Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN spredenett - noen tips?

Anbefalte innlegg

Planlegger å bygge et lite lokalt spredenett for WLAN for brukere i 5-6 ulike bygninger som ligger mellom 50 meter og 1,5 km fra spredepunktet. Alle bygningene ligger innenfor synsvidde fra spredepunktet. Noen som har erfaring med slike anlegg? Trenger tips om type antenner og hvilke "bokser" som egner seg, og hvilke modus de bør stå i. Har prøvd D-Link på liknende greier tidligere, men dette brøt sammen etter kort tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, er jo flere måter gjøre dette på, men tenkte du deg at brukerne skulle koble seg rett på uten noe mere utstyr en klientkortene i pcene deres?

Rent avstandsmessig så burde det gå an, jeg har en bruker på ene nettet mitt som er ca 1.4km i avstand fra meg, han bruker det innebygde trådløse nettverkskortet på den bærbare pcen. Da har jeg en CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi antenne som peker i retningen der han er.

Scenariet jeg tenker meg er slik: Fra stedet som du skal sende fra har du følgende utstyr; to Buffalo WHR-HP-G54, skifte firmwaren til DD-WRT, skru opp effekten fra 40-120mW, prøv deg fram. (etter at antenner er montert på plass seff)

Sett på en retningsvirkende CNet Outdoor Directional Antenna 9 dBi på den ene av Buffaloene, den andre en CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi, sett dem på kanal 1 og kanal 14 feks, og la dem peke hver sin vei over det du skal dekke. Gjerne kanal 1 på de som er lengst borte.

CNet Outdoor Directional Antenna 9 dBi har en åpningsvinkel på 30 grader hver vei, mens CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi har mye mindre, 15 grader hver vei.

CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi antennen skal peke mot de brukerne som er lengst borte.

Dette utstyret bruker jeg i et nettverk hos meg, og det fungerer utmerket.

Husk å stille inn Buffaloene til å restarte automatisk, anbefaler 1 gang i døgnet. (natt), dette for å resette eventuelle opplagringer i minne og andre bugs, dette er ting du kan stille inn fra brukergrensenittet i dem.

Ikke slå på noe kryptering før du ser at det fungerer. Jeg er veldig glad i MAC filtrering, det synes jeg er tilstrekkelig for mine nett.

Kanskje noen av brukerne må bruke et usb trådløst nettverkskort for å få inn tilstrekkelig signal, kanskje ikke. Avhengig av plassering i hus osv.

Men husk at dette er ikke proffutstyr, men det gjør veldig mye for pengene, og de fleste vil ikke betale 30000kr for utstyr som proffene bruker.

Bare spørre om det er noe jeg har glemt, eller du lurer på.

Så korte antenneledninger som mulig, de kommer utenom disse linkene.

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1351824;c:36173

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307814

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307815

Lenke til kommentar

Takk for svar,

Ser du det som en fordel å sette opp noe eget utstyr i tillegg til hver enkelt bruker sin PC? (mottaker med ekstern antenne el. likn)?

En liten ting jeg glemte er at det er litt verre å legge inn ny firmware på disse Buffaloene, kanskje du skulle brukt  Linksys WRT54GL istedet, hvis du ikke behersker litt data.

Link:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:832758

7837250[/snapback]

Lenke til kommentar

Hva som kan gjøres er ganske avhengig av hvordan disse bygningene er plassert i forhold til stedet med internett. En rundstråleantenne som har høyt gain kan være egnet på basen http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...enner&VareID=20

Ideelt sett burde man kanskje ha plassert en trådløsrouter i hvert bygg som ligger mere enn 200M? unna for god lokal dekning.

Setter man f.eks en Linksys WRT54GL i husene med hyperwrt firmware i WDS+AP modus vil man få både link og sterkt lokalt signal.

Lenke til kommentar

Setter du det opp som dette vil mest sannsynlig alle eller de fleste ikke trenge eksternt utstyr, gitt at det er fri sikt og ikke betonbygninger vi snakker om, men det er vanskelig å si før du har prøvd, dette er basert på egne erfaringer.

Den rundstrålende antennen som la7dfa-com linker til stråler veldig flatt, bruker du en sånn MÅ den stå i samme høyde som alle brukerene, utifra pris og ytelse ville jeg valgt det som jeg har beskrevet.

Jeg går utifra at du ikke skal ha utstyret i midten av brukerne, med dem hele veien rundt?

Men som sagt, akkurat dette oppsettet fungerer hos meg, men å sette opp en WDS er ingen dum ide, det er en make Buffalo el Linksys som tar i mot signalet og videresender det.

Egentlig er det bare å prøve, for dette er basic utstyr, du bare legger til etterhvert hvis dekningen er dårlig, alt blir brukt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...