Jarmo Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Vel! 10 poeng igjen og disken ryker innenfor garantitid, hvem betaler min nye lisens? (-1 poeng) Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 - Informasjon fra leverandør av OEM lisensen min, i dette tilfellet Netshop, som bekrefter at eneste forskjellen på OEM og Retail er innpakning og gratis support fra Microsoft.7832910[/snapback] NetShop sier at hovedforskjellen er at Microsoft ikke gir support på OEM programvare. Det er noe annet enn det du skriver. Hvis det finnes en "hovedforskjell", så finnes det nok andre forskjeller også. 7832958[/snapback] Jeg vil betegne at lisensen blir ugyldig ved store hardware endringer for for en vesentlig forsjell, minst på linje med manglende gratissuport. Så om dette stemmer kan netshop ha et problem. Er det noen som har lisensavtalen til vista oem? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Isåfall er det hele veldig klumsete gjort av MS, av to grunner. 1. Hele systemet med reaktivering er unødvendig om man kan bytte PC så mange ganger man vil. 2. Selv sjegen i MS norge er tydligvis forvirra. Men det er lov å håpe. AtW 7833026[/snapback] Det er nesten så jeg har lyst til å fremprovosere en reaktivering, kun for å teste hvordan praksisen egentlig er. Tror dog at jeg lar være, da det kan bli dyrt om disse andre kildene tar feil Som nevnt er jeg dog noenlunde trygg på de lisensbetingelsene som fulgte med OEM DVDen min. Juridisk kan de ikke påtvinge meg å kjøpe ny lisens ved oppgardering av hardware, når dette ikke nevnes med ett eneste ord i dokumentasjonen til produktet jeg har kjøpt. Lenke til kommentar
nyvvo Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Kommer mange av dere til å kjøpe OEM lisensen her? Til dere som bytter hardware ofte og har kjøpt/ skal kjøpe, hvorfor OEM og ikke retail? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Som sagt, OEM er ganske ugunstig for oss selvbyggere. Føler med deg. Retail er nok dessverre veien å gå hvis man bytter hardware rimelig ofte. Hvis jeg skulle hatt en OEM-lisens, ville jeg ha brutt poenggrensen mange ganger (kanskje ikke nå, men det var en periode jeg byttet hovedkort og OS-disk flere ganger). Uansett er ikke dette noe problem lenger for min del. Edit: @andyn: retail er dyrt, enkelt og greit. Endret 30. januar 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
02tom Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hvis dette stemmer at man kan kunn oppnå 25 poen på vista oem før man må kjøpe ny, så må jo vi forbrukere opplyses om dette! Hvis da komplett, Netshop osv ikke informere oss om dette, så må jo dette være et grovt lovbrudd iht oss forbrukere. Jeg kan verken se at komplett, Netshop, MPX eller andre informerer oss om dette. Jeg har selv installert en oem xp home på min søster pc, da hovedkortet røyk så måtte jeg ringe ms, og få ny aktiverings kode. Dette gikk iallefall veldig greit, da jeg sa at bytte av hk var en garantisak. Men virker jo ikke som om MS har helt kontroll på dette selv hehe Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Kommer mange av dere til å kjøpe OEM lisensen her? Til dere som bytter hardware ofte og har kjøpt/ skal kjøpe, hvorfor OEM og ikke retail? 7833186[/snapback] Fordi man ikke er interessert i å betale for brukersupport, manual etc. når man overhodet ikke trenger slikt. Men det blir spennende å se hva som faktisk er sant angående de nye lisensvilkårene. Eneste måten å få vite det på er ved å vente litt slik at man ser hva som faktisk stemmer. Finnes jo ikke akkurat noen god grunn å kjøpe Vista med en gang det kommer ut uansett. Endret 30. januar 2007 av Vice Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Denne kan være noe å se:http://www.tomshardware.com/2007/01/29/xp-vs-vista/ 7833153[/snapback] De har jo ikke testet 64bit-versjoner av hverken XP eller Vista. Da forsvinner jo litt av poenget. Ellers så så resultatene svært variable ut. Alt fra -90% ytelse for Vista til +20%, der de fleste lå rundt 0%. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg ville ikke stolt på netshop ang. spesifikk informasjon om ett produkt som Vista. Ikke forstå meg feil, jeg ville egentlig ikke stole på annet enn skikkelig informasjon fra Microsoftkilder på emnet. jarmo: det er derfor du kan ringe inn til MS. De support folka jeg har snakket med ang. lisensen har vært meget hjelpsomme. det gjelder bare å ha riktig tone når man ringer og forklare problemet Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Kommer mange av dere til å kjøpe OEM lisensen her? Til dere som bytter hardware ofte og har kjøpt/ skal kjøpe, hvorfor OEM og ikke retail? 7833186[/snapback] Fordi man ikke er interessert i å betale for brukersupport, manual etc. når man overhodet ikke trenger slikt. Men det blir spennende å se hva som faktisk er sant angående de nye lisensvilkårene. Eneste måten å få vite det på er ved å vente litt slik at man ser hva som faktisk stemmer. Finnes jo ikke akkurat noen god grunn å kjøpe Vista med en gang det kommer ut uansett. 7833197[/snapback] Poenget her er vel at hvis man kjøper OEM og bytter hardware i hytt og pine slik at den 25 poeng grensa blir nådd, så har man kjøpt feil produkt i utgangspunktet. Du trenger kanskje ikke Retail p.g.a. manual og support, men du trenger den for den ekstra frihetne den gir deg til å flytte lisensen fra PC til PC så mye du vil. DET er en del av det du betaler litt ekstra for. Endret 30. januar 2007 av MrLee Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Litt for mange som bruker gamel informasjon Utdrag fra Microsoft Answers 'Vista OEM' Questions, fra news.yahoo.com, publisert Fri Jan 26, 8:15 AM ET In addition, users should still be subject to the same familiar re-activation restrictions as users of a retail Vista license and Windows XP, a spokeswoman said. Users can alter the PC's hardware substantially, but they will be forced to reactivate – not repurchase the OEM software – if they do, she said. Artikel kilden er publisert "Thursday, November 16, 2006 12:47" 7830310[/snapback] Hvis jeg skjlnner denne riktig så vil MS at du aktiverer på nytt etter at 25 poeng er brukt. Det vil si det samme som at man må aktivere etter en formatering. Man trenger der med ikke å betale for Vista en gang til. Men de sjekker da om Vista blir brukt på flere maskiner. Men hvis man kun bruker den på en maskin, og bytter seg over 25 poeng, så aktiverer man på nytt, og kan bytte HW til nye 25 poeng. Ingen flere kroner til MS. Kan ikke noen som greier å finne en mail til MS Norge og få klarhet i dette? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Igjen, det er den prisen man må betale for at man skal kunne gjøre det man vil. Hvis jeg trenger Windows, kan jeg få fullverdige retail-lisenser gjennom MSDNAA. Er litt priviligert der i forhold til de fleste andre. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Dagens fangst på nettet, sjefen selv taler http://tux1.aftenposten.no/nettprat/vista3001/ 7832698[/snapback] Det var enkelt å greit - 25 poeng, kjøp ny lisens. Diskusjon slutt. 7832722[/snapback] Hvis du ser på svaret, så baserer han svaret på samme kilden som hardware.no, dvs. Rune Zakariassens blog fra 16. November i fjor. Jeg har tre kilder som sier noe annet: - Et utsagn fra Elissa Brown, talskvinne for Microsoft, datert 26. januar 2007. - Informasjon fra leverandør av OEM lisensen min, i dette tilfellet Netshop, som bekrefter at eneste forskjellen på OEM og Retail er innpakning og gratis support fra Microsoft. - Lisensbetingelsene som fulgte med min Ultimate Vista OEM DVD. 7832910[/snapback] Bloggen til Rune Zakariassen er ganske aktiv for tiden, bet meg merke i dette noe tvetydige svaret: Til Knut: Jeg forstår at dette kan være fremstilt på en forvirrende måte. La meg først presisere at man ikke automatisk blir pirat om man fortsetter å bruke en OEM lisens på maskinvaren som man aktiverte Windows på. Og om man må bytte defekte komponenter så fortsetter lisensen å være gyldig. Det er ved vesentlige maskinvareendringer (som ikke automatisk utløses ved defekte komponenter) at man kan miste lisensrettigheter. Jeg ser at det jeg har skrevet kan virke som om man MÅ kjøpe ny lisens ved maskivareendringer utover 25 "endringspoeng". Det som ofte skjer er at man mister oppgraderingsrettgheter og support fra leverandøren for maskinen som har OEM lisens, om man gjør store endringer som medfører reaktivering. Husk også at om man kjøper OEM lisens og åpner forseglingen på pakken for eget bruk så er man selv ansvarlig for support. Man MÅ derfor IKKE kjøpe ny lisens om man kan leve med dette. Grunnen til at det kan være aktuelt å kjøpe ny lisens er om man ønsker å ivareta rettighetene til å oppgradere operativsystemet samt få support. og i ett svar sier han: Hei igjen Tom, jeg er helt enig med deg, og jeg har formidlet ønsket og behovet for en klar pressisering av dette videre i Mirosoft. Jeg vil komme tilbake med et nytt blogginnslag så snart dette er på plass. Vi har med andree ord ikke hørt det siste i denne saken Lenke til kommentar
Sjenever Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har idag xp pro. Hva om jeg kjøper en oppgradering fra xp til vista, kan jeg fremdeles nytte xp'n på en annen maskin? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 .......... jeg har formidlet ønsket og behovet for en klar pressisering av dette videre i Mirosoft. Jeg vil komme tilbake med et nytt blogginnslag så snart dette er på plass. Vi har med andre ord ikke hørt det siste i denne saken 7833365[/snapback] Tipper vi vil få en del justeringer fra MS innen noen uker. Markedstilpasning kalles det vel... Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei igjen Tom, jeg er helt enig med deg, og jeg har formidlet ønsket og behovet for en klar pressisering av dette videre i Mirosoft. Jeg vil komme tilbake med et nytt blogginnslag så snart dette er på plass. Vi har med andree ord ikke hørt det siste i denne saken 7833365[/snapback] Det er godt å lese at en av kildene til de motstridende opplysningene, selv vil undersøke oppover i systemet hva som er riktig. Uansett, dette er dokumentene som fulgte med min OEM-DVD: Link1 Link2 Er det noen av dere som hardnakket hevder at 25 poeng = ny lisens, som klarer å finne et krav i lisensbetingelsene som underbygger dette? Uten et slikt krav kan de nemlig ikke tvinge meg til å betale for ny lisens bare fordi jeg oppgraderer. Merk dere også dette punktet: By accepting this license, you agree that you are a system builder. If you do not open this package, you may distribute it to another system builder. “System builder” means an original equipment manufacturer, or an assembler, reassembler, or installer of software on computer systems Ettersom Netshop solgte OEM forpakningen til meg, uten å bryte forseglingen, er det dermed jeg som i realiteten er 'System Builder'. Mange av de øvrige restriksjonene rammer derfor ikke privatbrukere, bla kravet om at lisensen kun kan selges videre sammen med et 'komplett system'. Jeg skal ha den til eget bruk, og har derfor ikke tenkt å selge hardware med denne OEM lisensen videre. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har idag xp pro. Hva om jeg kjøper en oppgradering fra xp til vista, kan jeg fremdeles nytte xp'n på en annen maskin? 7833390[/snapback] Juridisk sett tviler jeg på det, ettersom du kjøper en oppgradering fra XP til Vista. Skal du kjøpe Vista og vil bruke XP videre, må du kjøpe en fullversjon av Vista for å holde deg innenfor loven. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 .......... jeg har formidlet ønsket og behovet for en klar pressisering av dette videre i Mirosoft. Jeg vil komme tilbake med et nytt blogginnslag så snart dette er på plass. Vi har med andre ord ikke hørt det siste i denne saken 7833365[/snapback] Tipper vi vil få en del justeringer fra MS innen noen uker. Markedstilpasning kalles det vel... 7833524[/snapback] høhø, nei - Oops, kalles det. De har bare ikke fått med seg hva moderskipet driver med Lenke til kommentar
Commanders Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg lurte akkurat på det samme som det snakkes om her.. så jeg kontaktet microsoft og de svarte med følgende: "Hei En OEM lisens har begrenset support. Dessuten så låses den til maskinen den blir installert på. Det vil si at et oopgraderingsbytte av hovedkort krever ny lisens. Ha en fin dag." Jeg hadde også sendt mail til Netshop.no og fikk dette svaret: "Hei! Du må ikke kjøpe ny lisens, det er bare å ringe Microsoft for å få en ny aktiveringskode Jeg bytter stadig nye HK (for å teste disse mot spill etc) Er bare å ringe microsoft hver gang Med vennlig hilsen Ronny Andreas Nilsen - Netshop Salg" Med dette så motsier disse argumentene seg selv, så jeg sendte svar tilbake til netshop med mailen jeg hadde fått av microsoft.. Så fikk jeg et godt svar tilbake: "Hei! Vet Microsoft har snakket om dette, kommer med info på www.netshop.no/vista straks vi har fått et endelig svar på dette. (dette vil jo si at om HK går i stykker må man kjøpe en ny Vista lisens, dette er ulovelig i forhold til norsk forbruker lovgivning) Med vennlig hilsen Ronny Andreas Nilsen - Netshop Salg" Men de venter på endelig svar... Dette forteller at pr nå så er det ikke noe problem med dette poengsum systemet, så inntil Microsoft endrer loven og/eller netshop får et annet svar på dette, så holder jeg meg til OEM jeg Comanders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå