FeE Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Kom nå nettopp over at jeg kunne gå dette yrket fra Tip, og jeg har omtrent ingen info om det. Jeg lurte på om det var noen andre som hadde noe mer informasjon enn det som står på vilbli og jobbfeber? Lønn, lærlingsplasser, sånne ting. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Fu = Fuck You? Likte ikke topic så bra.. Lenke til kommentar
FeE Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Riktig... Nei tenkte mer på "Fjernstyrte undervannsoperasjoner" noe man blir ved å gå "Automatisering" Lenke til kommentar
lostoman Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Akuratt det jeg og vurderte! Men jeg snakket med onkelen min som jobber i olja, offshore, og han sa at det ikke var et lett yrke å komme inn på. De ansetter tydelivis ikke så mange folk innenfor det Så det skal lit til for å klare å få jobb etter utdanning. Lønna ligger rundt 400 000 tusen og du jobber mest offshore. Så han anbefalte meg ikke å ta det yrket, og heller å gå brønnteknikk hvis jeg ville jobbe offshore. Så jeg tar noe annet. Endret 30. januar 2007 av lostoman Lenke til kommentar
FeE Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Hm, takk for et bra svar. Flere av disse håper jeg på. Har og tenkt på brønnboring, men det er så langt her fra så vet ikke helt om jeg har lyst til det. Men dette virket jo helt greit det også, men da får jeg jo heller tenke litt på det. Lenke til kommentar
lostoman Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Er jo bare ett år hvis du går TIP en plass nær deg, så skifter du skole år 2. Da er det bare 1 år du trenger å reise lit langt, evt. flytte i en hybel. Det jeg gjør, tar brønnteknikk istedefor FU - operatør som du får fagbrev i og får deg en annen jobb etterpå. Endret 30. januar 2007 av lostoman Lenke til kommentar
FeE Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Jo det er sant. Men har jo frue her, og venner med planer for russebil og alt. Men det hadde vært kos, måtte jo blitt hybel da, er jo 6-8 timer vær vei fra meg til begge stedene så. Lenke til kommentar
lostoman Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Ta dama med deg Skal på yrkesmesse i dag, så jeg kan se om jeg kan få bekrefte det sjeg sier om Fu - operatør.... Men siden onkelen min som faktisk jobber med noe lignende, og sier at det ikke er et yrke jeg bør satse på, så trenger jeg vel ikke å få d inn i hode en gang til. Lenke til kommentar
FeE Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 høhø^^ Vet ikke det. Men fikk du kikka noe på det? Tenker mer og mer på det faktisk, hadde ikke vært noe kult og ikke fått lærlingsplass da. Men i værstefall hadde det jo da gått ann og tatt almennfagligpåbygning og blitt noe annet. Politi f.eks. Lenke til kommentar
lostoman Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Var på den tingen nå. Snakket med ei dame som snakket om jobb i olja. Hun sa at det ikke var mange plasser i det. Jeg mistet og lysten på yket når hun forklarte litt bedre hva det gikk ut på. Skriver av et hefte jeg fikk: Etter TIP kan du for eksempel søke deg inn på VG2 brønnteknikk eller VG2 kjemiprosess etterfulgt av to års læretid i bedrift. Endret 31. januar 2007 av lostoman Lenke til kommentar
FeE Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg mistet også litt lysten på det igrunn. Måtte jo gå 2 år til... Lenke til kommentar
lostoman Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg gikk automatikk, og skulle bli FU - operatør. Men det var ikke marked for det(sløste bort 2 år), så jeg tok å gikk et år til på automatikk, for å bli automatiker. Jeg har samme lærlingslønn som mange andre, ikke veldig stor, og ikke lav. 7869435[/snapback] Han skrev dette en annen plass på forumet, så da fikk vi enda en bekreftelse på at FU - operatør ikke er noe å satse på. Ble ganske lettet over at jeg ikke utdannet med som det og sløste bort så mange år. Lenke til kommentar
Morfiril Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Altså, selve yrket syntes jeg at det er ganske greit å satse på om man intresserer seg for faget. Det går for det meste ut på å styre styre en ROV for å drive med arbeid på sjøbunnen som ellers dykkere tok seg av tidligere, kartlegge sjøbunn og sjekke rør osv... stort sett alt som gjøres under vann. For tiden er det 2 gode måter å bli FU-operatør som fagbrevet heter, eller ROV pilot som det heter innen bedriftene. Visst du har fagbrev som f.eks elektriker, mekaniker, rørlegger osv.. kan du søke som trainee hos de f.eks oceaneering, Deep Ocean elelr Geoconsult når disse søker etter det. Da har du 1 år som trainee for å så ta eksamen og blir da ROV pilot. Du kan ta GK elektro -> VK1 automasjon -> Søke som FU lærling Denne veien er ikke fullt så enkel og lærlingperioden er 2.5år. Firmaet jeg jobber i ansatte i august 2006 11 traineer og 2 lærlinger. Selv er jeg lærling og jeg syntes at dette er kjempe artig og liker å skru, mekke og oppdage havets verden. Endret 5. februar 2007 av Morfiril Lenke til kommentar
FnTor Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Er veldig interisert i å bli FU-operatørt. Så lurer på hva man trenger i snitt for å komme inn som lærling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå