Gå til innhold

Hva er egentlig overklokking?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg foreslår at du leser denne de resten av guidene som er linket til derifra.

 

Overklokking er rett og slett å få noe til å yte bedre enn det allerede gjør. Akkurat som hvis man trimmer en moped til å gå i 65 km/h. ;)

7830179[/snapback]

 

 

ahaaaa..Tuuusen takk, det var det første som slo meg, men var usikker så da spørr jeg dere ekspertene :thumbup: hehe

Lenke til kommentar

For å sitere kona mi

det handler om å få ting til å gå fortere inni en pc...

overklokking --> jobbe over klokken

 

og da må det være kaldt. og så må en ha masse rot og rare ting på, rundt, under og over pulten sin.

:!:

 

Men som det sies her så er det egentlig snakk om å trimme en pc.

 

Det er bare å begynne Marthe, jeg har aldri hørt om noen jenter som driver med dette. Det hadde vært utrolig kult med noen jenter som hang med oss nerdegutta her....

Lenke til kommentar
For å sitere kona mi
det handler om å få ting til å gå fortere inni en pc...

overklokking --> jobbe over klokken

 

og da må det være kaldt. og så må en ha masse rot og rare ting på, rundt, under og over pulten sin.

:!:

 

Men som det sies her så er det egentlig snakk om å trimme en pc.

 

Det er bare å begynne Marthe, jeg har aldri hørt om noen jenter som driver med dette. Det hadde vært utrolig kult med noen jenter som hang med oss nerdegutta her....

7831108[/snapback]

 

 

Ja, syns det høres artig ut, jeg liker meg egentlig best "inne" i en pc , så da r det jo kjekt og vite litt om Trimming...hehe :lol:

Lenke til kommentar

Mange som går rundt grøten her.

Overklokking betyr at man setter opp hastigheten på en eller flere deler av PCen slik at de går raskere enn det der konstruert for. Dette vil utvikle mer varme og kan medføre at enkelte komponenter blir ustabile. Hvor mye en del kan overklokkes er avhengig av det enkelte eksemplar av komponenten(e).

Lenke til kommentar

Marte: Ser du også liker å tukle inni maskinen. :D

Desverre gjør man ikke så mye av det når det kommer til oc (overklokking).

Det meste går gjennom biosen/drivere nå til dags.

 

(Høres kanskje litt gammal ut nå) Jeg husker min første erfaring med overklokking, det var en Pentium 75MHz som jeg klokket opp til 100MHz. :!:

Den tiden gikk det meste i "jumpere" på hovedkortet.

 

Men oc er en morsom ting å drive med, hvertfall når man får ting til å fungere 100% stabilt med en økning på 50%. ;)

Lenke til kommentar
Jaja, Dreit meg ut litt der da men..hehe...en ting er litt skremende, at så fort man nærmere seg en pc, så får man stemplet Nerd :ohmy:

Jaja, sånn er verdnen. vis det er det navnet jeg må ha for og drive med pc, så er det helt i orden..hehe

7846223[/snapback]

Hvem bryr seg om å blitt kalt nerd da?? er man nerd fordi man ikke liker ting andre gjør?? jeje OC jenter.. hah så tøft.. lykke til.. hvis du skal overklokke post resultat da..

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Overklokking fører ofte med seg "roting" inni maskinen:

 

- montering av ekstra vifter for ekstra kjøling av komponenter

-Minne-sjonglering (en vs to brikker, forskjellige minneslotter osv)

-Bytte orginalkjøler/pasta på nordbridge, GPU og CPU

-Eksprementering med vannkjøling og andre eksotiske kjøleløsninger

 

 

Som alt annet i livet : "The sky is the limit!"

 

Sean M.! Du er ikke alene om å begynne med klokking på tidlig 90 tallet med jumpere :-)

Lenke til kommentar
Ja aldså r itte så proff at du kan snakke slik da :ohmy: hehe

å hva mener du med: "hvis du skal overklokke post resultat da.."? :blush:

7846271[/snapback]

Ta et bilde eller screendump av hvordan mhz det er på cpu ol og hvor mye du klarte å klokke det opp. hvis du ikke skjønner det så si ifra om du klarte det da.. lykke til..

Lenke til kommentar

Nei det ble ikke så jeg gjorde det, for fikk ett bra tilbud på en ferdig en, hadde ikke fått satt sammen en så bra en ved og bygge selv...så det ble en Packard Bell iextrem ett eller anna nr som jeg ikke husker, med vista. :p

 

Men over til noe helt anna, noen som vet om noen steder man kan finne skrifter til photoshop. nesten slike Wordart skrifter....??

Endret av Marthe2809
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...