Datasmurf Skrevet 30. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2007 Var ute her forleden natt og lekte med kameraet. Ut av veldig mange uklare bilder, fikk jeg noen (halv)klare også. Disse kommer her: Vinternatt, I Vinternatt, II Vinternatt, III Vinternatt, IV Vinternatt, V Vinternatt, VI Vinternatt, VII Vet at de er uklare i stor størrelse, men jeg hadde ikke tilgang til stativ, og da er det grenser for hva en skjelvende person kan klare. Håper noen andre enn jeg liker de. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 30. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2007 Tips: Vent til du skaffer deg stativ... det er håpløst å få skikkelig skarpe bilder på natttid uten. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2007 Helt ærlig, så syns jeg dette var dritt! Er vell ikke slik kritikk man vil ha, men noen ganger er det det man får. Alle bildene hadde som sagt utrolig mye uskarphet, grunnet lang lukkertid uten stativ. Hvitbalansen er også på aveie på de fleste bildene, og heller ikke motivet er spesielt spennende. Jeg fikk iallefall ikke noe positivt ut av disse bildene. Stativ annbefales på det sterkeste om du vil ta slike bilder, og er viktigere enn et objektiv. Kitlinsa fungerer bedre med stativ enn hva hvilket som helst annet objektiv gjør med slike innstillinger uten stativ. Ikke ta dette så tungt, kanskje jeg overdriver littegrann. Slike bilder kan jeg også være så uheldig å få, men jeg sørger for at de ikke kommer til andre enn søppelbøtta på pc'n. Se på dette som veileding til senere bilder, og ikke slakt av disse bildene. Håper jeg ikke er for kvass her, men jeg vil at andre skal få best mulig bilder og ikke gå rundt å tro at bildene er gjennomsnittlige gode, når de ikke er det. Dette er hva jeg hadde satt pris på om noen syns bildene mine var crap, ikke bare "Dårlig bilde" Mvh Marius Lenke til kommentar
Azzido Skrevet 1. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2007 skaff deg stativ og kom tilbake med bilder da.. dette blei for dårlig... Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 du fikk no hvertfall til med bilde nr V.. Enig med resten her.. Stativ er tingen, og ikke er det så dyrt heller Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 God idè, ikke fullt så god utførelse. Men det kan bli bra med stativ! Prøv med det, så vil hvert fall jeg se hvordan det ble da. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 Ser ikke helt vitsen med å legge inn 7 uskarpe (ikke halvklare, som du kaller det) bilder. Det holder å plukke ut et par stykker. Jeg håper og tror du ikke er fornøyd med resultatet selv, og da burde det være nok for å ikke legge de inn. Det fører bare med til en oversvømming av mer eller mindre elendige bilder i bildekritikken. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 Her var det mye kritikk av manglende stativ. Bildene er uskarpe som følge av bevegelse i kamera. Stativ er nødvendig; ferdig med dét! Litt kritikk/kommentarer på motivene heller: Jeg har stor sans for utendørs bilder av landskap i lite belysning, og som du har skjønt nå, så setter det en del krav til teknikken. I, Meget vanskelig motiv å fange. Månen er det lyseste objektet, og skal du få den skarp må du ha relativt kort lukkertid (den rører på seg..), resten av himmelen og landskapet under er mørkt, og trenger lang lukkertid og stor dybdeskarphet (liten blender) Bygningene i forgrunnen er lyst opp av kunstig belysning, og vil dermed bli delvis utbrent. Jeg vil anbefale å finne et annet sted å ta bildet fra slik at bygningene ikke ble med. Jeg synes ikke de passer i bildet. For å få både måne og landskap skarpt og lyst, må du nok gjøre to eksponeringer som settes sammen (såkalt "hdr" kan jeg ingenting om, men er beskrevet annet sted på forum her...) II, Her er det potensiale for et godt motiv. Imidlertid er lyskildene fra husene veldig sterke i forhold til veien og objektene forøvrig. Dersom du går 50m lenger frem, er det kanskje færre hus? Eventuelt vent til senere når lysene slukkes for natten. III, Spennende vinkel som får huset til å bli kjempestort. Trekk litt til høyre for å unngå snøskavlen til venstre i bildet. Hvis det er ditt eget hus; slå av alle utelamper. IV, Samme kommentarer som for II. Her er lukkertiden kortere noe som gjør bildet mørkere, litt mindre håpløst uskarpt, og litt minde utbrent i lyskildene. V, ikke mye å si på teknikken her, men motivet gir meg ingenting. Gloen til høyre for siggen skyldes vel at eksponeringen fortsatte etter at blitsen fyrte, og at kameraet flyttet seg litt i eksponeringstiden. Litt eksperimentering med dette kan kanskje gi noen artige effekter...? VI, "Trær med snø på i måneskinn" kan være bra motiv, men "trær med snø på foran en kjedelig bygning" synes jeg ikke passet så fint. VII, Min favoritt blant de 7 bildene her. Hele treet må med riktignok. Treet kommer "ut av bildet" på en dramatisk måte som fasinerer meg. I kveld er det fullmåne igjen, husk det nye stativet ditt... - Rams Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg har tatt til meg all kritikken for stativmangel og brukt sparepengene mine (som skulle gå til å betale regninger, sorry Telenor, null telefonregning betalt denne gang) på et stativ. Ut igjen å teste i natt Skjønt, alt er avhengig av at det ikke sner så klart. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 Sidan du har fått deg stativ, bør du vel også tenke på å finne nokon interessante motiv. Det var ingen av bilda som var verdt å legge ut..... Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 Huff, alle får til sånne bilder. De var slettes ikke bra på noen måte. Stativ neste gang! Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 2. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2007 Som du selv påpeker var ikke bildene skarpe. Komposisjonen likte jeg heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå