Gå til innhold

XAML erstatter HTML

Anbefalte innlegg

LINK: http://itavisen.no/php/art.php?id=366829

Sammen med flere andre teknologiselskaper klager norske Opera Software nå Microsoft inn til EU, ifølge e24.

Selskapene har organisert seg i gruppen «European Committee for Interoperable Systems» (ECIS). De mener at det Microsoft med sitt nye operativsystem prøver å styrke sin monopolstilling.

- Turer frem

Ifølge ECIS bruker Microsoft de samme metodene i Vista som EU fant ulovlig for tre år siden. Det liker Opera dårlig.

- Microsoft turer frem som de alltid har gjort, noe som gjør det vanskelig å skape konkurranse og gode produkter, sier teknologisjef i Opera, Håkon Wium Lie, til e24.

XAML legger hindringer

Wium mener at Microsoft rir to hester samtidig.

- De lager sine egen standarder, selv om de er med på å utvikle de internasjonale standardene.

ECIS reagerer først og fremst på at grensesnittene og filformatene i Vista legger hindringer for konkurrentene.

Ett eksempel som trekkes fram er at formatteringsspråket XAML som skal erstatte HTML angivelig skal være avhengig av Windows.

Nå må vi ha eget stylesheet til IE, men må vi snart ha en helt egen side til IE? Hvor skal dette ende?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror lite på at XAML kommer til å bli brukt hvis det bare er Microsoft som støtter det. Det er godt mulig at IE får XAML-støtte som standard, men det vil ikke få mange over fra HTML. Utviklere av hjemmesider er selvsagt opptatt av hva som fungerer best på flest mulig plattformer, og her stiller HTML i en særklasse, selv etter XAMLs inntog.

Jeg ser hvorfor det kan virke skremmende, men i mine øyne har XAML kun én fordel, nemlig at XAML får tilgang til Windows Presentation Foundation (kodenavn "Avalon"). Jeg tror at vi kun vil se noen få sider basert på XAML, da spesielt fra Microsoft selv.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Tror neppe det slår ann siden det mangler mange funsjoner når det gjelder å sende data til serveren og skriptspråk. (Se Can XAML be used instead of HTML?)

Men uansett syns jeg det er galt av Microsoft å lage egne formater når det finnes så gode og mye brukte standarder fra før av. Dessuten syns jeg Microsoft kunne gjort mye mer for at formatene skulle vært mer åpne ved f.eks. å ikke inkludere så Windowsteknologier som .NET og C#, samt sammarbeide med andre bedrifter/organisasjoner og la alle komme med innspill fra dag en.

Lenke til kommentar
XAML kan brukssammenlignes med Mozillas XUL. Som også er et GUI-design-språk. Hørte ingen mase seg opp når det ble laget?

7846728[/snapback]

Nå har jo Mozilla gjort rimelig mye mer for å sikre at standarden kan kjøres på alle plattformer da. Dessuten har de brukt allerede eksisterende teknologi som Javascript, CSS, DTD og RDF, noe som gjør det enklere og billigere for utviklere å utvikle avspillere/lesere og benytte formatet for å lage f.eks. Widgets/Gadgets.

Lenke til kommentar
XAML er primært beregnet for desktopapplikasjoner. Skjønner ikke hvordan folk har fått det for seg at XAML er laget for å erstatte HTML.

7846728[/snapback]

det er realiteten når alle de store mainstream-mediene reklamerer med akkurat det.. selv bare fnyser jeg av noe it-relatert som er fra sånne kilder og venter heller på seriøse kilder tar for seg saken.. men du vet, fortsatt har vi noe som heter _brukere_ *sukk*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...