Gå til innhold

Kjøpe kamera på eBay..

Anbefalte innlegg

Reparasjoner kan bli dyre greier om man ikke har reklamasjonsretten (kjøpt i utlandet). Nylig sendte vi inn et USA-kjøpt objektiv som var gått over et års garanti, og reklamasjonsretten gjaldt selvsagt ikke da det var kjøpt i utlandet. Objektivet koster 6-7000 kroner nytt, og reparasjonsprisen var 4500 kroner da de måtte bytte ut mye av innmaten.

Slike saker går ikke alltid på forsikring heller, da den stort sett dekker alle andre skader enn de som normalt går på garanti eller reklamasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvordan blir det da hvis jeg kjøper et videokamera til feks 10000,- i en eller annen butikk i USA. Får en bekjent der borte til å bestille det til seg selv, for så å sende det til meg. Er det noe mulighet for å slippe mva og toll da? kan jeg evnt. "kjøpe" kameraet av bekjenten min til en veldig god pris? :p 1000 kr for eksempel...

Lenke til kommentar
Hvordan blir det da hvis jeg kjøper et videokamera til feks 10000,- i en eller annen butikk i USA. Får en bekjent der borte til å bestille det til seg selv, for så å sende det til meg. Er det noe mulighet for å slippe mva og toll da? kan jeg evnt. "kjøpe" kameraet av bekjenten min til en veldig god pris?  :p  1000 kr for eksempel...

7987206[/snapback]

Du kan få han til å sende den til deg og skrive på pakken at veriden er 100$. Er egentlig litt ulovlig, og er alltid en sjanse for å bli tatt, men jeg hadde gjort det uten tvil! Få han til å pakke den inn i gavepapir samt merke den som gave, og du er i mål!

Lenke til kommentar

Hvofor skal ikke han kunne "selge" det til meg egentlig?

La oss si at han kjøper et kamera, og plutselig finner ut at han vil selge det. Siden han er litt dårlig selger, velger han å selge det for en brøkdel av nypris. Jeg er så heldig og får kjøpe det. Skjønner jo at det blir feil, men hvorfor skulle det egentlig ikke gå?

Skulle den bli oppdaget, hvordan blir det da. Er det sender som sliter da? Hva blir konsekvensene?

Lenke til kommentar
Hvofor skal ikke han kunne "selge" det til meg egentlig?

La oss si at han kjøper et kamera, og plutselig finner ut at han vil selge det. Siden han er litt dårlig selger, velger han å selge det for en brøkdel av nypris. Jeg er så heldig og får kjøpe det. Skjønner jo at det blir feil, men hvorfor skulle det egentlig ikke gå?

Skulle den bli oppdaget, hvordan blir det da. Er det sender som sliter da? Hva blir konsekvensene?

7988277[/snapback]

Er uansett sender sitt ansvar, ettersom det er han som har drevet "dokumentfalsk". Hvilke konsekvenser det kan få, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

7988277[/snapback]

Bli oppdaget? Åpnet for stikkprøve mener du?

Da sier vel tolleren noe sånt som "Hm, et brukt kamera i gave fra en venn i Americen. Det har kanskje en reell verdi på mer enn $150, kanskje ikke. Skal jeg gidde å bruke tid på å finne ut hva listepris i usa er for et brukt kamera med denne spesifikasjonen for å se om det er stort avvik, eller skal jeg gå til neste pakke for å se om det er noe dop i den..?"

Ligger det derimot en kvittering i pakken som sier at du har handlet kameraet på BH for $1000 en uke tidligere, får du et momskrav i hht de $1000 uavhengig av påskrevet vedi.

Om pakken forsvinner/blir ødelagt, OG du har forsikring, får du heller ikke igjen mer enn deklarert verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...