Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vurderer ny døgnrytme, trenger meninger!

Anathema

Anbefalte innlegg

Hallo :]

Jeg er en person som er veldig glad i søvn, men på skoledager blir det litt for lite av det. Jeg legger meg somregel rundt klokka 01.00 om morgenen, og står opp klokka 07.00, og da skal jeg love dere jeg er sinnsykt trøtt! (Jeg er 17 år, går på Vk1)

Over til problemstillinga: Jeg har vurdert å begynne å legge meg til å sove etter middag klokka 17.00 og sove så lenge jeg måtta ha behov for.

Dvs at jeg vil våkne en eller annen gang midt på svarte natta, for så å gå på skolen i det som vil være kvelden i min verden. Tror dere dette er dumt? Jeg er ikke noe veldig sosialt dyr, så problemstillinger med hvem jeg skal vanke med midt på natta er lite spennende. Jeg lurer mest på helsemessige problemstillinger ved dette, og om det er å anbefales! I teorien høres det hvertfall veldig deilig ut! :)

Mvh Jerix

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv heller å legge det når det blir mørkt. Det blir jo mørkt på den tida på denne tida av året, men ikke seinere. Kroppen trenger mørke for å få riktig utnyttelse av søvnen.

Tror egentlig det er veldig greit å stå opp et par timer før man skal på skolen, for jeg tror da at man vil være mere opplagt og vil lære mere. Tror faktisk jeg skal prøve dette når jeg skal gå skole til neste år.

Lenke til kommentar

Jeg hadde denne døgnrytmen en periode mens jeg gikk på høyskole.

Den har sine fordeler og bakdeler som alt annet, du er veldig "asosial" med tanke på at du gjerne da sover fra 17-18 til 01-02.

Men jeg jobbet mye bedre på natten, satt med headphones m/musikk og jobbet med diverse oppgaver osv. Fikk da også lest på ting som jeg skulle ha forelesning i uten å sove imellom lesing og undervisning.

Sånn helsemessig vet jeg ikke helt hva det blir riktig å si, jeg hadde den i ca 4 mnd, og merket ikke noe større til det, kan anbefale å ha mørke tette gardiner/persienner foran vinduet.

Også testet ut våken i 2 døgn, sove 1 døgn, som også egentlig fungerte greit, når du ble vant til det, fikk gjort veldig mye den perioden følte jeg, men den kan være litt slitsom å komme inn i.

Lenke til kommentar

Takker for inspillene!

Hadde en liten samtale med min bestemor (som kan best sammelignes med en nåtids sjaman) om dette temaet, og hun mente det ville være helt forferdelig å gjøre noe sånt på grunn av månene, stjernene og sola. (tynt argument spør du meg) Hovedargumentet hennes for at jeg ikke skulle gjøre noe slikt var at mennesker er laget til å følge sola.. Vet ikke om dette har noe å si jeg? Er det noen som kan kommentere på den helsemessige fronten?

Èn ting er ihvertfall sikkert, jeg jobber mye bedre samme dag som ting skjer ;p

Lenke til kommentar

Ja, vet. Det hadde vært det ideelle men jeg klarer ikke å få meg selv til å legge meg så tidelig!

Det som er poenget med en slik døgnrytme er å kunne ligge å dra seg i senga og ikke "Måtte" stå opp - for meg er det ihvertfall slik. I tilleg jobber jeg best rett før noe skal skje, hvis jeg vet det er "I mårra" Kan jeg altids bare utsette det ;p

Som sagt ønsker fortsatt det helsemessige siden av dette!

Lenke til kommentar
Hovedargumentet hennes for at jeg ikke skulle gjøre noe slikt var at mennesker er laget til å følge sola.. Vet ikke om dette har noe å si jeg? Er det noen som kan kommentere på den helsemessige fronten?

7830366[/snapback]

Nårtid på døgnet du sover har ingenting å si, kroppen gjør seg klar til å sove når det blir lite lys tho (gjelder lys fra skjermer også), så å gjøre det mørkt litt før du skal sove hjelper på, ellers sier forskere at det er best for kroppen & hjernen å sove ca 8Timer i døgnet(om noe annet, mer, ikke mindre.). Gjelder selvsagt ikke alle, for alle er forskjellige, men 8timer ca. Det å ta igjen det tapte i helga fungerer heller ikke, bare så man vet det :p

Eneste er som sagt før er at man får mindre tid til andre folk.

For min del fungerte det bedre å sove rett etter skole når jeg gikk der. ^^

For mer info kan du jo lese om søvn på wikipedia (engelsk, norske delen har så og si ingen info på det)

Lenke til kommentar

Hehe, så artig og lese. Jeg og en kamerat holder akkurat på med detsammae, begynte forrige søndag. Grunnen er at vi alttid kom for sent til skolen og var trøtte om morningen. Mange ganger sov vi 1-2 timer ekstra for så å stikke på skolen, ble mye forseint komminger og fravær etter stund.

En annen ting er jo at vi bare sitter forran pcen og da har de jo ikke noe om man sitter der klokken 6 om kvelden eller 2 om natta.

Det var faktisk læreren vår som ga oss ideen, meget klok kar. Han hadde sev gjort det under studiene og sa det hadde fungert meget bra for han.

Så good luck. :)

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...