Gjest Oppgitt?! Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei! Meg og skole har aldri funket i det hele tatt, lekser har jeg en så utrolig dypt liggende trang til å styre unna at det begynner seriøst og tære på min tolmodighet, kjæresten min irriterer seg også over dette. Det er nesten litt som jeg lurer meg selv, uten å en gang være klar over det. Jeg utsetter lesing til prøver, overbeviser meg om at det er så lite stoff at jeg kan vente til et par dager før prøven med å lese. Men da får jeg panikk å ikke gjør en dritt, så sier jeg at jaja neste gang gjør vi det bedre. MEN FAEN I HELVETE, jeg har tenkt dette siden barneskolen og nå er jeg 20 ikke ferdig med VGS en gang. (Nei, jeg har ikke gått om igjen). Jeg er også avhengig av data, så lat er jeg ikke direkte iallefall. Spilling gjør jeg ikke, jeg leser om generelt data. Du kan skjønne at jeg er oppgitt, jeg kan lese jævlig kjedelig dokumentasjon på noe "data-greier" fra morgen til morgen, pugge Cpu registerene og skrive artikler om dette uten å miste hverken konsentrasjonen eller motivasjonen. Kanskje det er en mangel på selvdisiplin, men når det kommer til data kan jeg sette meg mål/prosjekter, og da gjennomfører jeg selv om jeg må ta natten til hjelp. Jeg fatter faen ikke hva som feiler meg, akkurat nå er jeg bare så jævlig dritt lei av dette. Karakterene mine har vært "ok", 4-4.2 i snitt hele livet, men dette får jeg på jævligst mulig måte. Har kanskje hatt 5/6 til jul i mange fag også. Jeg er bare utrolig sliten av å få "ok" karakterer på en mest mulig stressende måte. Mulig jeg har problemer med "autoriteter" og liker å gjøre alt annet enn jeg "må" gjøre. Det er så jævlig typisk, hvis jeg først får muligheten til å studere data så ender jeg vel opp med å lese poetiske tekster på fri-tiden noe jeg nå fordrar. Det er lett og komme med forklaringer som, "fordi man må" og "fordi det er sånn", noe jeg forsovidt aksepterer. Men på et magisk-fantastisk sett og hvis ender jeg opp med å ikke gjøre en dritt likevel uansett hvor mye jeg ønsker det og vil. Noen som har opplevt noe slikt? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg opplever det litt selv. Jeg har null konsentrasjon, misliker et par av lærerne mine og gjør det ræva i fag som jeg egentlig er glad i. Jeg har flaks, jeg sitter igjen med nesten 5 i snitt, men det er noe med skolen. Lærerne! Det er de som har skyleden, eller i allefall noen som står bak skoleverket. Lærerne er rett og slett dårlige. De er gørr kjedelige å høre på, de har ikke noe pedagogisk sans. De vet ikke hvordan de skal få oss til å interessere oss. De har ikke svar på det jeg lurer på, osv, osv. Det er så mye skolen er dårlig på. Helt seriøst så tror jeg ikke det er noe galt med det. Det er bare det at du ikke interesserer deg for faget. Selv om det er fag du normalt ville interessert deg for. F.eks som at broren min er veldig glad i å trene. Var norgesmester i svømming, m.m. Han fikk 2 i gym! Og han som trener til spesialjeger til sommeren. Han kommer glatt gjennom "utsilingen" de første uken og er kanskje blant de 2% som er best i landet. Likevel så får han 2?! Det er lærerne sin skyld, jeg er helt overbevist. Jeg kjenner meg i allefall veldig igjen i det du skriver og må si at jeg støtter deg. Jeg har ikke noe problem med autoriteter, jeg har et problem med autoriteter som jeg ikke respekterer pga. personlighetene dems. Det er jo så som så, men de graver sin egen grav. Jeg kan ikke bestemme om jeg skal like de eller ikke når de oppfører seg som om de ikke har fått noe sosial oppfostring og nærmer seg pensjonistalderen. Det er for ille, og jeg mister rett og slett piffen. Ja til bedre lærerne! Høyere lønn, bedre utdanning og mer penger til skoler og luftanlegg. Det er noe alvorlig galt med skolesystemet. Vi som bor i verdens beste land. Ja, ja... Norge er et fint land Lenke til kommentar
Gjest Oppgitt?! Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hehe det er sant det. Jeg lurer seriøst på hvor jeg kommer til å ende opp. Glad jeg har kjæresten min, hadde det ikke vært for hun hadde jeg slutta for lengst med alt. Foreldrene mine er litt av noen tapere, kanskje det smitter, hvem vet. Det er så jævlig dritt kjipt de alltid er hjemme, noe som gir meg en sterk lyst på å flytte og å starte mitt eget liv. Men så har vi noe så "koslig" som utdannelse da. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Tenk på deg selv. Gjør ting som tjener deg selv og finn en jobbmulighet med noe du liker. F.eks skal jeg gå journalistlinjen til neste år på universitet bare fordi jeg elsker å være ute blant folk, bygge nettverk og reise rundt. En ting jeg angrer på er at jeg ikke gikk musikk, dans og drama, fordi jeg elsker musikk - jeg vare bare redd for at sangstemmen og dansingen min ikke skulle holde. Nå kan jeg i allefall synge og angrer litt. Likevel skal jeg klare meg det siste halvåret som jeg har igjen på VGS. Skal kjempe meg til karakterene jeg trenger, og det er ikke for foreldrene min jeg gjør det, jeg gjør det for meg selv. Tross alt så er det mitt liv, jeg har ikke tenkt å bli glemt av historiebøkene som bare enda et menneske. Lenke til kommentar
Hjertevarm Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg er så enig i alt dere skiver om skolen. Jeg har tidligere selv jobbet som lærer, og dere har så rett så rett. Det er alt for mange dårlige umotiverende lærere og mye som er galt i skolen. De få som er virkelig, virkelig gode...de forsvinner ofte, dessverre. Mange lærere forstår ikke at de skal være der for dere, dèt er jobben deres. De skal gjøre sitt ytterst beste for å gjøre deres skoledag motiverende og lærerik. Jeg gremmes mye over dette selv....selv om jeg hverken er skoleelev eller jobber som lærer lenger. Men til saken: Du ønsker å gjøre det bra, du ønsker å studere data oog du ønsker å flytte hjemmefra. Alt dette kan oppfylles. De to siste kan følge hverandre. Du kan jo søke skole hvor du vil i landet og flytte på hybel. Men for å komme dit må du jo ha karakterene. Og dessverre er det ingen lette enkle magiske ord jeg kan gi deg. Bare de kjedelige som du kan fra før. Du må være streng og strukturert med deg selv. Lag lese-plan. Kan du noen form for studie-teknikk? Jeg selv er veldig glad i tankekart. Les sidene, lag kart....og deretter les bare på kartet. Tidsbesparende synes jeg, og det du leser blir sittende. Jeg har femårig universitets-utdannelse og brukte dette hele tiden. Kart og stjerne. Og jeg kan love deg at alle fagene mine gjennom de fem årene ikke var så forfedelig inspirerende hele tiden heller. Prøv å la datainteressen din være motivasjon i seg selv. Det er jo en stor premie hvis du nå faktisk kan få de karakterene du trenger og få studere det du liker best. Tenk å kunne ha hobbyen sin som jobb. Ta ikke frem de artige data-dokumentene dine før du har lest "dagens tekst" fra skolen. De er premien når du er ferdig. Jeg er også veldig glad for at du har en kjæreste som oppmunterer deg. Håper hun fortsetter med det. Kanskje dere kan studere videre på samme sted....kanskje et samboerskap kan være en motivasjon? Jeg håper virkelig du får til dette. Det er jo så klart og tydelig at du virkelig vil. Glem lærerne, foreldre og alt annet som overskygger; Gjør dette for deg selv. Og hay; små premier underveis er alltid lov. :-) Om det er litt snop til lesingen eller en liten gave til deg selv ettersom de gode karakterene renner inn. Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Oppgitt?! Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Takk for fine ord folkens =) Ja, det er sant det. Jeg jobber faktisk bra i fag som er avgang, f.eks i år har jeg Fysikk, Matte, Samfunn(noe) som gjenstår. Da blir det vel med at jeg bryr meg mye i de fagene og lite/ingenting i de andre. For all del, jeg vil så absolutt studere data, men jeg frykter ikke for et for lavt snitt. Så langt tilbake jeg kan finne har det i alle år vært "alle så søkt kom inn" på det studie. Det er nok bare snakk om å holde ut allmenn. Føler jeg skal klare det, jobber hardt med fag som teller og får igjen der. Tror jeg skal klare meg, og det med sjokolade funker bra. Jeg bare spiser den og ser på film Kjæresten min er virkelig helt fantastisk, helt utrolig tolmodig den jenta. (Men jeg vil ikke gå for langt heller, nei, får vel stå på. ) Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg henviser til reglene for gjesteposting: Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Om du ønsker kan du opprette en ny tråd med den registrerte brukeren din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg