Rolfis Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Hva er den beste måten å nedskalere et bilde på? Jeg bruker image-size i Photoshop, men syns det oppstår støy.. Vil det være fordelaktig å jobbe med TIFF filer, for så å endre til jpg etter at bildet er resized? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det skal vel ikke oppstå støy når man forminsker dimensjonene på bildet. Hvilken kvalitet lagrer du bildene med? Lenke til kommentar
Rolfis Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Det skal vel ikke oppstå støy når man forminsker dimensjonene på bildet. Hvilken kvalitet lagrer du bildene med? 7829383[/snapback] Kvalitet 10 som regel. Er spesielt himmelen jeg ser det på. Bildet under er justert med Levels, skalert og til slutt skarpet med unsharp mask. Eller er det skjermen som kødder med meg.. Edit: Exif for bilde: ISO: 200, EXPOSURE TIME: 1/250s, APERTURE: 8.0, FOCAL LENGTH: 55.0mm Endret 30. januar 2007 av Rolfis Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det skal vel ikke oppstå støy når man forminsker dimensjonene på bildet. Hvilken kvalitet lagrer du bildene med? 7829383[/snapback] Kvalitet 10 som regel. Er spesielt himmelen jeg ser det på. Bildet under er justert med Levels, skalert og til slutt skarpet med unsharp mask. Eller er det skjermen som kødder med meg.. Edit: Exif for bilde: ISO: 200, EXPOSURE TIME: 1/250s, APERTURE: 8.0, FOCAL LENGTH: 55.0mm 7829393[/snapback] Nei det er nok ikke skjermen din... På min Eizo ColorEdge er det også støy i dette bildet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Hva er den beste måten å nedskalere et bilde på? Jeg bruker image-size i Photoshop, men syns det oppstår støy.. Bicubic eller Bicubic sharper regnes vel som de beste rutinene til å redusere bildet, Bicubic eller Bicubic smoother når man skal oppskalere.Vil det være fordelaktig å jobbe med TIFF filer, for så å endre til jpg etter at bildet er resized? Det vil helt klart være fordelaktig å jobbe med et lossless-format frem helt frem til siste lagring, forutsatt at du har et bra utgangspunkt. Dersom du jobber med jpg, må bildet komprimeres flere ganger, og du får artifakter som følge av det... Endret 30. januar 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
PeeJay Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det er bruken av unsharp mask som gjør bildet mer støyete - ikke nedskaleringen. Har du prøvd det nye smart sharpen-verktøyet? Det har som regel en heldigere effekt på uniforme flater (gitt at du bruker CS2->). Lenke til kommentar
Rolfis Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Etter nærmere ettersyn viser det seg at støyen også er å finne i RAW-fila, så da er det vel ikke skaleringen eller oppskarpingen som gjør det. Men er det ikke litt underlig å finne såpass mye støy når bildet er tatt ved ISO 200. Objektivet brukt er kitlinsa på 18-55mm, samt jeg mener jeg brukte Hoya pol-filter. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Vil det være fordelaktig å jobbe med TIFF filer, for så å endre til jpg etter at bildet er resized? Ja, hvis du har tenkt å jobbe med bildet i flere omganger. Men er det ikke litt underlig å finne såpass mye støy når bildet er tatt ved ISO 200Det vil alltid være litt støy, din jobb er å sørge for at den ikke er forstyrrende. Å kjøre USM på himmelen er en meget dårlig ide. Bruk smart sharpen eller en annen metode som ikke skarper opp områder som ikke inneholder noe å skarpe opp. Og bruk en støyfjerner på de områdene hvor støyen er plagsom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå