Gå til innhold

Tegnebrett for å tegne inn tegneserier

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bruker å tegne noen enkle "larsons gale verden"'aktige tegneserier på fritida og tenkte at det kunne gjøre seg med et tegnebrett for å få tegnet disse rett inn på pcen. Det jeg lurer på er da hvordan dette fungerer og hvilke jeg burde gå for. Har ingen plan om å bruke mer en 1000,- kanskje litt over på dette, da det kun er en liten hobbysak på side av studiene.

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De funker akkurat sånn som du tenker at de funker. Du tegner rett inn.

Men ikke forvent at det er akkurat som å tegne på ett ark. Husk at du her vil tegne på ett ark som ligger forran deg, men streken kommer på en skjerm lengre opp forran deg. Du vil bruke en god stund til å bli vant til det og tegne like bra som du gjør med blyant. Ikke forvent å være effektiv fra dag 1.

For den prisen er det Wacom Graphire brett du må gå for A6 eller A5.

AKIRA

Lenke til kommentar

Joda...du får det. Wacom Cintiq og hvis du ganger budsjette ditt med 20 eller så...så får du det. Det er en 21 tommer LCD skjerm med tegnebrett oppå.

Men du har fått en hel del produkt navn og modeller. Du bør nå gå til google og søke på dem og lære deg litt.

AKIRA

Lenke til kommentar
Joda...du får det. Wacom Cintiq og hvis du ganger budsjette ditt med 20 eller så...så får du det. Det er en 21 tommer LCD skjerm med tegnebrett oppå.

7828608[/snapback]

Ikke helt min prisklasse ;)

Skal se litt på erfaringer og slikt hos komplett på de wacombrettene du nevner :)

Lenke til kommentar

Det er VELDIG rart å tegne på tegnebrett med sånn penn. For du får ikke den umiddelbare forbindelsen mellom penna og streken, siden du ser resultatet på en skjerm over brettet. Blir omtrent som å tegne med musa, faktisk.

De som lager tegneserier i stripeformat nå for tida, tegner alt med tusj/pensel og scanner det inn i PC'n, og fargelegger i Photoshop. Sånn gjør hvertfall Mads Eriksen (M) det.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
De som lager tegneserier i stripeformat nå for tida, tegner alt med tusj/pensel og scanner det inn i PC'n, og fargelegger i Photoshop. Sånn gjør hvertfall Mads Eriksen (M) det.

7828632[/snapback]

Det er jeg klar over. Men jeg har ikke såpass med tid og ressurser til å få til det. Ikke er jeg flink nok til å tegne enda heller. Så da velger jeg heller å leke litt med et slikt tegnebrett, da jeg hverken har scanner eller nok med tusj ;)

Lenke til kommentar

Ok, jeg bare husker jeg prøvde sånn lyspenn på 90-tallet fordi jeg digga å tegne i Deluxepaint på amiga'n, og var ganske flink. Men det var egentlig bare som å bruke vanlig mus, siden du fortsatt må se opp på skjermen for å se hva du gjør.

Lenke til kommentar
Ok, jeg bare husker jeg prøvde sånn lyspenn på 90-tallet fordi jeg digga å tegne i Deluxepaint på amiga'n, og var ganske flink. Men det var egentlig bare som å bruke vanlig mus, siden du fortsatt må se opp på skjermen for å se hva du gjør.

7828737[/snapback]

Jojo, men altså, det blir andre og bedre håndbevegelser ved å bruke en penn istedenfor musa. Det i seg selv gjør ting mye greiere.

Lenke til kommentar

Det er egentlig en vanesak og ikke så veldig galt, f.eks. har et Wacom Graphire 3 Studio XL A5 hvor man har et gjennomsiktig plastdeksel på toppen som man kan ta av. Her kan man legge foto, bilder, matpapir tegninger, papirtegninger etc., legge på plastdeksel slik at alt ligger i ro, og tegne over. Det er relativt presist, for når man bruker pennen så tegner man oppå selve plastdekselet mens papiret ligger under dekslet i press. Trykkfølsomheten fungerer framdeles bra.

Nå brukte jeg tegnebrettet mer til direkte retusjering og generelt arbeid i Photoshop, vektortegning i Illustrator, "slavearbeid"/repetisjonsarbeid i FLASH, og litt i 3dsmax. Men hvis man vil kan man få økt presisjon på tegnebrettet ved å la en bestemt del av skjermen (i motsetning til hele) representere hele arbeidsflaten på tegnebrettet.

Anbefaler Wacom på det varmeste :)

EDIT: Se der ja, gå for Wacom :thumbup:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Hvis alle sier Eple er best...hva skal du med en pære da?

Jeg tror de fleste her står bak Wacom anbefaling. Hvis du synes denne er mer interesant pga lavere pris i forhold til størrelsen på flaten...så kan du jo prioritere selv hva du vil betale for. Kvantitet eller kvalitet.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...