Eyefitness Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Hei Jeg skal på Gamla i Oslo i morgen kveld og se / høre Tocksick Dandruff spille (de skal i ilden kl.21.30). Skal ta en del bilder og ønsker best mulig resultat. Regner med blitz er tabu? Har Canon eos 350d og linsene i overskriften, og er usikker på hvem jeg skal ta med. Testet begge i stua i halvmørket på ISO 800, 1/20 og f.2.8. Canonlinsa blir da ørlite lysere og begge er omtrent like (u)skarpe. På f.1.8 er canon selvfølgelig en del lysere, men også temmelig uskarp. Hadde vært artig å få tatt bilder både av hele bandet og enkeltutøverne, så sånn sett hadde tamronen vært valget pga vidvinkel. Har ikke peiling på hvor mørkt det er på scenen der, men tar gjerne i mot alt av råd her. Tilleggsspørsmål: Noen som har sett hvordan lysoppsettet er på Gamla, og kan si noe om lysbehovet? Om det er diverse fargede spotter, hva blir rett valg av hvitbalanse tro? Endret 29. januar 2007 av Datagnomen Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hvorfor ikke ta med begge? 50/1.8 får du jo nesten inn i lommeboka, så det bør ikke stå på det Bare pass på at lukkertidene blir korte nok. Du bør nok holde deg over 1/100s. Gå opp i 1600 iso om nødvendig. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Hadde tenkt å slippe det, men du har vel rett. Kan jo teste litt først når det er andre band som spiller. Lukkertid over 1/100 hørtes mye ut, da bør det iallfall være lysere der enn under de forhold jeg testet under her hjemme. Takk for svar:-) Lenke til kommentar
perottol Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 ... da bør det iallfall være lysere der enn under de forhold jeg testet under her hjemme. ... 7828727[/snapback] Og det er det nok også. Scenelys er i grunnen ganske sterke, men ulempen er at lysmengden varierer veldig. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Takker perottol! Hm, kom til å tenke på at 50mm ikke gir mulighet til gode nærbilder (vet ikke hvor nær jeg kommer, samt vil ikke forstyrre bandet). Har også en Tamron 90mm macro f2.8. Kanskje jeg bør ta med denne også? Hvordan funker den til slikt tro? Har kun brukt den til macro og er temmelig fersk på foto generelt... Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Om det er diverse fargede spotter, hva blir rett valg av hvitbalanse tro? 7827931[/snapback] Skyt i raw! Da har du mulighet til å rette opp hvitbalansen med et bilderedigeringsprogram. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Takker perottol!Hm, kom til å tenke på at 50mm ikke gir mulighet til gode nærbilder (vet ikke hvor nær jeg kommer, samt vil ikke forstyrre bandet). Har også en Tamron 90mm macro f2.8. Kanskje jeg bør ta med denne også? Hvordan funker den til slikt tro? Har kun brukt den til macro og er temmelig fersk på foto generelt... 7830605[/snapback] Ville for all del ikke lagt den hjemme i allefall! Den er flott å ha på konsert til nærbilder av musikere. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Takk for hjelp her, veldig glad for at jeg tok med 90mm macro. 50 mm f1.8 ble ikke spesielt nyttig (ble verken fugl eller fisk, lite egnet utsnitt) , tok flest bilder på ca. 30mm med 17-50 f2.8 tamron og med 90mm`ern. Det var temmelig mørkt i lokalet og de 2 f2.8 objektivene greide seg temmelig likt, dvs. ikke spesielt skarpt men det ble god stemning i bildene. Forsøkte noen få bilder med kamerablitzen, men det ble helt tragisk. Så ut som de var tatt under trening i fullt dagslys.. Min (riktignok uerfarne) anbefaling til konserter blir å ha en lyssterk linse på ca 30mm (gjerne f1.4) og en tilsvarende på fra 85 til 100mm. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Jeg har klart å ta konsertbilder opp i 5.6 i lysstyrke, så det bør du ikke nødvendigvis være redd for... Ligger et sted i galleriet her: www.Rxj0n.deviantart.com Ta med begge, bytt om nødvendig.. Edit: Doh, konserten hadde vært....Jaja, hjelper for andre som lurer på det samme da... Endret 17. februar 2007 av MyBigMouth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå