Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Da var det bestillt 1 stk Home Premium RETAIL og 1 stk Ultimate RETAIL fra www.amazon.com.$ 611 for begge og gratis frakt innen USA. Frakt til Norge går via www.jetcarrier.com Med frakt til Norge, tollgebyr og mva havner prisen på ca kr 5000,- for BEGGE 7837880[/snapback] og hvor mye blir tollsatsen på? + at du må betale moms? 7838508[/snapback] var det ikke noen som sa at amazon.com ikke sendte programvare til Europa? Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...&epslanguage=NO Vet ikke helt hvordan denne artikkelen skal tolkes, da det står utgått, men der står det noe om at lisenser skal tolkes som verdipapir, hvilket betyr at de skal fortolles..... Kan være at jeg bommer totalt :!: Tror jeg får prøve å komme i kontakt med tollvesenet..... Hvis det stemmer så er det ikke mye å hente for meg, siden jeg får løftet av momsen her i norge. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Da var det bestillt 1 stk Home Premium RETAIL og 1 stk Ultimate RETAIL fra www.amazon.com.$ 611 for begge og gratis frakt innen USA. Frakt til Norge går via www.jetcarrier.com Med frakt til Norge, tollgebyr og mva havner prisen på ca kr 5000,- for BEGGE 7837880[/snapback] og hvor mye blir tollsatsen på? + at du må betale moms? 7838508[/snapback] var det ikke noen som sa at amazon.com ikke sendte programvare til Europa? 7838937[/snapback] Tror pakken blir sendt til en postkasse i usa som betjenes av et fraktselskap som sender det videre til norge Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Kjøp av Vista i utlandet kan dere ta her.... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=707896 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er ikke toll på software...men... du må betale tollgebyr for at tollvesenet skal se på varen og fortelle deg at det ikke er toll på den..... toll-toll-tull...?7838623[/snapback] Jeg stusset litt på det der og sjekket opp med tollvesnet. Det viser seg at man MÅ betale både fortollingsgebyr og moms på Vista når det innføres på DVD. 7838827[/snapback] Hmm, hva var det du stusset på? Det er vel rimelig klart at man både må fortolle og betale mva på varer(DVD'er) som har over 200kr i verdi? Eneste er at enkelte varer kan ha en egen tollsats i tillegg, men at software skulle ha noe slikt har jeg aldri hørt snakk om.7838861[/snapback] Enkelte varer har også momsfritak. Som f.eks bøker (også over 200 kr). Da kom jeg til å tenke på uttrykket "intelectual property" og lurte litt på om det samme momsfritaket kunne gjelde programvare. (et skrevet verk av kode vs. et skrevet verk som f.eks en roman). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Enkelte varer har også momsfritak. Som f.eks bøker (også over 200 kr). Da kom jeg til å tenke på uttrykket "intelectual property" og lurte litt på om det samme momsfritaket kunne gjelde programvare. (et skrevet verk av kode vs. et skrevet verk som f.eks en roman). 7839088[/snapback] Ja, det er klart! Hvis du kjøper print-utgaven av all source code som inngår i Vista - sikkert ikke lett å få tak i -, så slipper du å betale moms. (Eller "mva", som det vel nå har hett i noen tiår.) Lurer på om ikke det samme vil gjelde en eventuell lydbok-utgave. (Av source-koden ...) Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Har man ikke bare kun lisens til å innstalere på 1 pc dersom man kjøper fullversjon også ? Står det under informasjonen på komplett feks.. Så virker ikke ut som man har så voldsomt mye mer frihet om man kjøper fullversjon i stedet for OEM spør du meg men... Noen innspill? 7838832[/snapback] Jo, egentlig... Men med fullversjon trenger du ikke å reaktivere programvaren etter noen grense. Å på den måten har den ingen begrensinger på installasjon. Så om du skulle ønske, kan ingen forhindre deg å installere programvaren på flere pc'er og at det skal gå på bekosting av noe. Blir vel nesten som et spill. Den heller har ingen begrensinger på installasjon, men er egentlig begrenset til en bruker. Å som de fleste vet, det er ingen problem med å installere spillet på flere pc'er og spille det derfra. Spørsmålet er bare hvor ærlig du er! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 nebrewfoz: Jeg har ikke nevnt noe om kildekoden. Jeg lurte bare på om (den ferdig kompilerte) programvaren kunne gå inn under det samme momsfritaket fordi begge deler er "intelectual property". Det har jeg altså fått delvis bekreftet og delvis avkreftet. (ref. sitatet fra tolldirektoratet) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 nebrewfoz: Jeg har ikke nevnt noe om kildekoden. Jeg lurte bare på om (den ferdig kompilerte) programvaren kunne gå inn under det samme momsfritaket fordi begge deler er "intelectual property". Det har jeg altså fått delvis bekreftet og delvis avkreftet. (ref. sitatet fra tolldirektoratet) 7839644[/snapback] Jeg skjønte hva du mente, men jeg tror den eneste måten å få inn programvare (fysisk levert i en pakke) uten å betale moms, er å få den som "litteratur". Min erfaring med programvarekjøp fra utlandet er at vanlig praksis er at man belastes med moms. (Giro i posten noen dager/uker etter at pakken er levert.) Et par ganger har det nok skjedd en glipp og jeg har sluppet unna ... Kjøp av elektronisk levert/nedlastet programvare har de foreløpig ikke klart å kreve inn moms for. (Men innenfor EU må man nå betale moms ved nedlasting av kjøpt programvare.) Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) **glem det** funnet ut av det. kan noen si i enkle trekk hva som er forskjellen på de forskjellige utgavene her : Vista Home Basic OEM 745,- Vista Home Premium OEM 945,- Vista Business OEM 1178,- (høres for firma-aktig ut..) Vista Ultimate OEM 1645,- Og om man skulle sammeligne med xp, hvem av disse "tilsvarer" XP Home OEM, XP Pro OEM og XP Media Center 2005 (lurer på dette bære for prøve å skjønne alle versjonene til vista.) Endret 31. januar 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 nebrewfoz: Jeg har ikke nevnt noe om kildekoden. Jeg lurte bare på om (den ferdig kompilerte) programvaren kunne gå inn under det samme momsfritaket fordi begge deler er "intelectual property". Det har jeg altså fått delvis bekreftet og delvis avkreftet. (ref. sitatet fra tolldirektoratet) 7839644[/snapback] Er musikk fritatt fra moms? Musikk er jo IP, det óg. Ditto med kunst (malerier, skulpturer, statuetter, colagorker osv), forbrukerelektronikk (kretsdesign ligger under IP-lovgivning) og annet. Kretsdesignet i en Core2Duo eller en RAM-modul er underlagt IP-lover, så en burde vel få fritak der óg? Å kjøre fritak på alt som er IP ville fort blitt ganske drastisk, da det er alt for mye som faller under den betegnelsen. Personlig skulle jeg likt å innføre momsfritak på en del varer som er til kreative formål (musikk, musikkinstrumenter og tilhørende software), da disse vil føre til netto gevinst for staten med flere aktive musikere. Lenke til kommentar
roac Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Er musikk fritatt fra moms? Musikk er jo IP, det óg. Ditto med kunst (malerier, skulpturer, statuetter, colagorker osv).7842289[/snapback] Nei, musikk er ikke fritatt for MVA. Der merker du fort hvis du prøve å bestille "litt for mange" CDer fra f eks USA Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Er musikk fritatt fra moms? Musikk er jo IP, det óg. Ditto med kunst (malerier, skulpturer, statuetter, colagorker osv).7842289[/snapback] Nei, musikk er ikke fritatt for MVA. Der merker du fort hvis du prøve å bestille "litt for mange" CDer fra f eks USA 7842576[/snapback] Det var et retorisk spørsmål, jeg er fullt klar over at musikk og film ikke er momsfritatt. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 **glem det** funnet ut av det. kan noen si i enkle trekk hva som er forskjellen på de forskjellige utgavene her : Vista Home Basic OEM 745,- Vista Home Premium OEM 945,- Vista Business OEM 1178,- (høres for firma-aktig ut..) Vista Ultimate OEM 1645,- Og om man skulle sammeligne med xp, hvem av disse "tilsvarer" XP Home OEM, XP Pro OEM og XP Media Center 2005 (lurer på dette bære for prøve å skjønne alle versjonene til vista.) 7840885[/snapback] Vel... Home basic er vel kanskje den som ligner mest på XP home. Business er den som ligner mest på XP professional, og Media Center er inkludert (i en oppgradert verisjon) i Ultimate, og muligens i Home Premium også. Det er egentlig veldig mange forskjeller, men for å si det sånn, så er det Ultimate du bør gå for, siden den er først og fremst sikrest, pluss at du får med Ultimate Extras (Noe à la XP Plus! til XP). Dessuten er Ultimate sikrere (husker ikke akkurat hvilken funksjon det var snakk om, men det var et eller annet). Det følger også med en ekstra sikkerhetsfunksjon i Ultimate Extras (BitLocker) som skal hjelpe veldig på sikkerheten. Min konklusjon er at hvis du skal kjøpe, er det vel verdt å invistere dem i Ultimate, til og med ikke bare for den som er avhengig av å ikke gå glipp av noen ting Jeg vil våge å påstå at enhver som vil ha Vista, bør satse på Ultimate, men jeg forstår om mange er uenige med meg Hvis du synes dette var vanskelig å forstå, kan du jo også sjekke på www.winsupersite.com! Det er en veldig bra side, som er nokså nøytral i forhold til andre OS (Selv om sidenavnet kanskje tilsier det stikk motsatte ;-P) Det er en nokså dyptgående presentasjon av Vista, og der stod alt det jeg trengte å vite Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Hvis du synes dette var vanskelig å forstå, kan du jo også sjekke på www.winsupersite.com! Det er en veldig bra side, som er nokså nøytral i forhold til andre OS (Selv om sidenavnet kanskje tilsier det stikk motsatte ;-P) Det er en nokså dyptgående presentasjon av Vista, og der stod alt det jeg trengte å vite 7845494[/snapback] Om winsupersite er (nokså) OS-nøytral, er jeg en pingvin. Stort mer partisk, ensidig nettside har jeg ikke støtt på. På siden finnes det i overkant av 100 reviews av MS-produkter (Office, Xbox, Vista, Server 2003, Zune, IE7 osv), det finnes ca. 10-15 reviews av produkter som kjører på Windows (Firefox, Windows-spill, iTunes etc.), og det finnes kun 2 (to) reviews av Linux eller linux-baserte programmer. Disse to reviews er fra 2005, og fyller tilsammen én A4-side hvis du printer dem ut. Review av Vista er delt i 8 deler á 6-7 A4-sider (ikke medregnet de 20 reviews av Beta/pre-beta-versjoner). [/OT] Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Så sikkerheten er dårligere i billigere utgaver? Men Microsoft da... nei nei nei... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Om winsupersite er (nokså) OS-nøytral, er jeg en pingvin. Stort mer partisk, ensidig nettside har jeg ikke støtt på. 7845543[/snapback] Som navnet klart antyder, tar WinSuperSite for seg alt som har med Windows å gjøre. Det er ikke et nettsted for Mac og Linux, og Paul Thurrott (som står bak det) har ikke som ambisjon å gi en objektiv sammenligning av all verdens OS'er. WinSuperSite er for de som bruker Windows og/eller er interessert i det som er nytt på den fronten. Men nettstedet kan sies å være nøytralt i den forstand at det ikke er noe "menighetsblad" for de rettroende der bare de positive aspektene ved ulike Windows-utgaver blir trukket fram. Er det noe Paul Thurrott er misfornøyd med - og det er en god del -, så legger han ikke skjul på det. Så får man være uenig med ham eller ikke. Men det er et faktum at han mange ganger klarer å ekstrahere informasjon fra Microsoft og presentere den på en mer forståelig måte enn Microsoft selv klarer. Lenke til kommentar
Drakan Wolf Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Da var det bestillt 1 stk Home Premium RETAIL og 1 stk Ultimate RETAIL fra www.amazon.com.$ 611 for begge og gratis frakt innen USA. Frakt til Norge går via www.jetcarrier.com Med frakt til Norge, tollgebyr og mva havner prisen på ca kr 5000,- for BEGGE 7837880[/snapback] Du får fortelle oss prisen da du får varene da! Jeg er ganske spent på den altså! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Håper Toll vesenet er snille da Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Håper Toll vesenet er snille da 7911245[/snapback] Tollvesenet trenger ikke å være snille. Jetcarrier følger boka til punkt og prikke de, så her er det ingen problemer knyttet til tollklarering og mva. Trolig kan det bli en hundrelapp eller to over 5000,-, men ellers er det rett pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå