Gå til innhold

legge til xp i vista bootloader

JKJK

Anbefalte innlegg

Når jeg installerte vista business eiditon så la ikke installasjonen til xp i bootloaderen til vista. Derfor får jeg nå ikke startet xp. Boot.ini er jo long gone i vista og er erstattet med bcdedit.exe. Men denne skjønner jeg ikke bæra av.

Iflg den gamle boot.ini fila på xp partisjonen er xp's bootoptions slik:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

I vista så vises xp partisjonen som d:

Hvordan skal jeg få lagt til XP som et bootvalg?

På forhånd takk!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

argh... nå har jeg prøvd med EasyBCD også. Får til å legge til xp som et eget valg i vistas nye bootloader, men får ikke bootet xp. Får beskjed om at den ikke finner ntldr uansett hva jeg gjør.

Desperat etter tips!

Lenke til kommentar

Kom litt lenger med vistaBootPro.

Når jeg nå velger å boote xp, for jeg beskjed om "ugyldig boot.ini fil. Starter fra c:\windows", så rebooter pc'en.

Men boot.ini fila har jeg ikke endret på (eller jo, men har endret tilbake, så det skal jo ikke ha noe å si).

Funker fortsatt hvis jeg setter XP partisjonen som aktiv (men da får jeg ikke bootet vista igjen såklart).

Lenke til kommentar

Kjørte en repair på vista, og da la den til xp i bootloader menyen, men nå får jeg en annen feilmelding når jeg prøver å starte xp. Husker ikke den 100% ordrett, men tror det var noe sånn som:

c:\windows\system32\ntkrnlpa.exe.

Cannot verify the digital signature of the file.

Status: 0xc000428.

Mayday! Mayday!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hei

Bestemte meg for å teste ut Vista på en gamle IDE disk som jeg har liggende å slenge her...

Har nå Win Xp på en SATA disk

Den disken som jeg Installerte Vista på er en IDE disk tilkoblet som secondary master.

Det som var litt pussig er at etter jeg hadde instalert Vista og skulle prøve å finne tilbake til XP så fikk jeg selvfølgelig det samme problemet som deg JKJK.

MEN, når jeg tok installasjons DVD'en til Vista ut av DVD-ROM'en oppdaget jeg plutselig at det var Win XP som startet i stedet for Vista ?

Og når jeg satte in Vista Installasjons DVD'en igjen så startet Vista opp igjen... ?

Pussige greier dette synes jeg.. noen som har en god forklaring på dette ?

*Last ned å prøv Vista BOOT Pro http://www.vistabootpro.org/

*Har ikke prøvd dette programmet selv men, tror det kan være løsningen på problemet ditt.

Lenke til kommentar

uhm.. sjekk post nr. 4. Og post nr. 5 ;)

Anyway... etter å prøvd alle mulige løsninger opp i mente (mange som sliter med dette... google) bestemte jeg meg for å drite i xp, så jeg sletta hele partisjonen. Eneste jeg ikke har fått brukt hittil er netstunbler, og det kommer det sikkert løsninger for snart. Nedtur, men likevell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...