Gå til innhold

Dagens julegave kommer fra Komplett.no og er en Samsung 28"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Vel,Anders nemte ikkje noko om å erstatte..

Eg meiner ikkje data er synonymt(les:det samme som)datamaskin.

Etter min defenisjon er ein Tv data.Men,om ein bruker ein annan defenisjon på data.Så tenger ikkje Tv være data.

Kunne godt tenkt meg å vite kva ulike personer på forumet meiner går under begrepet data.

Det finst ofte ulike definisjoner på ulike ord og uttrykk.

Eg meiner at vist ein skal diskutere kva for eksempel data er.Må/bør (meiner eg) ein bestemme seg for/diskutere seg fram til ein felles betegnelse for dei orda/uttrykka ein bruker.Slik at når ein diskuterer noko,så veit dei som diskuterer kva som meinast med dei ulike orda/begrepa..

Ein liten digresjon(ein komentar litt utan om emnet):

Før,det vil seie nokre år sidan da pc med internett oppkopling var blitt vanlig for allmuen(les:folk flest) (eg veit at det var mulig for privatpersoner å kople seg opp mot internett for mange år sidan,men det vil ikkje seie at det var veldig mange som gjord det)Fekk eg ofte spørsmål av folk eg kjendte om eg var på mIRC i går kveld...Sjølv om eg skjønte kva han meinte så meinte/meiner eg likevel at ein ikkje er på mIRC.Eg meiner ein koplar seg opp mot irc.mIRC er "bare" ein irc client.Det finst mange andre irc clientar.

Noko anna personer ofte fortalte meg om at dei hadde fått internett heime..

Sjølv om eg skjønner kva dei meinte/meiner eg at det var feil.Eg meinte/meiner at om ein har internett.Eiger ein alle datamaskinane som er kopla(kobler på Bokmål) nettet som nå heiter internett.

Men,ein kan kople seg opp mot internett.

Andre eksempel eg kunne skrive mykje om er:

*Internett går treigt

*Kabinettet

Men,eg trur eg skal la vær å skrive om det i denne "posten"

Lenke til kommentar

Quote:

Det eg trur Anders meinte var ikkje at ein Tv og ein pc monitor er det samme..

Eg trur han meinte at ein Tv hadde/har like mykje med data som ein pc monitor

Takk :smile:

Quote:

Personlig synes jeg ikke en TV kan sammenlignes med en monitor fordi man "trenger" en monitor for å kunne bruke PC, men ikke TV'en. TV fungerer svært dårlig som monitor. Å sitte å skrive et dokument på TV'en er nesten "umulig".

At en TV ikke er noe god ut-enhet dersom du skal skrive et brev er vi enige om, men man "trenger" på ingen måte en monitor. Du trenger en ut-enhet for å vise bildet på. En projektør er et godt valg her. Utrolig deilig å se på og spiller du så er en projektør kongerått. Synd prisen er som den er :sad:

Quote:

Selv om mange har TV-out på skjermkortet, betyr jo ikke at TV'en tilhører "Data". Mange har lydkort med forskjellige utgang, som kan kobles til diverse ting, bla en forsterker. En forsterer er etter min menig absolutt ikke data.

At TV-ut er blitt så vanlig viser at skille mellom "lyd og bilde" og "data" viskes ut. TVen blir for mange mer og mer integrert i datautstyret(eller omvendt om du vil). Flere og flere setter opp PC-er som moviebokser i stua for å se film på TVen.

Hvorvidt en forsterker er med i datautstyret eller ikke kommer IMO på bruken. For de som driver å lager musikk på PC-en i et hjemmestudio så vil jeg si at en forsterker er en del av data utstyret. Du kan jo også snu det på hue da, og si at PC-en er en del av musikk utstyret.

Quote:

For å poengtere en ting. En TV i dag kommer under kategorien "Lyd og bilde" ikke "Data".

Det er så dumt at det ikke går an...

Er på ingen måte dumt, er bare du som øøh "ligger litt etter" :razz: Det begynner å bli en del folk nå som ikke har en stereo, en TV og en PC, men har en "stereoTVPC" dvs alt er knytta opp til hverandre. Du bruker PC-en til å vise DivXen på TVen og hører lyden på stereoen.

Må nesten minne dere på at Binders for tida selger en "multitainer". Selv om produktet er noe skrap så lurer jeg veldig på hva dere kaller denne saken. Skal det i kategorien "data" eller i "lyd og bilde". Saken er en Celeron, men DVD spiller som har samme mål som standard HiFi komponenter og er beregna for å kobles til TVen.

En TV går riktignok under kategorien "lyd og bilde", men det er kun for at folk skal finne det de trenger når de er i en webshop. Databutikker selger "lyd og bilde" utstyr fordi det er en naturlig utvidelse av vareutvalget. "lyd og bilde" glir på mange måter inn i "data"(eller omvendt).

Det enkleste er kanskje bare å kalle alt sammen "hjemme elektronikk" ?

Sorry for et rotete innlegg, greide ikke å finne ut helt hvordan jeg skulle argumentere for dette her. Kan sees på så mange måter :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-20 12:22, Sveinl skrev:

Her er definisjon på hva en datamaskin er for noe:

"datamaskin: elektronisk (regne)maskin som kan behandle store mengder data automatisk ."

Hentet fra norsk ordbok.

Så vidt jeg vet, kan ikke TVen min lagre mer enn 5 tekstsider samtidig. Derfor faller hvertfall min TV langt utenfor kategorien "Datamaskin". Jeg kan faktisk ikke bruke TV-apparatet som regnemaskin heller.

Her må vi oppklare litt.

IMO er det stor forskjell på "data-utstyr" og en "datamaskin". Med "data-utstyr" mener jeg alt som kan kobles til datamaskiner og selve datamaskinen.

En "datamaskin" definerer jeg ganske likt ordboka. Det kan også være greit å få med at en datamaskin ikke er en PC, men en PC er en datamaskin.

Jeg mener ikke at en TV faller under betegnelsen "datamaskin", men det gjør ikke en monitor eller et tastur heller. Hvis du bruker ordbokas definisjon så faller de også utenfor. Derimot er det data-utstyr(etter min definisjon).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-20 12:50, Sjenever skrev:

Til alle dere.

Et Videokamera har heller ikke så mye med data å gjøre. I allefall ikke stort mere en et tv.

Hvorfor var det ingen som reagerte på tilbudet i går?

Godt poeng. Selv mener jeg at et videokamera godt kan gå under definisjonen data-utstyr. Er tross alt en del som bruker videokameraer som inn-enhet for å redigere video. Da står du igjen med spørsmålet: Er PC-en en del av video-utstyret eller er videokameraet en del av PC utstyret?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ville tro at alle maskiner med komponenter ville kalles en datamaskin. Som nevnt oppi her at en datamaskin er IKKE er PC/mac, så tenke seg til at om PC er en datamaskin er et TV like mye datamaskin da begge er bygget opp ved samme prinsipper. Altså begge inneholder en hel masse som skal gjøre utregninger osv (en slags CPU) Blir litt dumt å kalle mitt 28' Philips TV (20+ år gammelt) en datamaskin, men det ble jo bruke de såkalte "datamaskinene" eller "pønsjebordene" som de kallte dem, som ikke er noe i likhet med en datamaskin. Til og med lommekalkulatoren som kom med i donald i 1994 er en datamaskin. Telefonen, bilen osv. Så et TV har VELDIG mye med en datamaskin da det er en datamaskin uansett om du kan lagre 1 eller 1000 sider text-tv.

Vel ta takker jeg for meg :wink:

Mvh

Allyse

Lenke til kommentar

Heh.. dette er en dejli diskusjon.. Sånt liker jeg.. Nå har det seg sånn at det er stor forskjell på data og en datamaskin. Er det ikke sånn at data = informasjon da? Er vel derfor det kalles informasjonsteknologi, eller IT .. Datamaskinen er bare et verktøy vi bruker for å behandle dataen (100100101010101010 osv :smile:) som Mr. Hassan sier.. TV'en er på samme måte et verktøy som behandler data slik at vi kan se det som TV bilder ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...