Et fakturaprogram som er laget for win95/98 burde fungere rimelig bra via wine. - Evt kan du prøve å google navnet på programmet sammen med ubuntu, linux, wine, crossover, m.m. For å finne ut mer. - Det finnes sikkert linux native alternativer til slike programmer også, men jeg vet ikke om noen slike programmer hverken til windows eller linux. Photoshop - Du kan i tillegg til de programmene over ta en titt på GIMPshop. Og så finner du enda flere programtips via link i signaturen min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå