Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN over strømnett/mediakonverter

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen med erfaringer på mediakonvertere, aka LAN over strømnettet hjemme? Jeg vurderer noe slikt da jeg trenger nett til en servermaskin hjemme som da typisk må være kjapt og stabilt (ikke WLAN da) og det passer seg dårlig å strekke TP.

Finner generelt lite informasjon, ser at bl.a. Komplett selger noen konveretere. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.reghardware.co.uk/2007/01/22/re...netgear_hdx101/

The register tester den nye 200mbps powerline adapteren til netgear.

Greit lesestoff.

7832820[/snapback]

Heisann jeg har nettopp skaffet meg en et par hdx101.. og jeg må innrømme jeg ikke er helt fornøyd jeg får ikke i nærheten av 56 mbit som de oppgir i testen.. si 4mbit og ping som varierer mellom 100ms til 2000

Jeg har et gammelt msi sett av homeplug varianeten for 14mbit, det er samme strekket med kabel som det skal stå på der får jeg jevnt 2ms og greit 3mbit kontinuerlig.

Så du risikerer å ikke får i nærheten det du håper på om du går for hdx101.

Brut

Lenke til kommentar
http://www.reghardware.co.uk/2007/01/22/re...netgear_hdx101/

The register tester den nye 200mbps powerline adapteren til netgear.

Greit lesestoff.

7832820[/snapback]

Heisann jeg har nettopp skaffet meg en et par hdx101.. og jeg må innrømme jeg ikke er helt fornøyd jeg får ikke i nærheten av 56 mbit som de oppgir i testen.. si 4mbit og ping som varierer mellom 100ms til 2000

Jeg har et gammelt msi sett av homeplug varianeten for 14mbit, det er samme strekket med kabel som det skal stå på der får jeg jevnt 2ms og greit 3mbit kontinuerlig.

Så du risikerer å ikke får i nærheten det du håper på om du går for hdx101.

Brut

7846641[/snapback]

100 til 2000ms høres jo helt sykt ut? Er jo ikke aktuelt om det er tilfelle iallefall... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Kan du ikke bruke to WLAN<->Ethernet-broer, eventuellt med eksternte antenner om det skulle være nødvendig?

7849066[/snapback]

Jo, hvis et slikt oppsett leverer god kapasitet/ping/stabilitet så er jo det hva jeg er ute etter. Aldri likt tanken på å kjøre WLAN på noe jeg skal bruke til server av noe slag. Mulig jeg som har fordommer mot WLAN, hvis jeg klarer å lage tilstrekkelig oppsett med det så er jo det minst like greit, da mediakonvertere er rimelig dyre...

:hmm:

Har du erfaring med slike oppsett?

Lenke til kommentar

Jeg kjører med wlan hjemme fra gaming-pc til router til mediakonverteren til Lyse og har en ping mot battlefield.no sine servere på 2-3ms siden de også står i Lyse sitt nett. Har ikke opplevd noe ustabilitet på wlanet og det har jeg kjørt i over to år nå. Bruker Linksys WMP54G-kort i pc og routeren er Linksys WRT54G. Anbefales!

Lenke til kommentar
Jeg kjører med wlan hjemme fra gaming-pc til router til mediakonverteren til Lyse og har en ping mot battlefield.no sine servere på 2-3ms siden de også står i Lyse sitt nett. Har ikke opplevd noe ustabilitet på wlanet og det har jeg kjørt i over to år nå. Bruker Linksys WMP54G-kort i pc og routeren er Linksys WRT54G. Anbefales!

7855238[/snapback]

Takk! Edit: Hva med overføringshastighet?

Endret av VingeFaan
Lenke til kommentar
Kan du ikke bruke to WLAN<->Ethernet-broer, eventuellt med eksternte antenner om det skulle være nødvendig?

7849066[/snapback]

Jo, hvis et slikt oppsett leverer god kapasitet/ping/stabilitet så er jo det hva jeg er ute etter. Aldri likt tanken på å kjøre WLAN på noe jeg skal bruke til server av noe slag. Mulig jeg som har fordommer mot WLAN, hvis jeg klarer å lage tilstrekkelig oppsett med det så er jo det minst like greit, da mediakonvertere er rimelig dyre...

:hmm:

Har du erfaring med slike oppsett?

7854465[/snapback]

Ja, har brukt det ved LAN et par ganger - satte opp en dell ruter i "all ruting AV" modus (hadde lånt boksen av en venn som hadde den liggende), koplet den på hovednettet mitt, og satte opp accesspointet mitt i ett eller annet modus som gjorde at den koplet den store switchen jeg hadde lånt til resten av nettet. Så satt folk på denne switchen.

Mesteparten av trafikken var intern, men jeg hadde et par maskiner "på den andre enden" av broen, inkludert smootwall'en som gav internettlink - og det fugerte fint, på tross av at jeg med det vanlige trådløskortet mitt overhode ikke er i nærheten av å ha dekning der hvor vi koste oss.

Er vel uansett neppe værre enn powerline-nett :)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313252

Jeg tror denne skal kunne gjøre akkurat dette. Skal kjøpe den selv, riktignok for bruk som vanlig AP, men kan godt gi deg tilbakemelding på hvordan det funka om en uke eller to (PM meg!). Evt. kan du lese dokumentasjonen hos SMC...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...