Gå til innhold

Blåstikk i bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker shadow programmet så får du enda varmere bilder. Du kan også justere farvetemperaturen manuelt ellere bruke et referansekort. Når det er veldig vanskelige forhold så er det en ide å bruke RAW siden du da kan justere hvitbalansen i etterkant uten problemer. Med JPEG så har du mindre å justere på.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

I Elements 4 går du på "enhance" i menyen, velger "adjust color" + "remove color cast". Da kommer det frem en liten "øyedrypper" klikk på et punkt i bildet som er hvitt, grått eller sort. Prøv litt forskjellige steder til man får bildet slik man vil ha det.

Lenke til kommentar

Og hva du gjør feil... Ja dette er bare slikt som skjer av og til, automatikken i kamraet blir fort lurt i snø. Jeg bruker stort sett hvitbalansen på auto når jeg fotograferer i snøen. Om det er bedre vet jeg ikke, har ikke prøvd cloudy.

 

Er lysforholdene litt ekle blir bildene stort sett bedre når man fotograferer i raw.

Jeg vil definere ekle lysforhold som:

- Dårlig lys

- Også snøforhold da det mange ganger blir svært mye lys

- Sterkt solskinn, jeg har mange ganger opplevd utbrente ansikter i jpeg fra D70

 

Jeg har faktisk kompaktkamra fra Sony som takler sterkt solskinn i jpeg bedre en D70. Slik er det ....

Lenke til kommentar

Grav frem bruksanvisningen til kamera å still hvitbalansen ved hjelp av snøen eller et hvitt ark.

Tror dette er hvordan (kamera på rep. så ikke 100% sikker)

Trykk inn WB og bla med bakre komandohjul til du kommer til PRE nederst på topp displayet, slipp og hold inn WB noen sekunder da blinker det i displayet.

Ta nå bilde av noe hvitt i det lyset motivet er (f.eks snø hvis du er ute) og hvis det står GOOD (elns) på displayet har den stillt hvitbalansen etter "hvitheten" i snøen.

Står det NoGD prøv samme prosedyre om igjen men endre komponeringen noe.

 

Husk å stille WB tilbake til auto når du er ferdig å ta bilder av snøen slik at det ikke blir feil for andre motiver.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...