Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 synes det virka greit jeg. de som ikke vil ha dette kjøper retail.OEM er faktisk billigere fordi den kun er ment for 1 pc. og etter 25 poeng så har windows bestemt at det er som en ny pc og du må ha ny lisens. ikke feigt i det hele tatt. dere klager på prisen! en grunn til prisene til windows sine produkter øker er jo piratkopiering. 7830336[/snapback] Jeg som bruker bryr meg ikke noe om hvorfor sprisen er som den er, bare at prisen er høy i forhold til konkurrenter. I tillegg er det vel svært lite som tyder på at du har noe som helst hold i din påstand om at piratkopiering fører til prisøkning. AtW 7830510[/snapback] Denne støttes, des høyrere pris det blir des mindre folk kjøper Vista. Hadde de gjort noe så 'smart' som å senke prisene, Ultimate til 1000kr, Home Premium til 600kr så hadde flere vært intresert i å kjøpe istedenfor å slite med alle cracks etc... ~ Medion 7830535[/snapback] det sier seg litt selv da når 1 av 5 kjører piratkopi. så kunne microsoft senket prisen om disse 1/5 kjøpte lisens. enkel matte. om de hadde gjort det er en annen sak men at prisen er som den er har sikkert medberegna et antatt salgstall som prisen er bestemt etter. om prisene hadde vært slik Medion så hadde inntjeningen vært langt mindre. og sikkert et stort tap. "pirater" flest hadde ikke kjøpt Vista selv om prisen var halvert. de hadde fortsatt brukt en piratkopi. det påstår jeg ved å se på "piraters" holdninger. for eksempel en jeg kjenner som forteller meg : Hvorfor kjøper du Windows, er bare idioter som kjøper noe man kan få gratis!!. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Dagens fangst på nettet, sjefen selv taler http://tux1.aftenposten.no/nettprat/vista3001/ 7832698[/snapback] Og han sier: "Hei Stene Dette er lagt opp etter et poengsystem hvor hver komponent du bytter ut i maskinen din telles opp. Når du har byttet ut mange komponenter så anser vi maskinen som en ny eller annen maskin enn den opprinnelige og da må du kjøpe ny lisens." AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 synes det virka greit jeg. de som ikke vil ha dette kjøper retail.OEM er faktisk billigere fordi den kun er ment for 1 pc. og etter 25 poeng så har windows bestemt at det er som en ny pc og du må ha ny lisens. ikke feigt i det hele tatt. dere klager på prisen! en grunn til prisene til windows sine produkter øker er jo piratkopiering. 7830336[/snapback] Jeg som bruker bryr meg ikke noe om hvorfor sprisen er som den er, bare at prisen er høy i forhold til konkurrenter. I tillegg er det vel svært lite som tyder på at du har noe som helst hold i din påstand om at piratkopiering fører til prisøkning. AtW 7830510[/snapback] Denne støttes, des høyrere pris det blir des mindre folk kjøper Vista. Hadde de gjort noe så 'smart' som å senke prisene, Ultimate til 1000kr, Home Premium til 600kr så hadde flere vært intresert i å kjøpe istedenfor å slite med alle cracks etc... ~ Medion 7830535[/snapback] det sier seg litt selv da når 1 av 5 kjører piratkopi. så kunne microsoft senket prisen om disse 1/5 kjøpte lisens. enkel matte. om de hadde gjort det er en annen sak men at prisen er som den er har sikkert medberegna et antatt salgstall som prisen er bestemt etter. Dette forutsetter at de bare tar så mye penger at de går i null, eller får et fast overskudd, firmaer vil i virkeligheten prøve å maksimere profitt. Når piratkopier eksisterer synker betalingsvilligheten til brukerene, og prisene må gjenspeile dette, PC-spill er billigere en konsollspill til tross for utbredt kopiering, dvder er billigere i kina enn i norge til tross for utbredt kopiering. AtW Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Dette er rett å slett patetisk før syntes jeg "synd" på windows å tenkte jeg skulle kjøpe vista siden jeg aldri har hatt ekte xp men nå har piraten i meg våknet igjen. Men se positivt på det hvorlang tid tar det før pirater cracker dette? Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Men om man alltid får det reaktivert, uavhengig av hva man bytter, hva er da vitsen med dette reaktiveringsopplegget, har de ansatte på MS for lite å gjøre? AtW 7832440[/snapback] Så MS har lagt inn et system som koster både tid for brukeren og penger (utvilking og brukerstøtte brukes til dette), men som er helt unødvendig? Det er jo isåfall en mildt sagt merkelig strategi. AtW 7832502[/snapback] Dette systemet sparer faktisk tid og penger, både for Microsoft selv, og oss brukere som oppgraderer ofte. Tidligere måtte man ringe inn for hver eneste utskifting av 'nøkkelkomponent' man gjorde. Dette systemet medfører en stor mengde med telefoner til Microsoft som kun går på aktivere lisenser, og kan oppleves som veldig irriterende for sluttbrukere som oppgraderer ofte. Med det nye poengsystemet kan man gjøre flere vesentlige oppgraderinger før man må ringe inn. Mindre support forespørsler til Microsoft og færre utgifter til telefoner for oss. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Men om man alltid får det reaktivert, uavhengig av hva man bytter, hva er da vitsen med dette reaktiveringsopplegget, har de ansatte på MS for lite å gjøre? AtW 7832440[/snapback] Så MS har lagt inn et system som koster både tid for brukeren og penger (utvilking og brukerstøtte brukes til dette), men som er helt unødvendig? Det er jo isåfall en mildt sagt merkelig strategi. AtW 7832502[/snapback] Dette systemet sparer faktisk tid og penger, både for Microsoft selv, og oss brukere som oppgraderer ofte. Tidligere måtte man ringe inn for hver eneste utskifting av 'nøkkelkomponent' man gjorde. Dette systemet medfører en stor mengde med telefoner til Microsoft som kun går på aktivere lisenser, og kan oppleves som veldig irriterende for sluttbrukere som oppgraderer ofte. Med det nye poengsystemet kan man gjøre flere vesentlige oppgraderinger før man må ringe inn. Mindre support forespørsler til Microsoft og færre utgifter til telefoner for oss. 7832785[/snapback] Hele poeng og reaktiveringssystemet er jo bare et sluk av penger og tid om man reaktivere så mange ganger man vil, også når man kjøper ny maskin, det er helt meningsløst å ha systemet i det hele tatt om det skulle være riktig (noe det er sterke indikasjoner på at det ikke er, noe som virker noe mer logisk). AtW Lenke til kommentar
andylove Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Men om man har en OEM versjon, og ønsker å reinstallere Vista etter en maskinoppdatering, hva skjer så da? Lenke til kommentar
krest Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Synes at programmvaren en bruker ikke har noe med hardware å gjøre, men dette gjør jo at microsoft åpner rom for konkurranse på os markedet. For prisene de forlanger er noe drøye. Endret 30. januar 2007 av krest Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Dagens fangst på nettet, sjefen selv taler http://tux1.aftenposten.no/nettprat/vista3001/ 7832698[/snapback] Det var enkelt å greit - 25 poeng, kjøp ny lisens. Diskusjon slutt. Artikkelen var således helt korrekt. 7832722[/snapback] Hvis du ser på svaret, så baserer han svaret på samme kilden som hardware.no, dvs. Rune Zakariassens blog fra 16. November i fjor. Jeg har tre kilder som sier noe annet: - Et utsagn fra Elissa Brown, talskvinne for Microsoft, datert 26. januar 2007. - Informasjon fra leverandør av OEM lisensen min, i dette tilfellet Netshop, som bekrefter at eneste forskjellen på OEM og Retail er innpakning og gratis support fra Microsoft. - Lisensbetingelsene som fulgte med min Ultimate Vista OEM DVD. Endret 30. januar 2007 av Mr_Snuffles Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Fy fader.. Poeng for hver gang du skifter f.eks skjermkort? Dummeste jeg har hørt! Synn for alle dere som ikke kjører pirat! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Men om man har en OEM versjon, og ønsker å reinstallere Vista etter en maskinoppdatering, hva skjer så da? 7832808[/snapback] Da kommer det an på hvor omfattende maskinoppdateringen var. Hvis Vista kræsjer skikkelig, og du reinstallerer på den samme maskinen, så burde reaktiveringen gå som smurt i og med at du ikke har gjort noen HW-endringer. Må du bytte disk/skjermkort/hovedkort osv., så er det bare å telle poeng ... Lenke til kommentar
andylove Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Synes dette er unødvendig, men dette gjør jo at microsoft åpner rom for konkurranse på os markedet. For prisene de forlanger er noe drøye. 7832889[/snapback] Endelig et fornuft svar på "dyre" lisenser fra MS. Klart, de som kjører Linux bare ler og er fornøyd med at MS nok engang har valgt å ta penger for sitt OS... Men om Apple følger med på det som skjer nå, så gjør de smart i å "låse" opp osX slik at vi som har bygd maskiner selv, kan kjøpe (leie) lisenser derifra om vi vil. For oss som ikke gamer, men derimot er opptatt av en maskin som gjør jobben vi trenger å få gjort, kan det bli en gullgruve. Dessverre for Apple, så skjønner de ikke at eneste måten å få dominans på lik linje med MS, er å la forbrukerne velge maskinvare selv, fremfor en ferdig maskin med ferdig installert OS. Og nå har jeg sikkert ertet på meg alle Apple elskere her, men fakta er at osX er et OS som sårt kunne ha trengt å være med åpen med tanke på drivere og installasjoner på andre maskiner enn kun Apple sine egne. Ikke det at jeg er noen særlig freak av Apple, mener bare at markedet hadde hatt godt av litt konkurranse, så kanskje prisene i begge leire hadde falt litt. Og vi forbrukere hadde mer å velge mellom... En tilnærming av PC og MAC er noe fremtiden bare vil se mer og mer av, det er jeg overbevist om. Være seg OpenGL eller DirectX... Lenke til kommentar
Gojira Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Dagens fangst på nettet, sjefen selv taler http://tux1.aftenposten.no/nettprat/vista3001/ 7832698[/snapback] Det var enkelt å greit - 25 poeng, kjøp ny lisens. Diskusjon slutt. Artikkelen var således helt korrekt. 7832722[/snapback] Hvis du ser på svaret, så baserer han svaret på samme kilden som hardware.no, dvs. Rune Zakariassens blog fra 16. November i fjor. Jeg har tre kilder som sier noe annet: - Et utsagn fra Elissa Brown, talskvinne for Microsoft datert 26. januar. - Informasjon fra leverandør av OEM lisensen min, i dette tilfellet Netshop, som bekrefter at eneste forskjellen på OEM og Retail er innpakning og gratis support fra Microsoft. - Lisensbetingelsene som fulgte med min OEM lisens på Ultimate Vista. 7832910[/snapback] Regner med at sjefen for Microsoft Norge har riktig svar her selvom han refererer til en Rune. Ellers er det en døry kommunikasjonsvikt i M$ Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 - Informasjon fra leverandør av OEM lisensen min, i dette tilfellet Netshop, som bekrefter at eneste forskjellen på OEM og Retail er innpakning og gratis support fra Microsoft.7832910[/snapback] NetShop sier at hovedforskjellen er at Microsoft ikke gir support på OEM programvare. Det er noe annet enn det du skriver. Hvis det finnes en "hovedforskjell", så finnes det nok andre forskjeller også. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Fy fader.. Poeng for hver gang du skifter f.eks skjermkort? Dummeste jeg har hørt! Synn for alle dere som ikke kjører pirat! 7832911[/snapback] Nei, det er ikke dumt. Det er bare en forsikring om at samme lisens ikke blir brukt på flere maskiner. Men nok engang vil jeg vise til mitt svar lengre opp her. Kanskje ting hadde løst seg i fremtiden om andre kom på banen og gav MS litt konkurranse. Jeg skal ikke si et vondt ord om Linux, men konkurransen fra denne leiren er altfor liten til å kunne regnes som noen trussel mot MS og pris for et OS. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Men om man har en OEM versjon, og ønsker å reinstallere Vista etter en maskinoppdatering, hva skjer så da? 7832808[/snapback] Du må reaktivere, men i og med at nøkkelen for maskinvare vil være lik den forrige telles ikke noen poeng, og dette går greit. Telefon er unødvendig. Har du skiftet HK, HD, CPU, GPU og minne (fra 1 -> 2) vil det telle 9 + 11 + 3 + 1 + 1 = 25, og du må ha ny lisens. Beholder du HD (samme serienr), reaktiveres den. Men 14 poeng vil være brukt. Reaktivering (online eller telefon) gjelder også retail og oppgraderinsversjoner ved 25 poeng. Hvorfor ikke les Rune sin blog. Med kommentarer. Den henvises til av "sjefene" i MS, og burde derfor oppfattes som offisiell informasjon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Dagens fangst på nettet, sjefen selv taler http://tux1.aftenposten.no/nettprat/vista3001/ 7832698[/snapback] Det var enkelt å greit - 25 poeng, kjøp ny lisens. Diskusjon slutt. Artikkelen var således helt korrekt. 7832722[/snapback] Hvis du ser på svaret, så baserer han svaret på samme kilden som hardware.no, dvs. Rune Zakariassens blog fra 16. November i fjor. Jeg har tre kilder som sier noe annet: - Et utsagn fra Elissa Brown, talskvinne for Microsoft, datert 26. januar 2007. - Informasjon fra leverandør av OEM lisensen min, i dette tilfellet Netshop, som bekrefter at eneste forskjellen på OEM og Retail er innpakning og gratis support fra Microsoft. - Lisensbetingelsene som fulgte med min Ultimate Vista OEM DVD. 7832910[/snapback] Isåfall er det hele veldig klumsete gjort av MS, av to grunner. 1. Hele systemet med reaktivering er unødvendig om man kan bytte PC så mange ganger man vil. 2. Selv sjegen i MS norge er tydligvis forvirra. Men det er lov å håpe. AtW Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Regner med at sjefen for Microsoft Norge har riktig svar her selvom han refererer til en Rune. Ellers er det en døry kommunikasjonsvikt i M$ 7832949[/snapback] En drøy kommunikasjonssvikt i MS har det utvilsomt vært uansett. Jeg har et dokument som fulgte med min OEM kopi av Vista, som er godkjent av Microsoft internasjonalt, og som ikke nevner noe om begrensninger på antall reaktiveringer. Jeg tror årsaken til mye av forrvirringen er at Microsoft gjorde revideringer i sine lisensbetingelser i November 2006, tilfeldigvis rundt det tidspunktet som denne blogen er datert. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Dagens fangst på nettet, sjefen selv taler http://tux1.aftenposten.no/nettprat/vista3001/ 7832698[/snapback] Det var enkelt å greit - 25 poeng, kjøp ny lisens. Diskusjon slutt. Artikkelen var således helt korrekt. 7832722[/snapback] Hvis du ser på svaret, så baserer han svaret på samme kilden som hardware.no, dvs. Rune Zakariassens blog fra 16. November i fjor. Jeg har tre kilder som sier noe annet: - Et utsagn fra Elissa Brown, talskvinne for Microsoft, datert 26. januar 2007. - Informasjon fra leverandør av OEM lisensen min, i dette tilfellet Netshop, som bekrefter at eneste forskjellen på OEM og Retail er innpakning og gratis support fra Microsoft. - Lisensbetingelsene som fulgte med min Ultimate Vista OEM DVD. 7832910[/snapback] Isåfall er det hele veldig klumsete gjort av MS, av to grunner. 1. Hele systemet med reaktivering er unødvendig om man kan bytte PC så mange ganger man vil. 2. Selv sjegen i MS norge er tydligvis forvirra. Men det er lov å håpe. AtW 7833026[/snapback] Jeg er kanskje litt vel optimist, men jeg tror rett og slett ikke på MS Norge sjefen. For det første har jeg førstehåndskjennskap til at alle sjefer er noen tullinger som somregel ikke kan så veldig mye. Han viser til en gammel blog, mens de andre kildene viser til nyere uttalelser. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Kjøpte en OEM Vista idag men tenkte ikke på dette med Poeng... værtfall ikke det med OEM og Retail i forbindelse med Oppgradering av HW... :S damn, dumt gjort dette kjøpet da!? ARGH! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå