kaaasen Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hei! Jeg har et par maskiner som er i 2 forskjellige etasjer. Selvet støpselet der vi MÅ ha adsl splitter'n/modemet/router'n er nede, og nå bruker jeg en 25m lang krysset tp kat.5 kabel som jeg trekker fra router'n og opp i 3 etg. Den kabelen er plugget inn i uplinken på hub'en, hvor maskinen jeg nå sitter på er plugget inn i port 1 på hub'en. Det jeg ønsker er å ha begge maskinene på nett, samtidig som de er koblet sammen i lokalt nettverk. Per i dag så er maskinen nede i 2 etg ikke koblet til nettverk eller internett. Hvordan gjør jeg dette lettest? MÅ jeg bruke hub'en for å ha lokalt nettverk, eller går det ann å bruke router'n til det også? Har hørt at jeg MÅ ha en u-krysset kabel for å kunne ha kabel rett fra router'n og inn i maskinen. Men det jeg vil ha er et nettverk. Bruker man bare kryssede kabler i nettverk? Bare spør hvis noe ble uklart. Håper på hjelp (trenger det ikke øyeblikkelig, men når dere kommer hjem utpå natta eller kanskje i morgen:)) Lenke til kommentar
magfa Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 bare ruter ikke krysset kabel. da funker det Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Okay, så hvis jeg har forstått deg riktig vil jeg kunne ha et nettverk oppe å gå utelukkende ved hjelp av router'n og "u"-kryssede kabler? Da vil jeg fortsatt kunne spille i nettverke, dele filer osv? Det er bare å kassere hub'en? Og en annen ting; er det mulig å gjøre en krysset kabel "u"-krysset? Har STRAMT budsjett her nå, og en kabel på 20-25 meter vil ta knekken på meg (selv om det bare er 200kr det er snakk om) Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hvordan du gjør det kommer helt ann på hvilken levrandør du har. har du ngt så er detr bare å plugge maskinenen rett inn i ruteren. Har du telenor så må du sette opp en ruter.. Det er i grunn 10000 poste som tar opp dette temaet så søk.. Ptomania Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Quote: Den 2002-12-01 03:21, skrev kim_a55:Og en annen ting; er det mulig å gjøre en krysset kabel "u"-krysset? Har STRAMT budsjett her nå, og en kabel på 20-25 meter vil ta knekken på meg (selv om det bare er 200kr det er snakk om) Hvis du har, eller kjenner noen som har, en tang til å feste RJ-45 plugger med, så kan du bare kutte av den ene pluggen, og sette på en ny slik at det er likt i begge ender. f.eks: blå-halvblå-oransj-halvoransj-grønn-halvgrønn-brun-halvbrun i begge ender av kabelen (det er samme hvordan du kobler, bare det er likt!) en RJ-45 plugg koster 5-10,- tanga er dyrere, ca 200-300,- på Clas Ohlson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå