tiiim Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Hei. Skal komme med en liten innledning først. Kjøpte meg for lengesiden dette utstyret: For bruk i dørene forran og bak: ALPINE 5 1/4" (13 Cm) 2-way koaxial Effekt: 30 Watt RMS (150 Max) Frekvensomfang: 45-30 000 Hz Følsomhet: 92 dB For bruk i hattehyllen: ALPINE 6x9" (15x23 Cm) 3-way koaxial Effekt: 50 Watt RMS (250 Max) Frekvensomfang: 45-30 000 Hz Følsomhet: 92 dB Forsterker: AMAZONA EAGLE Effekt: 2 x 170 Watt RMS Bryggat: 1 x 300 Watt Basskasse/subwoofer: AMAZONA EAGLE Effekt: 400 Watt RMS 2 st 12" basser 1 stor port på framsiden Blå belysning Problemet er at jeg ikke er fornøyd i det heletatt. Kjøpte dette den dagen jeg fikk bil og var dum nok til å høre på selgern, betalte 5000 for dette. Basskassen er det eneste jeg er happy med... men etter at forsterkeren døde så er jo det over og ut. Altså.. jeg skal bygge nytt anlegg!! Vil beholde basskassen om dere mener den funker fett nok, den dunker hvertfall kolosalt bra. Vil legge ca 10.000kr i nytt annlegg. Mine kriterier er at det skal spille HØYT og PENT.. og jeg vil veldig gjenrne få mye igjen for pengene jeg legger i dette. Bilen er en Toyota Corolla E12 (2002mod) 5-dørs. Utstyr jeg trenger hjelp til å plukke ut nå er: -Diskanthøyttalere for dashbord (erstatter de originale) -Høyttalere i dørene forran (er ikke helt sikker på hvilken strl som passer i disse) -Høyttaler i dørene bak (usikker på strl som passer) -Nye 6x9'ere for hattehylle bak -Ny god forsterker (som leverer det den skal + litt ekstra) liker å holde meg innefor god margin Forrige problem i bilen var jo kanskje strøm, men har nå kjøpt meg et Stinger SP1000 batteri, så da er vel det problemet løst?!?!?! dynamo?!?! Makspris 10.000 (ikke over 10.999) hehe Håper jeg ikke formulerte meg alt for vanskelig. Takk for all god hjelp, trenger det virkelig. Endret 30. januar 2007 av tiiim Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) sikker på at det ikke er arizona eagle? isåfall ikke kjøp noen av de,bare elendig med de. forsterkerene ødelegger elementet med og kjøre ut for mye watt en den egentli klarer og gi, det ødelegger man subben med,har gjort den feilen jeg kjøp mtx 5500 eller 9500 suber og en magnat eller kicker forsterker til mtx subbaenne og ikke kjøp 6*9 vær ego og kjøp et bra frontsett Endret 30. januar 2007 av jorn89 Lenke til kommentar
Defus Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Mtx 5500 fungerer greit, men følg rådet han gav deg. Drop 6*9 tommerene, og sats på et godt frontsett i stede. Dessuten kan det lønne seg å kjøpe tingene litt etter litt i stede for å hoppe på første og beste tilbud du får. Ved å bruke litt lengere tid og litt mere penger kan du få noe riktig bra. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Så suben min er trolig herpa pga den rævva forsterkeren? Får jo ikke lyd ut av subben, dette fordi forsterkeren trolig er helt død. Men suben har neonlys og dette lyser... så noe er galt... Det er arizona eagle... Jeg kjøpte dette i ren ekstase over å ha egen bil og alt, så jeg ble bare nikkedokka til selgern... men ser i ettertid at det ikke var lurt. Jeg vil ha et godt frontsett, men vil jo at baksestefolket også skal kose seg så jeg får "briefet" med utstyret Kan jo droppe 6x9, men vil gjerne ha i dørene bak. Nå hopper jeg ikke rett på kjøp.. Derfor jeg trenger litt tips og råd fra dere her inne, da vet jeg jo at jeg får noe som virkelig er bra Lenke til kommentar
Defus Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har du et bra frontsett vil dette "bråke" nok for de som sitter i baksete, men om du vil ha lyd bak også hvorfor ikke gå for et komponent sett lik det du setter framme? Jeg kjøpte dette i ren ekstase over å ha egen bil og alt, så jeg ble bare nikkedokka til selgern... Når du snakker med slike udyr som selgere må du huske på at du kan gå ut å tenke over saken. De vil gjerne selge til deg, så de vil jo helst prakke på deg det første og "stiligste" du ser på. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) God ide:D Men hvilket komponentsett er bra?! har lyst til å forholde meg til et merke og ikke hundre forskjellige. Nå har jo bilen original diskanter ved dashbordet og front i dørene, og det hadde vært ekstremt fint å få erstattet disse ...samt dørene bak... Men what to chooose?! Alpine? JBL? Pioneer?! USAmps? Noe annet? Morel? TVShop?! Coca-Cola?! etc Umulig. Spilleren jeg har idag er en DDX-7025 (denne selges ikke i europa mer pga. den er laget av lite miljøvennlige materialer)... men denne er tilnærmet lik: (denne skal ikke byttes) Så trenger fortsatt hjelp til front (diskant og dør) og bak (dør) og ny forsterker?! og kanskje sub?!.... hjelp!! jeg er forvirra!! ....Har lært mye etter det idiotiske selgerkjøpet, han brukte vel 5min på å selge meg utstyret og jeg var kjempefornøyd da jeg forlot butikken. Men skal ikke klage for mye, for bassen spilte ekstremt digg (da den spilte).. men så begynte lyden å vrenge seg og etter noen mnd ble det stille fra bagasjerommet... (jeg hadde dårlig med strøm).... men hva problemet er vet jeg ennå ikke, har ikke fått byttet batteri ennå da... Så nå trenger jeg råd fra dere på forumet først, så jeg vet hva jeg vil ha når jeg snakker med en evt. selger... Endret 30. januar 2007 av tiiim Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 peis i nye høytalere i bakdørene og frontdørene + sub i bagasjerommet.... sa arizona eagle var noe dritt:P brokoblet en 2 kanaler arizona på en sub som skulle tåle 600 max watt og jeg kjørte bare 180w rms av forsterkeren og den blåste subben min til hælvete:( Lenke til kommentar
Defus Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Arg! pga linjen jeg sitter på mistet jeg alt som jeg hadde skrevet. Der va det 3 forslag til ting du kunne brukt. Nå gidder jeg ikke å skrive dem en gang til. fra morel.no klarte jeg å sette isammen en pakke for nesten 10 000kr. Brukte morel pulse komponent sett, morel pulse 6x9 tommer, usamps xt1600.4 evt 800.4 til å drive høytalerene, en xt2000 tror jeg det var monoblokk og en Resonant Engineering SE 12 tommer. fra instalbay.no klarte jeg å sette i sammen en pakke for nesten 10 000kr. Brukte forsterkere og høytalere fra lil' wonder serien deres, og en picasso 12 tommers sub. Uansett om du velger å kjøpe fra morel/usamps/Resonant eller Soundstream tror jeg du blir lykkelig. Er i hvertfall bedre enn det mange andre kjøper til samme pris første gang... Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Eltek har tilbud for tiden.. http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4...wwalias=dynabel jeg har http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm og peerless definition 6 nylig satt opp i min bil og jeg kan fortelle deg at det er mer enn nok lyd både for de foran og de bak, funker ganske fint uten sub også på den 4 kanaleren får du jo 2 frontsett Endret 31. januar 2007 av donsai Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 God ide:DMen hvilket komponentsett er bra?! har lyst til å forholde meg til et merke og ikke hundre forskjellige. Nå har jo bilen original diskanter ved dashbordet og front i dørene, og det hadde vært ekstremt fint å få erstattet disse ...samt dørene bak... Men what to chooose?! Alpine? JBL? Pioneer?! USAmps? Noe annet? Morel? TVShop?! Coca-Cola?! etc Umulig. Spilleren jeg har idag er en DDX-7025 (denne selges ikke i europa mer pga. den er laget av lite miljøvennlige materialer)... men denne er tilnærmet lik: (denne skal ikke byttes) Så trenger fortsatt hjelp til front (diskant og dør) og bak (dør) og ny forsterker?! og kanskje sub?!.... hjelp!! jeg er forvirra!! ....Har lært mye etter det idiotiske selgerkjøpet, han brukte vel 5min på å selge meg utstyret og jeg var kjempefornøyd da jeg forlot butikken. Men skal ikke klage for mye, for bassen spilte ekstremt digg (da den spilte).. men så begynte lyden å vrenge seg og etter noen mnd ble det stille fra bagasjerommet... (jeg hadde dårlig med strøm).... men hva problemet er vet jeg ennå ikke, har ikke fått byttet batteri ennå da... Så nå trenger jeg råd fra dere på forumet først, så jeg vet hva jeg vil ha når jeg snakker med en evt. selger... 7832174[/snapback] forsterkeren har blåst elementan dine til h****** spolene er ødelagt mest sansynligvis , det som skjedde me min sub:( Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Kjipt Defus, men så litt grovt på d du viste og det ser jo bra ut, men det jeg skønner minst av er forsterkere... antall kanaler antall wat, har liksom ingen idé... men det må jo kunne dra en del hvertfall.. men ikke være for dyr... :s De Eltek-tilbudene var meget like donsai, hehehe.. Men da trenger jeg vist ny sub også da... trenger altså alt nytt.. hurra! hehe... Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 ja sa det nå jeg og men usansett så er det bra tilbud på de 2 forsterkerene Lenke til kommentar
Defus Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 En fire kanaler blir som regel brukt til å drive 4 høytalere/komponent sett, eller brukt til å drive to høytalere/komponent sett og 1 subb og kan også drive to subber om du vil det i stede. En to kanaler er en forsterker som kan drive to høytalere, eller kan brokobles står forklart i en manual på forsterkeren slik at den kan drive en sub. En mono blokk har bare en kanal. Den er laget for å drive subber. Jeg tror at det jeg anbefalte deg skal kunne holde til flere oppsett i framtiden. Lenke til kommentar
Morel Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Forslaget til Defus ser jo ganske bra ut, det. Jeg ville heller ha gått for 2 stk. RE10 eller RE12 da det gjør at du kan kopple en US Amps XT2000 i 1 Ohm, noe som gjør at du kan spille høyere og forsterkeren vil trives bedre. Dette kan jeg forklare deg bedre dersom du går for denne løsningen. US Amps XT1600.4 til bruk på høyttalerne fremme og bak er et meget godt forslag. Morel er vel godt kjent for de fleste nå. Blir du ikke fornøyd, selv om dette er kopplet opp i henhold til våre anbefalinger så leverer du utstyret tilbake og du vil få tilbake alle pengene du har betalt. Send meg en mail så kan vi snakkes om saken. [email protected] Mvh Pål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå