Gå til innhold

isklump i vann

Anbefalte innlegg

Igjen vil deuteriumisklumpen fortrenge eksakt like mye vann som den selv veier. Men ettersom deuteriumisklumpen vil veie mer pr. volumenhet, vil den fortrenge mer vann enn en vanlig vanlig isklump på samme størrelse. Men dersom vi anntar at 1m³ deuteriumis vil bli til like mye vann (volummessig) som 1m³ vanligvannis (dvs. forholdet mellom tettheten på is og tettheten på væske er den samme), vil den i væskeform ikke klare å fylle hele hullet sitt - ergo vil vannstanden synke.

Om vi snur situasjonen, dvs. en vanligvannisklump som flyter på deuterium, så vil den fortrenge mindre volum deuteriumvann enn den selv vil utgjøre i smeltet tilstand, så da vil vannstanden øke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt, jeg diskuterte faktisk dette med en kompis på skolen. Han var påståelig og mente at havet ville stige om isfjell smeltet. Jeg på min side var sikker på at det ville være akuratt det samme, og det får jeg jo bekreftet her!

Nå skal han få høre! :p

Lenke til kommentar
Det er vel det som er problemet med at isen på polene smelter. Vannivået stiger, og områder folk bor på blir oversvømte. Man hører jo om det hele tiden mtp global oppvarming. Så jeg tror du trygt kan si at vannivået stiger. Det blir jo vann av isen som smelter. Vannet forsvinner jo ingensteds.

7830744[/snapback]

nope, mye av polisene ligger på land. det er det som hovedsaklig er problemet.

On topic, vannet vill forbli på akkurat samme nivå.

Lenke til kommentar
Nå er kompisen min blitt så skråsikker på at vannet stiger hvis isfjell smelter og vi har veddet 50 kr.

Nå trenger jeg håndfaste bevis :p Noen som kan hjelpe meg?

7894369[/snapback]

test det med en isbit og et glass vann.

Lenke til kommentar

Døh. Litt eksperimentellt arbeid får du fikse selv. Jeg foreslår tre eksperimenter. Du trenger: Tre plastglass, merketusj, vann, salt.

Fyll glass 1 halvfult med ferskvann og halvfullt med ferskvannsis (totalt ca 90% fult).

Glass 2 halvfullt med ferskvann og resten saltvannsis

Glass 4 saltvann og ferskvannsis.

Merk vannstanden når du har hatt oppi isen, og la dem smelte. Observer.

Post resultatene hit :)

EDIT: Har du digitalkamera, så ta noen bilder. Klipp og komprimer, og oppløsningkverk dem slik at de tar 100-500 kb hver, og post dem her (vedlegg, IKKE link til ekstern side!) :)

Om du vil være proff, kan du skrive forsøksrapport. Si i fra om du trenger hjelp til oppsettet!

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Vannnivået vil synke når isbiten smelter, vann utvider seg når det fryser.

Er i hvertfall det jeg finner logisk.

Men det kommer jo helt ann på hvor mya av isbiten eller isfjellet som er ovenfor vannkanten da.

Hvis hele isbiten er under vann vil vannnivået synke.

Endret av Nicotin
Lenke til kommentar

Har fått overbevist han ved å snakke med naturfags lærere. Allikevel tror jeg at jeg kommer til å gjøre forsøket. Mulig jeg gjør det i kveld og og kommer tilbake med bilder. :)

Litt eksperimentellt arbeid får du fikse selv. Jeg foreslår tre eksperimenter. Du trenger: Tre plastglass, merketusj, vann, salt.

Fyll glass 1 halvfult med ferskvann og halvfullt med ferskvannsis (totalt ca 90% fult).

Glass 2 halvfullt med ferskvann og resten saltvannsis

Glass 4 saltvann og ferskvannsis.

Er det ikke lurt å ta et fjerde glass med saltvann og saltvannsis?

Har satt isbiter i fryseren nå, og tok salt i et brett. Er det riktig? Vet ikke hvor mye salt jeg skulle ha i da.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Eksperiment er utført. Ingen forandring i vannets høyde, verken ved saltvannsis i ferskvann, saltvannsis i saltvann, ferskvannsis i saltvann eller ferskvannsis i ferskvann.

Eneste jeg la merke til var at saltvannsisen smeltet før ferskvannsisen. Dere har sikkert en god forklaring på dette. :)

Bilder og forsøksrapport kommer i morgen.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Eneste jeg la merke til var at saltvannsisen smeltet før ferskvannsisen. Dere har sikkert en god forklaring på dette. :)

7906826[/snapback]

Dette er grunnen til at man salter veiene om vinteren, vannet får et lavere frysepunkt.

Sjøvann kontra ferskvann blir samme greie, alltid ferskvannene isen legger seg på først.

Lenke til kommentar
Havnivået vil ikke stige fordi isen i Arktis smelter, men fordi isen på Grønland og andre fastlandsområder vil smelte.

Hvordan var vannstanden under vikingtiden da, da grønland faktisk var grønt?

7831781[/snapback]

Grønnland har aldri vært grønt. Det fikk navnet Grønnland fordi de første Europeerne som reiste dit skulle få folk til å reise til Grønnland.

Men det har sikkert vært mindre is der i vikingtiden.

Lenke til kommentar

Isen i vannet blir ikke forandret, da is veier 10% mindre enn vann. Men når is fryser, utvider den seg. Og logisk nok, ting som veier mindre(har mindre massetetthet), får jo oppdrift. Oppdrift i vann gjør at isbiten flyter, og siden den veier 10% mindre enn vannet, vil isbiten få en oppdrift som tilsvarer 10% av isbiten. Derfor vil den ligge 10% over vannflaten. Det vil da si at når isen smelter, forblir vannet på NØYAKTIG samme nivå.

Men derimot, hvis du ikke har oppdrift, dvs at isfjellet f. eks ligger på bunn av havet, vil mer enn 10% av isen være over vannflaten, og når den smelter vil vannet stige.

Lenke til kommentar
Isen i vannet blir ikke forandret, da is veier 10% mindre enn vann. Men når is fryser, utvider den seg. Og logisk nok, ting som veier mindre(har mindre massetetthet), får jo oppdrift. Oppdrift i vann gjør at isbiten flyter, og siden den veier 10% mindre enn vannet, vil isbiten få en oppdrift som tilsvarer 10% av isbiten. Derfor vil den ligge 10% over vannflaten. Det vil da si at når isen smelter, forblir vannet på NØYAKTIG samme nivå.

Men derimot, hvis du ikke har oppdrift, dvs at isfjellet f. eks ligger på bunn av havet, vil mer enn 10% av isen være over vannflaten, og når den smelter vil vannet stige.

7977628[/snapback]

Nåja. For det første, du har alltid oppdrift når et stoff fortrenger en væske eller en gass. For det andre, så vil _mindre_ enn 10% av isen være over vannflaten hvis isen presses ned. Når denne smelter, vil ikke vannstanden stige, men synke. Hvis den derimot blir løftet opp av noe annet enn oppdriften fra vannet (f. eks. en kran) eller den hviler på en øy/sandbanke, vil vannstanden stige når isen smelter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...