Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det er rart noen mener denne tråden er useriøs.

Fint at noen finner noen linker.

Her er litt kopiert fra linken fra Veritas:

1. Du skal ikke overføre OEM programvare fra ett system til et annet.

OEM produkter kan ikke overføres, selv om den opprinnelige maskinen ikke er i bruk.

2. En annen vanlig tolkning er at man har mulighet til å overføre et OEM-produkt, eller lisens kjøpt i butikk, til en ny maskin, og da fordi den opprinnelige er utrangert. Dette er altså feil. En OEM lisens er fysisk bundet til maskinvaren den ble installert på første gang, og kan ikke overføres til noen annen PC.

Altså: Etter 25 slike prikker "har du kjøpt ny maskin" i følge windows, og du må kjøpe ny Windows

7831798[/snapback]

Det er riktig at du ikke har lov å overføre OEM lisensen til annen hardware enn det produktet du kjøpte lisensen sammen med. Det er derimot ingen restriksjoner på hva slags hardware du kjøper OEM lisensen sammen med. Kjøper du OEM lisensen sammen med et tastatur, har du rett til å oppgradere komponenter så mye du vil, forutsatt at du fremdeles bruker det samme tastaturet.

Dette er riktignok et smutthull, og skal man følge reglene, kan man altså ikke fritt flytte OEM lisensen mellom hardware. I praksis er dette dog uproblematisk, da det er ingen som sjekker at du til en hver tid har tastaturet koblet inn i PCen der du installerte lisensen. Mange butikker selger også OEM-lisenser uten hardware, og det sier seg selv at det derfor er umulig å håndheve et slikt forbud.

Dette gjelder dog kun overføringer av lisenser mellom hardware. Når det gjelder oppgraderinger står du derimot helt fritt. Det begrenses IKKE på antall oppgraderinger du kan gjøre, du må kun ringe inn for hver gang poengsummen overskrider et gitt antall.

Fra Microsoft sin egen munn, datert 26.01.2007:

Users can alter the PC's hardware substantially, but they will be forced to reactivate – not repurchase the OEM software – if they do, she said.

Det er på dette grunnleggende punktet at artikkelen tar feil.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Lov er det ikke. Men jeg har nå gjort det mange ganger selv.

http://www.microsoft.com/norge/piracy/YourPC_do.mspx

7831519[/snapback]

Synes det er rart noen mener denne tråden er useriøs.

Fint at noen finner noen linker.

Her er litt kopiert fra linken fra Veritas:

1. Du skal ikke overføre OEM programvare fra ett system til et annet.

OEM produkter kan ikke overføres, selv om den opprinnelige maskinen ikke er i bruk.

2. En annen vanlig tolkning er at man har mulighet til å overføre et OEM-produkt, eller lisens kjøpt i butikk, til en ny maskin, og da fordi den opprinnelige er utrangert. Dette er altså feil. En OEM lisens er fysisk bundet til maskinvaren den ble installert på første gang, og kan ikke overføres til noen annen PC.

Altså: Etter 25 slike prikker "har du kjøpt ny maskin" i følge windows, og du må kjøpe ny Windows

7831798[/snapback]

Enig. Tråden har livets rett. Det siste punktet er vel stridens kjerne. Må man kjøpe en ny lisens etter 25 "prikker" (jmf MS-blogg) eller kan man reaktivere (jmf Yahoo-link)? Hvis policyen er til forvekslig lik policyen for XP OEM kunne man reaktivere 3 ganger (i praksis flere ganger hvis man ringte MS og oppførte seg som folk).

Og, OEM-lisensen kan i prinsippet ikke overføres til annen maskin. I praksis (hvis reaktivering tillates) tillates oppgraderinger i så stor skala at man knapt kan kjenne igjen den orginale pc'n.

IP

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til at jeg selv sitter med en OEM Vista Ultimate utgave, og jeg har gått grundig gjennom lisensbetingelsene som fulgte med. Det eneste som står der, relatert til dette, er at du må akseptere termene for reaktivering (at du må ringe inn, godta at du sender informasjon o.l.). Det står ingen ting i lisensbetingelsene som nekter deg å oppgradere mer enn ett gitt antall ganger!

Lenke til kommentar

Det er riktig at du ikke har lov å overføre OEM lisensen til annen hardware enn det produktet du kjøpte lisensen sammen med. Det er derimot ingen restriksjoner på hva slags hardware du kjøper OEM lisensen sammen med. Kjøper du OEM lisensen sammen med et tastatur, har du rett til å oppgradere komponenter så mye du vil, forutsatt at du fremdeles bruker det samme tastaturet.

Jeg er 99% sikker på at det du sier der er totalt feil. Lisensen er knyttet til enheten ("device") du kjører operativsystemet på. Og du kjører ikke systemet på tastaturet...

Er også tvilende til at alt som skal til etter å ha byttet samtlige komponenter i datamaskinen er en telefon for å reaktivere. Kanskje lar de deg gjøre det, men da får du noe du neppe har krav på med mindre du endrer noe pga defekte deler.

Users can alter the PC's hardware substantially, but they will be forced to reactivate – not repurchase the OEM software – if they do, she said.

7832038[/snapback]

Du må reaktivere for hver eneste del du endrer, og det lar de deg gjøre - inntil en viss grense. Når du har byttet et for mange deler, så utløper OEM lisensen.

Cwn

Lenke til kommentar
Ringte med Microsoft nå.

Du kunne fortelle: Det følger med to DVD'er med Retail. 1x32bit Vista 1x 64bit Vista

Da skulle dette være oppklart og ingen grunn til videre diskusjoner

7832189[/snapback]

Halleluja :w00t:

Endelig et klart svar. da blir det retail på meg....

Lenke til kommentar

Jeg er 99% sikker på at det du sier der er totalt feil. Lisensen er knyttet til enheten ("device") du kjører operativsystemet på. Og du kjører ikke systemet på tastaturet...

Er også tvilende til at alt som skal til etter å ha byttet samtlige komponenter i datamaskinen er en telefon for å reaktivere. Kanskje lar de deg gjøre det, men da får du noe du neppe har krav på med mindre du endrer noe pga defekte deler.

7832038[/snapback]

Du må reaktivere for hver eneste del du endrer, og det lar de deg gjøre - inntil en viss grense. Når du har byttet et for mange deler, så utløper OEM lisensen.

Cwn

7832192[/snapback]

Mener at det nettopp er dette som er endret i Vista...du trenger ikke reaktivere før du har nådd 25 poeng.

Lenke til kommentar
Ringte med Microsoft nå.

Du kunne fortelle: Det følger med to DVD'er med Retail. 1x32bit Vista 1x 64bit Vista

7832189[/snapback]

Og to lisenser også da antar jeg? Så man kan ha 64-bit på en maskin og 32 på en annen?

AtW

Lenke til kommentar
Ringte med Microsoft nå.

7832189[/snapback]

Og to lisenser også da antar jeg? Så man kan ha 64-bit på en maskin og 32 på en annen?

AtW

7832226[/snapback]

Jeg spurte om det var noen begrensinger på hvor mange ganger du kunne installere retail versjonen og om du måtte velge mellom 32eller 64, det var det ikke. Dette var hele vitsen med Retail, produktet er ditt og hva du gjør med det er opp til deg. (man har frihet)

Nøkkelen som følger med brukes til begge dvd'ene. Har du to pc'er, kan du da fint installere 64på den ene og 32på den andre.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Oppsummerer litt, jeg:

Kjøper man OEM så trenger man aldri kjøpe ny lisens, kun reaktivere om man kommer over 25 poeng i henhold til den listen.

Kjøper man Ultimate Edition så følger det med både 64 og 32 bits versjon. På de andre versjonene så følger det ikke med, men kan bestilles mot et lite vedlegg for sending.

Hvorfor sier folk fremdeles (og hvorfor skriver hardware.no??) at man må kjøpe ny OEM lisens etterhvert som man oppgraderer for mye? Det er jo ikke sant. Den bloggen er gammel.

Lenke til kommentar

Mener at det nettopp er dette som er endret i Vista...du trenger ikke reaktivere før du har nådd 25 poeng.

7832217[/snapback]

Mulig, men at det ihvertfall er et tak på det er jeg temmelig sikker på. Det er liksom hele "greia" med OEM. Hvis man fritt kunne oppgradere med OEM i all evighet, så ser jeg ikke poenget med retail i det hele tatt.

Cwn

Lenke til kommentar

7832192[/snapback]

Dette er informasjonen jeg har fått fra leverandøren av min OEM lisens, og som er det jeg behøver å forholde meg til:

Hva menes med OEM? Microsoft benytter denne betegnelsen på programvare som skal være forhåndsinnstallert på ny PC fra en PC-produsent, eller solgt sammen med essensiell maskinvare slik at PCen kan virke (som harddisk, hovedkort, mus etc).

Hovedforskjellen på retail og OEM (bortsett fra prisen) er at Microsoft ikke gir gratis support på OEM programvare. Dette vil si man kun får enkel support (som installasjonsveiledning etc) av OEM leverandøren.

Link

Cwn

7832192[/snapback]

Dette stemmer ikke. Jeg har allerede byttet skjermkort og jeg måtte ikke reaktivere. Det står ingen ting i lisensbetingelsene som fulgte med OEM lisensen, at den utløper etter bytte av for mange deler!

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Nøkkelen som følger med brukes til begge dvd'ene. Har du to pc'er, kan du da fint installere 64på den ene og 32på den andre.

7832272[/snapback]

Sa de eksplisitt at du kan bruke begge versjonene *samtidig med samme lisensnøkkel*? At nøkkelen er den samme vet jeg, men at det skal være åpent å bruke begger versjoner på en gang er stikk motsatt av alt jeg har lest hittil.

Cwn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...