Gå til innhold

Sette opp Name Server hos GoDaddy.com

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kan forklare litt om "Name Server".

Har tenkt å sette opp en webserver og bruke SWsoft sitt kontrollpanel for domene.

Serveren har en fast IP. Så da lurer jeg litt på hvordan man setter opp navne serveren..

Hos GoDaddy kan man sette dette opp enkelt. Men skal de to "Name server" som settes opp ha samme IP? Et domene skal jo ha minst 2 stk NS. Eks. NS1.NAMESERVER.COM og NS2.NAMESERVER.COM og begge må/bør ha forskjellig IP.

MEN.. Webserveren har jo bare en IP.. Noen som kan forklare meg hvordan man gir et domene 2 forskjellige NS som har forskjellig IP. Skjønner ikke helt dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to steg som må utføres her.

1. Registrere navnetjenerne for domenet.

2. Registrere webserverens ip-adresse på navnetjenerne.

Nøyaktig fremgangsmåte avhenger av hvor du kjøpte domenet og hvem som kjører navnetjenerne.

Det er mulig for webserveren å også kjøre navnetjener. Men navnetjenere kan være vanskelig å konfigurere hvis du ikke har oversikt over hvordan DNS fungerer.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Men å registrere navnetjeneren så mener du kanskje å sette opp NS?

altså NS1.DOMENE.COM og NS2.DOMENE.COM

Men det jeg også lurer på da er IP'n som NS1 og NS2 skal peke til. Dette må vel være IP'n til webserveren som domene skal hostes på..? Og da blir jo samme IP på begge NS.

DNS settes opp av kontrollpanelet på webserveren nå man legger til et domene, så det er ikke noe problem.

Men når jeg f.eks registrerer et nytt domene hos en registrar og ønsker å hoste dette på min webserver, så må jeg jo sette custom Name server.

---> NS1.DOMENE.COM & NS2.DOMENE.COM (som begge peker til samme IP.. altså webserveren)..

Men.. dette er vel egentlig feil oppsett? Altså samme IP på begge NS..?

Lenke til kommentar

Du skal ikke angi IP-adressene til navnetjenerne, kun hostnavnet.

OK, jeg forstår det sånn at Godaddy kjører navnetjenerne for deg. Da må du fylle inn de to navnetjenerne til Godaddy.

Ja, begge navnetjenerne må settes opp til å svare det samme (det bør gå automatisk hvis man bruker en gjennomtenkt tjeneste) når noen spør etter dittdomene.com.

Hvis du ønsker å hoste ditt domene selv (ha egen navnetjener), så er det mulig. Du må likevel ha to navnetjenere, så da må du alliere deg med en venn eller finne en gratistjeneste.

Lenke til kommentar

Ja GoDaddy kjører navnetjeneren. Dvs jeg kjøper domene der. Satte ett som Name Server. Der måtte jeg opprette minst 2 stk NS. (NS1 og NS2). Men satte begge NS til samme IP (som webserveren min). Dette fungerer i følge goDaddy, men jeg har fått vite at man skal ha to NS til et domene hvor begge NS skal ha forskjellig IP. Dette skjønner jeg ikke hvordan det skal foregå isåfall..

noen som kan forklare det?

NS må vel peke til IP til webserveren.. og hvordan i kan da NS har forskjellig IP.. ? som er anbefalt..

Lenke til kommentar

Ut fra det du forklarer, så tror jeg Godaddy ikke kjører navnetjenerne for ditt domene.

Du må sette opp to navnetjenere. Du kan kjøre en selv på webserveren, men må ha en til. Du finner sikkert en her du kan bruke.

Etter du har satt opp navnetjenerne til å svare på ditt domene, så går du til Godaddy og registrerer de to navnetjenerne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mye rot her men..

Det gar ann a kjore to nameservere pa samme server, men da ma du binde til to forskjellige ip'er pa nic'et.

Det er egentlig ingen vits i a kjore et slikt oppsett pga begge nameserverne vil ga ned sammen med servern uansett, og eneste grunnen til at man har flere nameservere er for at dns recordene dine ikke skal slutte og serveres til internett ved nedetid.

derfor anbefaler jeg deg og sette opp secondary slave dns server med http://www.afraid.org

Dette er den storste gratis dns hosten og de stotter ALT av dns.

Endret av joltaire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...