nyland Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Er på jakt etter en billig lagringsmetode når man skal på ferie og minnekortene blir fulle. Ser at Thecus N1050 Nano USB 2.0 On-the-Go Data Storage Bank uten harddisk går for under 400,- blant annet her: Komplett.no Har lest det som finnes av tester/erfaringer av produktet (dog ikke mye info på nettet). Har du noen erfaringer ? Eller andre alternativer i samme prisklasse (u/HD) ? Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Kjenner ikke modellen, men generelt kan jeg av egen erfaring si at det er ikke komfortabelt å ha en minnebank uten skjerm for å bekrefte at bildene virkelig har kommet inn. Har selv en Amitech 80 gig med innebygd kortleser, og denne har fungert greit frem til den kræsja for litt siden.... Jeg kommer til (når økonomien tillater det) å kjøpe meg to identiske disker, for å være helt sikker på at jeg ikke mister noe. Man er veldig forsiktig og nøye med backup hjemme, så hvorfor ikke være like nøye når man er på tur? Ingenting er verre enn å komme hjem fra en surt oppspart ferietur for så å finne ut at disken ikke tålte flyturen hjem og har kræsjet, eller en eller annen fjern intern feil gjør at den ikke lenger fungerer. Men selvfølgelig, alt koker ned til økonomi og hva du føler deg komfortabel med. Ser at du ønsker en billig en, men dette er basert på hva jeg har erfart ettter flere turer med mye fotografering. Selv har jeg et stort ønske om Jobo Giga vu pro evolution Endret 30. januar 2007 av Cirrrus Lenke til kommentar
flavourfish Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Fått noen nye erfaringer rundt temaet siden sist? Er ute etter noe billig jeg også.. men kanskje et hakk dyrere enn 3-400... men ikke for langt over 1000. Da helst med skjerm, men ser de er dyre... Og selvsagt at ALLE filene kommer med.... evt støtte for RAW er viktig. Det ville også vært best med uttak for minnekort, slik jeg ser på det. Kabelvirrvar er ikke alltid det morsomste ute i "skogen" Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Fått noen nye erfaringer rundt temaet siden sist?Er ute etter noe billig jeg også.. men kanskje et hakk dyrere enn 3-400... men ikke for langt over 1000. Da helst med skjerm, men ser de er dyre... Og selvsagt at ALLE filene kommer med.... evt støtte for RAW er viktig. Det ville også vært best med uttak for minnekort, slik jeg ser på det. Kabelvirrvar er ikke alltid det morsomste ute i "skogen" Jeg brukte denne Thecus tingen på en ferie og da fungerte den tilsynelatende greit. Skulle bruke den en gang senere, da på en helg tur, og satt den til å overføre. Dette var på et stille hotellrom og etter en liten stund hørte jeg en klikkelyd fra den. Det lyste ikke for error og det virket som om den var ferdig. Feil! den hadde kun overført halvparten av bildene på minnekortet (fant ut når jeg kom hjem). Prøvde noen ganger til med samme resultat. Heldigvis klarte jeg med minnekort etter å samlet sammen det jeg hadde av diverse slengende rundt i bil osv. Etter dette endte jeg opp helt i den andre delen av skalaen med en Epson P-3000. Denne fungerer igjen veldig bra og du kan faktsik koble til en eksternharddisk og ta backup til denne. Nå sier ikke jeg at du skal gå for denne, men velg hvertfall en løsning som har skjerm slik at du lett kan sjekke om alle bilder er overført. Ville være fryktelig kjedelig og tro du har overført alt til en disk, for så å finne ut at disken har sviktet når du kommer hjem... Lenke til kommentar
flavourfish Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Fått noen nye erfaringer rundt temaet siden sist?Er ute etter noe billig jeg også.. men kanskje et hakk dyrere enn 3-400... men ikke for langt over 1000. Da helst med skjerm, men ser de er dyre... Og selvsagt at ALLE filene kommer med.... evt støtte for RAW er viktig. Det ville også vært best med uttak for minnekort, slik jeg ser på det. Kabelvirrvar er ikke alltid det morsomste ute i "skogen" Jeg brukte denne Thecus tingen på en ferie og da fungerte den tilsynelatende greit. Skulle bruke den en gang senere, da på en helg tur, og satt den til å overføre. Dette var på et stille hotellrom og etter en liten stund hørte jeg en klikkelyd fra den. Det lyste ikke for error og det virket som om den var ferdig. Feil! den hadde kun overført halvparten av bildene på minnekortet (fant ut når jeg kom hjem). Prøvde noen ganger til med samme resultat. Heldigvis klarte jeg med minnekort etter å samlet sammen det jeg hadde av diverse slengende rundt i bil osv. Etter dette endte jeg opp helt i den andre delen av skalaen med en Epson P-3000. Denne fungerer igjen veldig bra og du kan faktsik koble til en eksternharddisk og ta backup til denne. Nå sier ikke jeg at du skal gå for denne, men velg hvertfall en løsning som har skjerm slik at du lett kan sjekke om alle bilder er overført. Ville være fryktelig kjedelig og tro du har overført alt til en disk, for så å finne ut at disken har sviktet når du kommer hjem... hm.. ser jo veldig fet ut den epson.. men det må bli noe slikt i den klassen senere tror jeg.. hvis jeg da ikke skulle vinne noen penger i nærmeste tid Klikkelydene er vel noe buffergreier..(eller bare det jeg tror?) Det som forundrer meg er at man ikke har noe måte å se hva som skjer på den Thecus tingen. Da ville du visst at ved klikk skulle du begynt på nytt.... Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 hm.. ser jo veldig fet ut den epson.. men det må bli noe slikt i den klassen senere tror jeg.. hvis jeg da ikke skulle vinne noen penger i nærmeste tid Klikkelydene er vel noe buffergreier..(eller bare det jeg tror?) Det som forundrer meg er at man ikke har noe måte å se hva som skjer på den Thecus tingen. Da ville du visst at ved klikk skulle du begynt på nytt.... TheCus'en har tre lys/leds/statuser. Om jeg ikke husker helt feil så er de power/data, error og full. Når disken er på lyser power/data konstant, overfører du data blinker den, oppstår det en feil (som den klarer å plukke opp) blinker error og vil tippe at om disken er full så lyser full. Leser du fra en minnekortleser så vil som oftest denne blinke når du overfører data også. I mitt tilfelle så hadde power/data blinket og hadde gått over til å lyse konstant, error blinket ikke og minnekortleseren hadde også sluttet å blinke. Eneste indikasjonen på at noe var feil var klikkelyden fra harddisken. Nå er ikke jeg noen ekspert på harddisker, men den klikkelyden hørtes ikke ut som noe buffergreier. En harddisk kan sikkert lage mange forskjellige klikkelyder også, men dette hørtes ut som om den armen i disken sto og slo mot en av veggene. Ikke en god lyd, men likevel ikke så høyt at jeg hadde hørt det om jeg var et sted det var noe mere bakgrunnslyd. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Et annet alternativ er Jobo Spectator - grei ytelse til fornuftig pris. Jeg har selv 80GB utgaven. Den er ikke rask, men har en skjerm som lar deg sjekke at alt har godt riktig for seg. Den kan også vise frem JPEG bilder, men ikke RAW - dette er ikke et problem for meg, da maskinen har en filbrowser også, slik at jeg kan se om alle filene er overført eller ikke. Tom Edit: leif Endret 8. januar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå