ATWindsor Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Du har rett her, selvsagt er programmer for massemakedet mye billigere. Men syntes ikke 1000-1500 kroner er dyrt for et os, men tanke på at spill koster 400-500. Problemet her er usikerhet om begrensingner. Hva med å sammenlikne med andre OS, istedet for spill? Du får et kraftig begrenset (lite bytting av maskinvare) OS til en maskin for den prisen, et av de vanligste alternativene er helt gratis. AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 synes det virka greit jeg. de som ikke vil ha dette kjøper retail.OEM er faktisk billigere fordi den kun er ment for 1 pc. og etter 25 poeng så har windows bestemt at det er som en ny pc og du må ha ny lisens. 7830336[/snapback] Nei, OEM er billigere fordi man slipper å betale for brukestøtte/bruksanvsning etc. som overhodet ikke er nødvendig for noen som er nogenlunde oppegående hva installsjon og bruk av OS angår. Retail versjon er også kun ment for 1 PC. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Ser ikke helt problemet. Dersom en bruker har kjøpt en fullversjon av Vista, altså ikke en maskinbundet versjon (OEM), slipper brukeren å kjøpe ny lisens uansett hvor mye maskinevaren forandres. Det eneste som må til er en reaktivering av Vista. IE skal du bytte hw konstant som pøblene her på forumet, betal for fullversjonen slik som er meningen. For brukere med OEM-utgaver av Vista blir det verre. For mange maskinvare-endringer - og du må kjøpe ny lisens! Men hvor mye kan brukeren endre på maskinvaren før en ny lisens må kjøpes? Skal du ikke bytte hw oftere en aylar bytter sexpartnere, så kan du kjøpe OEM. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg må jevnlig registrere min XP versjon. Bare fordi jeg slår av og på nettverkskort i biosen. I tillegg har min bios problemer med at den resetter seg selv, slik at maskinvare som jeg har slått av i bios plutselig er på. Dette gjør at XP teller hardware-endringer hele tiden. Denne maskinen kan nok ikke kjøre OEM versjon av VISTA nei. Er jeg misfornøyd med MS..... Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg bruker å kjøpe windows, men laster ned en bedriftsversjon så jeg slipper å aktivere og kan bytte hardware når jeg selv ønsker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Går ikke ann å bare av-installere, bytte maskinvare, og re-installere da? 7830678[/snapback] Nei, ser ikke sånn ut, da må du nok reaktivisere Og hvis denne strategien blir bekreftet fra høyere hold innen ms, så vet jeg hva jeg gjør: enten så fortsetter jeg med xp, konverterer til linux, eller så bare leker jeg pirat... Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hva med når jeg legger inn daemon tools. Og legger til 4stk virituelle cd-rommer. Mister jeg 4pts da? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jaja, MS ønsker jo tydeligvis at flere skal piratkopiere, jeg blir ihvertfall ikke fristet til å være lovlig av slike ordninger! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hva med når jeg legger inn daemon tools. Og legger til 4stk virituelle cd-rommer. Mister jeg 4pts da? 7830766[/snapback] teoretisk sett ja, men siden det ikke er sikker enda så er det bare og vente... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Du har rett her, selvsagt er programmer for massemakedet mye billigere. Men syntes ikke 1000-1500 kroner er dyrt for et os, men tanke på at spill koster 400-500. Problemet her er usikerhet om begrensingner. Hva med å sammenlikne med andre OS, istedet for spill? Du får et kraftig begrenset (lite bytting av maskinvare) OS til en maskin for den prisen, et av de vanligste alternativene er helt gratis. AtW 7830714[/snapback] Hva er det som stopper deg fra å bytte da? Faktum er at folk er SYTER! Det er OEM versjonen vi snakker om her! Du vet, den versjonen som egentlig bare skal komme med ferdig-PCer fra Dell og HP og slikt? Faktum er at denne versjonen ikke er beregnet for brukere som "meg og deg" som henger her... Hvis du ikke har råd til en Retail lisens, hvordan i huleste helsikke har du råd til å bytte Hardware hver 3 mnd eller hva du nå bekymrer deg for å ikke kunne gjøre med OEM. "du" i denne posten er ikke siktet inn mot noen spesifikke personer. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Oh buuhuuhuu. Faen som folk syter om at de må bruke 5 min på å reaktivere maskinen når de er kommet i 25 poeng da.... Og oem er da for alle. En grunn til at det selges.... Endret 30. januar 2007 av Veritas_ Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Ulv, ulv, ......... Det er mye skrik og lite ull her. Faktum er at de fleste i dette forumet ikke aner fullt ut hvordan en Vista OEM-lisens vil oppføre seg ved utskifting av HW, installering av virtuelle CD-ROM'er, utvidelse av memory, osv. Den som lever får se. Sannsynligvis vil det bli omtrent som med XP OEM-lisensene, og jeg kan ikke huske når jeg sist leste de store overskriftene om alle problemene som fulgte med det. Men, tar man ikke problemene på forskudd, så kan man jo risikere at det ikke blir noe av dem. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hvis de hadde senka prisene, ville de solgt mer, noe som kunne gitt nogenlunde samme inntjening som med dagens priser. 7830420[/snapback] Det blir kun en påstand fra din side. Jeg vil tro Microsoft sin markedsandel, med ansvar for ufattelige pengesummer, sitter på både bedre data og dyktigere medarbeidere til å svare på slike spørsmål. For å si det på en annen måte: Prisene er satt for å maksimere Microsoft sin inntjening. 7830612[/snapback] Du har kanskje rett i at MS prøver å få mest mulig ut av kundene sine, jeg er likevel helt uenig i at økonomene i MS har rett: Jeg bor i verdens rikeste land og har en fast IT jobb, likevel kjøper jeg ikke programvare til mer en max EN av pcene mine. Hadde prisene vært rimeligere, eller lisensavtalene slik at man kunne bruke lisensen på flere pcer hadde jeg nok hatt Vista up and running på flere av dem nå. Og til dere som snakker om at det er dyrt å utvilke Vista: Det var dyrt å lage svinesundsbroen også, men det koster kun 15kr å kjøre over den. Hadde prisen vært f.eks 300kr hadde de nok tjent omtrent det samme på bomringen deres. Til slutt: Hva om man enabler/disabler on board lydkort/nettverkskort o.l, mister man da tilslutt lisensen? Eller hva om man skal sjekke om ett par nettverkskort eller lydkort virker, skjer det samme da? -Etter 10 av/på innstalleringer så er det gameover (5 om man i tillegg bytter OS disk eller HK). Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Faktum er at denne versjonen ikke er beregnet for brukere som "meg og deg" som henger her... Les omigjen hva jeg skrev om OEM versjonen tidligere. At du anser deg selv som én som trenger støtte og opplæring innefor bruk/installasjon av OS betyr ikke at alle andre her er likedan. Men håper at mye av denne "poeng infoen" bare er sludder og rykter. Det høres jo for teit ut til å være sant, hva gjelder "gjenkjøp" ab OS'et pga. endret hardware. Endret 30. januar 2007 av Vice Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Og til dere som snakker om at det er dyrt å utvilke Vista: Det var dyrt å lage svinesundsbroen også, men det koster kun 15kr å kjøre over den. 7830817[/snapback] Det koster 15kr hver gang du kjører over den, ja. Så det hadde vært greit å betale 15kr hver gang du bruker Windows? (15,- * 365 = 5475,-) Kjøper man en Cola på Shell hver dag, så vet man omtrent hvordan det føles å bruke så mye penger. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Litt mye poeng for enkelte ting, som feks hdd. For min del synest jeg det er greit med 1000kr for en OEM-lisens. Om du tenker på at de har brukt år og dag på å utviklet det. Jeg mener det burde ta såppas, men det er jo også dyrt for oss forbrukere.. Jeg vil si at Vista er hittil vell utført. Selv har jeg kjøpt fullversjon av Home Prenium 7830320[/snapback] Sun Microsystems brukte 500 millioner dollar på å utvikle Solaris 10, den mest utbredte UNIX-versjonen. Men Solaris 10 kan lastes ned helt gratis. Jeg synes prisene for lisenser er hårreisende. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Sykt populær denne tråden ble! det blir sikkert over 80 innlegg innen to timer, og det er til stadighet nesten 100 lesere! Men til saken, så hadde jeg tenkt å gå i butikken i dag, men nå ble jeg veldig usikker... Jeg venter i hvert fall til dette er be- eller avkreftet... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Sun Microsystems brukte 500 millioner dollar på å utvikle Solaris 10, den mest utbredte UNIX-versjonen. Men Solaris 10 kan lastes ned helt gratis. Jeg synes prisene for lisenser er hårreisende. 7830853[/snapback] Sun lever ikke av å selge Solaris, tydeligvis ... Når de tjener penger nok på hardware, så kan de bruke gratis SW som et lokkemiddel. Det er litt på samme måten med Apple: de tjener omtrent ingenting på sin iTunes Store, men den bidrar til å selge iPod'er, og det er en veldig lønnsom geskjeft. Ikke alle bedrifter har samme forretningsmodell. Ingen tvinger deg til å bruke Windows Vista. Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 jeg syns det er greit at OEM-versjonen har visse begrensninger. Prisen på retail vil jo gå ned etter hvert, bare å vente hvis du ikke har råd. Hvis du venter vil jo det også komme bedre støtte for drivere etc. Men når det gjelder at man må ha xp installert fra før, uansett hva, så syns jeg det er å gå over streken. Det betyr jo at man ikke kan reinnstallere Windows uten å måtte innstallere xp først. For oss som innstalerer ofte for å få vekk virus er dette utrolig irriterende. Heldigvis har jeg en versjon av windows xp professional liggende, så jeg slipper å gå til innkjøp av det igjen OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå