haugslett Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei, Har et lite problem. Har fått windows infisert av virus. Har mange viktige dokumenter som jeg trenger. Problemet er at jeg ikke får scannet maskinen for virus i windows. Det virker som viruset har låst systemfiler. Er det noe antivirus til windowsfiler som jeg kan kjøre i linux? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Det finne flere (windows) antivirus programmer til Linux. Fordi mange epost-servere kjøres på linux, mens eposten leses på Windows. Du burde kunne bruke en av de til å skanne Windows-partisjonen, men jeg har aldri prøvd det sjøl. Både Norton, Zonelabs, F-PROT, AVG og McAfee tilbyr linux-løsninger., pluss at det eksisterer flere åpen kildekode programmer, clamav er vel en av de mest kjente. LISTE Sammenlikning mellom F-Prot og ClamAV EDIT: fdisk /windows/partisjon && reinstall windows Endret 30. januar 2007 av olefiver Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei, Har et lite problem. Har fått windows infisert av virus. Har mange viktige dokumenter som jeg trenger. Problemet er at jeg ikke får scannet maskinen for virus i windows. Det virker som viruset har låst systemfiler. Er det noe antivirus til windowsfiler som jeg kan kjøre i linux? 7830140[/snapback] Jeg vet ikke så altfor mye om Linux enda, men jeg trodde da ikke at virus basert på Windows angrep Linux også med mindre det er snakk om virus som angriper MBRen, Bootsektoren eller Bios/CMOS.. En kompis av meg som er så godt som slackware-guru, gidder ikke engang å kjøre antivirus.. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei, Har et lite problem. Har fått windows infisert av virus. Har mange viktige dokumenter som jeg trenger. Problemet er at jeg ikke får scannet maskinen for virus i windows. Det virker som viruset har låst systemfiler. Er det noe antivirus til windowsfiler som jeg kan kjøre i linux? 7830140[/snapback] Jeg vet ikke så altfor mye om Linux enda, men jeg trodde da ikke at virus basert på Windows angrep Linux også med mindre det er snakk om virus som angriper MBRen, Bootsektoren eller Bios/CMOS.. En kompis av meg som er så godt som slackware-guru, gidder ikke engang å kjøre antivirus.. 7832985[/snapback] Eg trur det her er snakk om å få fiksa dei infiserte filene sånn at han kan boote opp igjen i Windows Lenke til kommentar
haugslett Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Takker for svar.. Fikk klønet det til. Fikk en ordentlig virus-cocktail på disken, og etter det var det bare å reinstallere alt. Virus-scanneren trengte jeg for å redde ut eventuellt infiserte dokumenter. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Panda antivirus finnes også til linux Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg vet ikke så altfor mye om Linux enda, men jeg trodde da ikke at virus basert på Windows angrep Linux også med mindre det er snakk om virus som angriper MBRen, Bootsektoren eller Bios/CMOS.. En kompis av meg som er så godt som slackware-guru, gidder ikke engang å kjøre antivirus.. 7832985[/snapback] Antivirusprogrammer for Linux søker normalt ikke etter virus for Linux, men etter virus for Windows. På den måten kan du "infeksjonssikkert" søke gjennom eposter og filer lagret på serveren som Windowsmaskiner skal bruke, eller boote fra en "Live" CD/Minnepenn og reparere en maskin som normalt bruker Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå