christian1986 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Finnes det noen som helst årsaker til at jeg ikke bør kjøpe Canon Ixus 900 Ti i japansk versjon på ebay? Prisen, med frakt kommer på usle 2500, dette inklusiv minnebrikke... Vet at varen kan bli tatt i tollen, men alt jeg har kjøpt før har gått rett igjennom. Videre vet jeg også at jeg har en redusert garanti, men når jeg får det så mye billigere bryr jeg meg ikke ... Lenke til kommentar
ExizHW Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Nei så lenge du har tenkt over det og vet at det du sier kan skje er det ingen grunn til å ikke gjøre det. Du går glipp av reklamasjonsretten vi har her, og har egentlig ingen spesielle krav hvis noe skulle gå galt, i tillegg til å måtte risikere å betale tollavgift og moms om det blir tatt... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Du må regne med 25% moms og behandlingsgebyr i priskalkylen din. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Du må regne med 25% moms og behandlingsgebyr i priskalkylen din. 7830661[/snapback] Hehe, i teroien ja. Har bare en gang opplevd at en pakke ble stoppet i tollen, og jeg lar meg ikke skremme. De klarte faktisk å prise varen til en tidel av det den koster til vanlig i norge, så det som irriterte meg var faktisk den ekstra tiden transporten tok.... Lenke til kommentar
hox Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har selv nettop mottatt et ixus 850 is kjøpt på ebay. Ble sendt som gave samt nedskrevet verdi på tolldeklarasjonen, så ingen mva/toll-avgifter Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Du må regne med 25% moms og behandlingsgebyr i priskalkylen din.Hehe, i teroien ja. Har bare en gang opplevd at en pakke ble stoppet i tollen, og jeg lar meg ikke skremme. De klarte faktisk å prise varen til en tidel av det den koster til vanlig i norge, så det som irriterte meg var faktisk den ekstra tiden transporten tok....Du får selger til å skrive vareverdi under 200 kroner? Hvis den da blir stoppet i tollen, blir kameraet inndratt og du mister 2500 kroner. Du risikerer samtidig bot på noen tusen kroner. Hvis pakken forsvinner i Posten (eller selgeren hevder at det er det som har skjedd) så får du kun påskrevet pakkeverdi, 200 kroner, i erstatning. Hvis du fortoller den på legal måte, blir totalsum rundt 3300 inkludert avgifter, og da har du spart et par hundrelapper i forhold til beste pris i Norge, og står igjen med et års garanti i beste fall, uten fem års reklamasjonsrett og uten andre rettigheter overhodet. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Du må regne med 25% moms og behandlingsgebyr i priskalkylen din.Hehe, i teroien ja. Har bare en gang opplevd at en pakke ble stoppet i tollen, og jeg lar meg ikke skremme. De klarte faktisk å prise varen til en tidel av det den koster til vanlig i norge, så det som irriterte meg var faktisk den ekstra tiden transporten tok....Du får selger til å skrive vareverdi under 200 kroner? Hvis den da blir stoppet i tollen, blir kameraet inndratt og du mister 2500 kroner. Du risikerer samtidig bot på noen tusen kroner. Hvis pakken forsvinner i Posten (eller selgeren hevder at det er det som har skjedd) så får du kun påskrevet pakkeverdi, 200 kroner, i erstatning. Hvis du fortoller den på legal måte, blir totalsum rundt 3300 inkludert avgifter, og da har du spart et par hundrelapper i forhold til beste pris i Norge, og står igjen med et års garanti i beste fall, uten fem års reklamasjonsrett og uten andre rettigheter overhodet. 7833367[/snapback] Hvordan kan du påstå noe slikt? Jeg har alt nevnt at jeg fikk en vare, en gps, stoppet i tollen med "falsk" verdi. De klarte da å sette en tidel av prisen her i norge som verdi, og jeg betalte mva ut fra dette latterlige lave beløpet. Med andre ord, den ble ikke inndratt, og jeg fikk ingen bot. Videre, når du nevner bot, så er det faktisk avsender som står jurdidisk ansvarlig for det som måtte stå på pakken. Er faktisk avsender som bryter loven, og ikke jeg(Arrester meg om jeg er på viddene...)... Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Hvis den da blir stoppet i tollen, blir kameraet inndratt og du mister 2500 kroner. Du risikerer samtidig bot på noen tusen kroner. Som ansatt i fotobutikk skjønner jeg at du ikke oppfordrer til egenimport, Afseth Du har mange gode innlegg her på forumet, men dette er desinformasjon av verste sort For at du skal få bot og inndragelse i et slikt tilfelle, må du reise selv med kameraet og verdien må være over kr. 6000,- (tollfri kvote) og du må bli tatt i smugling Hvis du derimot bestiller fra utlandet og avsender underfakturerer, merker det med gave, vareprøve o.l. begår du som mottaker intet lovbrudd og kan ikke straffes slik du hevder. Det verste som kan skje er at Tollvesenet tilsidesetter deklarert verdi. Da må du betale moms av kjøpesum hvis den er kjent. Hvis ikke har Tollvesenet hjemmel til å fastsette tollverdien selv. Har jobbet i Tollvesenet i mange år tidligere så dette kjenner jeg litt til Endret 30. januar 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvis pakken forsvinner i Posten (eller selgeren hevder at det er det som har skjedd) så får du kun påskrevet pakkeverdi, 200 kroner, i erstatning. 7833367[/snapback] denne er heller ikke helt riktig. Sist gang jeg fikk dette probelmet så gikk pakken tilbake til forhandler, de hentet nye briller og sendte meg dem. Og jeg betalte ca 100 kr i moms eller noe for orginale bvlgari og gucci solbriller Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvis pakken forsvinner i Posten (eller selgeren hevder at det er det som har skjedd) så får du kun påskrevet pakkeverdi, 200 kroner, i erstatning. 7833367[/snapback] denne er heller ikke helt riktig. Sist gang jeg fikk dette probelmet så gikk pakken tilbake til forhandler, de hentet nye briller og sendte meg dem. Og jeg betalte ca 100 kr i moms eller noe for orginale bvlgari og gucci solbriller 7840993[/snapback] Mulig du misforstod denne. Afset mente nok at en ikke kan forsikre en sending for mer enn påskrevet verdi. Så om en pakke med kamera du har gitt 5000,- for, forsvinner/blir ødelagt, får du kun tilbake deklarert verdi (gaveverdien på kr 1000,- er vel mer reellt enn lusne 200,-.....i alle fall for de forsendingene jeg har fått) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvordan kan du påstå noe slikt? Jeg har alt nevnt at jeg fikk en vare, en gps, stoppet i tollen med "falsk" verdi. De klarte da å sette en tidel av prisen her i norge som verdi, og jeg betalte mva ut fra dette latterlige lave beløpet. Med andre ord, den ble ikke inndratt, og jeg fikk ingen bot. Du har mange gode innlegg her på forumet, men dette er desinformasjon av verste sort For at du skal få bot og inndragelse i et slikt tilfelle, må du reise selv med kameraet og verdien må være over kr. 6000,- (tollfri kvote) og du må bli tatt i smugling Hvis du derimot bestiller fra utlandet og avsender underfakturerer, merker det med gave, vareprøve o.l. begår du som mottaker intet lovbrudd og kan ikke straffes slik du hevder. Det verste som kan skje er at Tollvesenet tilsidesetter deklarert verdi. Da må du betale moms av kjøpesum hvis den er kjent. Hvis ikke har Tollvesenet hjemmel til å fastsette tollverdien selv. Har jobbet i Tollvesenet i mange år tidligere så dette kjenner jeg litt til 7836918[/snapback] Jeg bestilte noen DVD'er på Ebay en gang. Vareverdi under 200 kroner, men det trodde tydeligvis ikke tollvesenet på. Jeg fikk da brev fra Tollvesenet om å fremlegge bevis på vareverdien var under 200 kroner (faktura, kontoutskrift eller lignende). Jeg husker ikke nøyaktig ordlyden i brevet, men slik jeg oppfattet det, ville ikke varen bli sendt videre fra tollvesenet uten at jeg sendte de bevis på at vareverdien var under 200 kroner. Det ordnet seg imidlertid, da varen faktisk kostet meg under 200 kroner. Når det gjelder bot, så gjelder nok kun det ved egen innførsel av varer. Rotet nok litt her. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hvis pakken forsvinner i Posten (eller selgeren hevder at det er det som har skjedd) så får du kun påskrevet pakkeverdi, 200 kroner, i erstatning. 7833367[/snapback] denne er heller ikke helt riktig. Sist gang jeg fikk dette probelmet så gikk pakken tilbake til forhandler, de hentet nye briller og sendte meg dem. Og jeg betalte ca 100 kr i moms eller noe for orginale bvlgari og gucci solbriller 7840993[/snapback] Mulig du misforstod denne. Afset mente nok at en ikke kan forsikre en sending for mer enn påskrevet verdi. Så om en pakke med kamera du har gitt 5000,- for, forsvinner/blir ødelagt, får du kun tilbake deklarert verdi (gaveverdien på kr 1000,- er vel mer reellt enn lusne 200,-.....i alle fall for de forsendingene jeg har fått) 7841128[/snapback] Misforstod ikke, men burde kanskje ha presistert at de undervurderte brillene til ca 300 eller noe, slik at moms ble 100 kr da jeg fikk det deklarert. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Hei, mine erfaringer med tollvesenet er noe anderledes enn dine: de stopper pakkene mine stadig vekk. Det er klart at noen pakker slipper gjennom selv om de ikke er tolldeklarert men definitivt ikke "nesten alltid". Jeg har kjøpt rett over 50 varer på Ebay, og nesten alle disse var under tollgrensen på 200 kroner. Desverre er det ikke alltid avsender fyller ut tilstrekkelig informasjon om produktet, dvs ingen påskrevet pris, og da er det min erfaring at de som regel blir stoppet. I tillegg har jeg blitt spurt om kvittering for varer som er merket som gave, eller merket med verdi på $1. Har bare mottatt én "commercial sample" - etter at jeg spesifikt ba dem om å ikke sende som "gift" - og den var også priset korrekt i tillegg. Den ble ikke stoppet. Det har skjedd at varen var feilpriset til å koste over 200 kroner og likevel ikke ble stoppet. Jeg tror omtrent 7-8 pakker til meg har blitt stoppet i tollen, og da er "gaver" og umerkede pakker helt klart overrepresentert i forhold til korrekt merkede pakker. Korrekt merkede varer fra Play eller Amazon - ca 10 pakker - har ALLTID kommet gjennom usjekket. Dette er en av grunnene til at jeg foretrekker å kjøpe varer fra Europa eller USA framfor Hong-Kong - frakt + toll tar alltid kortere tid. Hvis du bestiller varer til over 200 kroner og avsender merker disse som gave, bør du helt klart budsjettere med MVA pluss fortollingsgebyr. Da kan du heller ta det som en bonus om tollvesenet ikke gidder spørre etter pengene sine. I motsatt fall risikerer du at vinninga på et produkt går opp i spinninga på et annet. Den ene gangen jeg faktisk kjøpte noe til over 200 kroner - varen var korrekt merket - måtte jeg betale fortollingsgebyr og MVA som forventet. Endret 8. februar 2007 av tommyb Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 I likhet med "tommyb" har jeg også opplevd at sendinger under kr. 200 i verdi har blitt stoppet, slik at jeg fikk brev med krav om faktura, kvittering eller tilsvarende dokumentasjon. Men begge gangene var det varer fra England, ikke fra Asia. I det første tilfellet hadde avsenderen unnlatt å fylle ut verdi-feltet. Det andre tilfellet skjedde for noen dager siden, så jeg vet ennå ikke om det skyldes mangelfull merking eller at Posten/tollen ikke uten videre tror at et objektiv selges til ca. 50 kr. Hittil har jeg alltid unngått å handle for over 200 kr. på eBay. Det verste er i grunnen varer som går for noe over 200kr. I det man passerer 200kr, må man betale ikke bare moms på varen, men moms på frakt og 90kr i gebyr for "forenklet tollbehandling". Da ender man gjerne opp med å betale like mye i frakt, avgifter og gebyrer som for selve varen. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) I likhet med "tommyb" har jeg også opplevd at sendinger under kr. 200 i verdi har blitt stoppet, slik at jeg fikk brev med krav om faktura, kvittering eller tilsvarende dokumentasjon. Men begge gangene var det varer fra England, ikke fra Asia. I det første tilfellet hadde avsenderen unnlatt å fylle ut verdi-feltet. Det andre tilfellet skjedde for noen dager siden, så jeg vet ennå ikke om det skyldes mangelfull merking eller at Posten/tollen ikke uten videre tror at et objektiv selges til ca. 50 kr. Hittil har jeg alltid unngått å handle for over 200 kr. på eBay. Det verste er i grunnen varer som går for noe over 200kr. I det man passerer 200kr, må man betale ikke bare moms på varen, men moms på frakt og 90kr i gebyr for "forenklet tollbehandling". Da ender man gjerne opp med å betale like mye i frakt, avgifter og gebyrer som for selve varen. 7899560[/snapback] Er bare å be selger skrive på pakken det. Har kjøpt 3 gpser, 1 prosessor, et hav av minnebrikker, klær og div. småelektrisk, og bare blitt "tatt" en gang... Så min erfaring er god når det gjelder mva på importpakker :!: Edit: Btw, mitt neste prosjekt blir nå å kjøpe Nikon D80 fra USA. Der er det store summer å spare, selv om en blir "tatt" ! Endret 8. februar 2007 av christian1986 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg har faktisk også kjøpt tre prosessorer på eBay, men alle under 200 kroner. 200 kroner + porto for en 1.6Ghz Pentium M er en billig investering for å få en mer stillegående desktopmaskin, hadde det bare vært like enkelt å få et billig hovedkort Nikonhuset... Ca 5200,- på eBay. Det er ikke så ille. Om jeg kunne henta det der. Jeg ville ikke bett selgeren om å skrive falsk kvittering, så for meg blir det noe sånn som: 5200 + frakt... 5700. + MVA... 7125. + Fortollingsgebyr... 7200... Grovt regnet. ITButikken: 7893,- En som akter å betale MVA tjener fint lite på USA-import. Da mister man i samme slengen de norske forbrukerrettighetene. Én reklamasjon og man har tapt penger. Det er derfor det er såpass få her på forumet som anbefaler import av slikt... Bilstereoen min fikk jeg derimot til halv pris sammenlignet med Pioneer Norges veiledende pris, selv etter MVA. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 En som akter å betale MVA tjener fint lite på USA-import. Da mister man i samme slengen de norske forbrukerrettighetene. Én reklamasjon og man har tapt penger. Det er derfor det er såpass få her på forumet som anbefaler import av slikt... Man bør nok regne litt på det i hvertfall, f.eks har jeg blant annet kjøpt Nikon D70s og SB-800 (blits) fra USA og kamera kostet meg 5000,- og blitsen 2500,- med moms. Kamera kostet den gang 8500,- i Norge og blitsen 3300,-. Når jeg bestiller fra USA er det som oftest en "større" bestilling, noen ganger også sammen med noen andre, så frakt og tollklareringsgebyr utgjør ikke så mye. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg har faktisk også kjøpt tre prosessorer på eBay, men alle under 200 kroner. 200 kroner + porto for en 1.6Ghz Pentium M er en billig investering for å få en mer stillegående desktopmaskin, hadde det bare vært like enkelt å få et billig hovedkort Nikonhuset... Ca 5200,- på eBay. Det er ikke så ille. Om jeg kunne henta det der. Jeg ville ikke bett selgeren om å skrive falsk kvittering, så for meg blir det noe sånn som: 5200 + frakt... 5700. + MVA... 7125. + Fortollingsgebyr... 7200... Grovt regnet. ITButikken: 7893,- En som akter å betale MVA tjener fint lite på USA-import. Da mister man i samme slengen de norske forbrukerrettighetene. Én reklamasjon og man har tapt penger. Det er derfor det er såpass få her på forumet som anbefaler import av slikt... Bilstereoen min fikk jeg derimot til halv pris sammenlignet med Pioneer Norges veiledende pris, selv etter MVA. 7907725[/snapback] Garantien trenger du jo strengt tatt ikke. Selv kommer jeg til å bruke det på diverse turer, og tegner uansett en egen forsikring! Greit at dette ikke er meningen med forsikringen, men slik vil den bli brukt. Uansett så er sjansen for at jeg går på tryne over det på ski en dag mye større enn at det bare tar kvelden ... Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Ja, forsikring dekker sikkert mye av det samme som garanti/reklamasjonsrett... Men noe trenger man; typen til muder'n måtte sende inn Nikon-linsa si da den ikke virket. Da er det greit å ha _noen_ form for dekning. Sandefjord er også nærmere enn Brooklyn, uten at det nødvendigvis betyr at slike saker går raskere av den grunn. Portoen blir i alle fall mindre. Og i Norge dekkes da portoen av rettighetene dine. Forsikringer har vel alltid en egenandel, også? Det er klart, man må avveie hvor stor økonomisk fordel man får. Hvis du klarer å spare tre tusen, er det en helt annen greie enn om du klarer å spare sju hundre. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det er klart man bør regne på det... Jeg sier bare at dersom MVA utgjør (nesten) hele forskjellen, ville jeg heller kjøpt i Norge. Hvor mye man sparer er sikkert forskjellig fra produkt til produkt. Risikoen for å få en HongKong-knockoff er ganske forskjellig fra produkt til produkt også. Ville vært noe mer forsiktig med å kjøpe dyre objektiver fra en HongKong-basert eBay'er enn fra en renovert amerikansk nettbutikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå