Gå til innhold

x1950XT klarer ikke 3D i Vista?

Gjest member-43066

Anbefalte innlegg

Gjest member-43066

Hei,

Jeg har et x1950XT og Vista 32-bit. Hver gang jeg starter en eller annen 3D applikasjon (Spill, 3D Mark etc.) henger maskinen seg, rebooter eller produserer en blåskjerm. Jeg trodde dette var en Beta bug med ATi sine drivere, men selv med den nyeste offisielle Catalyst 7.1 skjer problemet.

Kortet fungerer fint i XP?

Noen som har noen løsninger?

Utenom x1950XT kortet har jeg;

Opteron 146 @ 2840Mhz

2Gig OCZ E.B.

DFI nF4 Ultra-D

X-Fi XtremeMusic

Endret av member-43066
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortdriverne må sikkert modnes en stund. Tipper ATI har en ny rundt hjørnet, dog har ATI tradisjon for å slite litt med drivere. Husker hvor lang tid det tok før ATI kom med gode drivere både til W2k og XP, nå er det noen år siden da, men...

Det er vel heller ikke sikkert at det er skjermkortdriverne som er problemet? Du har ett noe spesi oppsett med en overklokket Opteron, kanskje du bør prøve å klokke den ned noe for å se at det ikke er problemet? Og har du innstalert drivere fra Creative til lydkortet ditt, så ville jeg ikke sett bort fra det heller, dvs en eller annen konflikt. Egen erfaring tilsier at Creatives driverpakker ikke akkurat er problemfrie og til ett nytt OS, så er mulighetene for feil mange..

Lenke til kommentar
Jeg har allerede prøvd 3 ulike drivere til mitt x1900gt og 32 bits Vista. Har ikke opplevd det minste problem hittil.

7887980[/snapback]

Det er fordi problemet hovedsaklig er i X1950-serien og ikke X1900 som du bruker...

Jeg klarer å starte noen spill etter å ha fjernet kontrollpanelet til ATI, men det løste ikke problemene ellers. Virker som det bare er å vente til ATI slipper nye drivere denne måneden.

Lenke til kommentar

Flott å se at flere som har samme problem...

Jeg klarer å kjøre World of Warcraft helt fint i window'ed mode, men i fullscreen låser det seg, det samme med Red Orchestra (låser seg, har ikke prøvd i vindu).

Vista Ultimate 64bit, X1950XT 256mb. Catalyst 7.1 drivere.

Lenke til kommentar

Med andre ord så anbefalles det ikke å kjøpe Vista nå siden operativsystemet ikke har fått alle barnevaksiner ennå. Når dette er gjort blir også drivere til ATi og Nvidia bedre kompatible og mer funskjonelle. Skal vente noen månender før jeg kjøper Vista Ultimate retail og nytt skjermkort.

Lenke til kommentar

Uhm... hva med å rette litt på den påstanden?

Er vel ikke vista som er problemet, men dårlige drivere fra ati\nvidia.

Men enig at det nok lønner seg å vente noen måneder til 3.parts leverandører o.l. får laget fullgode drivere\programmer til vista...

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Ja, problemet ligger ikke i Vista. Det er driverene fra leverandørene som er problemet her. Tror det er mange som tror at det er Vista sin feil, noe 90% av feilene folk har ikke er.

7890456[/snapback]

Ja, det blir som med at "halvparten" av "vanlige" programmer ikke fungerer i Vista. Dette er jo bare pga at software-produsentene ikke har lagd en patch eller noe som gir programmet støtte i Vista. Ser at Ahead har kommet med en "Vista-patch" til Nero 7 Premium bla...

Lenke til kommentar
Jeg har X1950XTX og Vista Ultimate og har ingen problemer med spill.

Har testet HL2 Episode One og Splinter Cell Double Agent.

Funker som fjell her.

7895044[/snapback]

Interessant. Du har omtrent samme oppsett som meg, bortsett fra hovedkortet. Kanskje problemet ligger der også. Skal sjekke om det finnes en BIOS-oppgradering.

Spill fungerer hos meg når jeg kjører spill i et vindu, ellers blir det bare korrupsjon i bildet.

Lenke til kommentar
Jeg har X1950XTX og Vista Ultimate og har ingen problemer med spill.

Har testet HL2 Episode One og Splinter Cell Double Agent.

Funker som fjell her.

7895044[/snapback]

Interessant. Du har omtrent samme oppsett som meg, bortsett fra hovedkortet. Kanskje problemet ligger der også. Skal sjekke om det finnes en BIOS-oppgradering.

Spill fungerer hos meg når jeg kjører spill i et vindu, ellers blir det bare korrupsjon i bildet.

7895373[/snapback]

Problemet er ikke med X1950XTX, men med X1950XT. Disse modellene er ikke like. Det er XT som kræsjer når man forsøker å spille spill.

Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...