abr133 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei! En kollega av meg skal kjøpe en del bærbare. Han trenger dem i jobbsammenheng, men skal brukes til enkle ting som internett, teksbehandling og regneark. Kanskje noen helt enkle programmer (som nok ikke vil kreve mye ressurser). De har fått tilbud om gamle M740 prosessorer til "gi-bort-pris" samt Celeron 440-prosessorer (som nok koster mer). Hvor stor forskjell er det på disse 2?. I mine ører har Celeron vært et skjellsord, men er det slik? Jeg har selv en gammel coop pc med m735 prosessor - og den funker knallbra. Vet flere faktorer enn prosessor spiller inn - men dette er de opplysningene jeg har pr. i dag. Og er i utgangspunktet ute etter en vurdering av prosessorene Lenke til kommentar
peiper Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei! En kollega av meg skal kjøpe en del bærbare. Han trenger dem i jobbsammenheng, men skal brukes til enkle ting som internett, teksbehandling og regneark. Kanskje noen helt enkle programmer (som nok ikke vil kreve mye ressurser). De har fått tilbud om gamle M740 prosessorer til "gi-bort-pris" samt Celeron 440-prosessorer (som nok koster mer). Hvor stor forskjell er det på disse 2?. I mine ører har Celeron vært et skjellsord, men er det slik? Jeg har selv en gammel coop pc med m735 prosessor - og den funker knallbra. Vet flere faktorer enn prosessor spiller inn - men dette er de opplysningene jeg har pr. i dag. Og er i utgangspunktet ute etter en vurdering av prosessorene 7831330[/snapback] Til slik bruk spiller det antagelig fint lite rolle, men her er noen specs: P M 740 - 1,73GHz 2MB cache Cel M 440 - 1,86GHz 1MB cache Jeg vil si 740 CPU'en er vesentlig mye bedre enn Celeronen, rent ytelsesmessig. Men mye minne er også bra. Vurderingssak det der, men trenger ikke så mye CPU til surfing og kontorapplikasjoner. Celeron CPU'en er bygd på65nm, 740 cpu'en på 90nm. Vil tro at celeron'en er snillere på batteriene. Kan også telle litt. Hvis det er snakk om brukte bærbare ville jeg tenkt meg litt om. Brukte batterier er ikke noe å skryte av. De taper seg fort når de blir 1-2 år gamle. Lenke til kommentar
abr133 Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 batterikapasitet vil ha litt å si. Det er imidlertid snakk om nye maskiner, ikke brukte, i begge tilfellene. Men holder de en time vil det stort sett holde (i 99% av brukertida). Oppfatter det slik at ytelsesmessig ikke er de største forskjellene, men at Pent. M740 kan være et hakk hvassere. Skulle tro at prisen har litt å si -og slik jeg forsto kollegaen var det der stor forskjell. Likevel oppfattet jeg ham slik at han hadde Celeron som favoritt.... på grunn av ytelse. Vet ikke hvor mye han vet om emnet. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) batterikapasitet vil ha litt å si. Det er imidlertid snakk om nye maskiner, ikke brukte, i begge tilfellene. Men holder de en time vil det stort sett holde (i 99% av brukertida). Oppfatter det slik at ytelsesmessig ikke er de største forskjellene, men at Pent. M740 kan være et hakk hvassere. Skulle tro at prisen har litt å si -og slik jeg forsto kollegaen var det der stor forskjell. Likevel oppfattet jeg ham slik at han hadde Celeron som favoritt.... på grunn av ytelse. Vet ikke hvor mye han vet om emnet. 7834368[/snapback] Celeronen vil ikke yte mer. Det er jeg 99.9% sikker på. Men sjekk minnemengden. På slike maskiner ville jeg (personlig) ha gått for minne, skjerm, batterikapasitet og "bærbarhet". Dvs størrelse og vekt. Så ville jeg sjekket hvilket merke bærbare det er snakk om. Noen merker er mekanisk mye sterkere enn andre. Endret 30. januar 2007 av peiper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå