Gå til innhold

ny hdd --> ubuntu booter ikke

Anbefalte innlegg

Heisann,

har det problemet at Ubuntu nekter å boote dersom jeg kobler til en hdd til. Fra før har jeg en 400gb og en 320 gb, begge s-ata disker. ubuntu ligger på 400-disken. dersom jeg kobler til en eldre 80gb ide disk stopper loadingen av os'et med en gang. Streken blir bare 1mm lang, men jeg vet ikke akkurat hva den stopper med (siden ubuntu-teamet fikk den glupe ideen å fjerne all output fra oppstart i 6.10).

Jeg skjønner ikke hva det store problemet med dette skulle være, XP har ingen problemer med denne ekstra disken. Jeg vil aller helst ikke installere ubuntu på nytt (ikke det at det er mulig, så lenge 80 disken står i vil ikke live cd-en starte). Grunnen til at jeg ikke vil reinstallere er at live-cd'en

har problemer med 8800gts kortet mitt, og å installere ubuntu med vga driver i oppløsning rundt 300x300 er ingen morsom oppgave.

Noen som har noen tips til hva jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett i BIOS'en jo, har ikke sett noe merkelig der. Jeg kjører ingen disker i RAID heller. Skal se om jeg kan ta noen bilder av BIOS instillinger også, hvis det kan være til hjelp

EDIT: og av en eller annen grunn starter grub opp veldig sakte. Først dukker det opp "Starting Grub", det står der et par sekunder. deretter dukker "Loading Stage 1.5" opp, og etter et par sekunder til kommer valget mellom ubuntu og xp opp. Det har aldri gått så treigt før. Harddisken (80 gb) blir forresten ikke oppdaga når jeg går inn i biosen i det hele tatt, men det dukker opp beskjed før grub loader om at disken er funnet.

Dessuten har XP begynt å rote litt også: den ene partisjonen dukker opp 2 ganger i explorer, og det dukker også opp en upartisjonert disk på 500mb (som jeg ikke har). :dontgetit:

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Og når slippes 2.6.18 kjernen? jeg har ikke øyeblikkelig behov for disken, trenger den ikke før 4 april (TG :p).

Ellers reinstallerte jeg ubuntu, men denne gangen oppdaget ikke installeren at jeg allerede hadde XP installert, og booter ubuntu direkte. Selv om jeg redigerer menu.lst så vises aldri menyen, hvordan kan jeg få menyen tilbake? er litt slit å bruke grub konsoll hver gang for å boote xp.

EDIT: jeg kan kompilere den selv en gang jeg har bedre tid, kommer nok tilbake dersom det av en eller annen grunn ikke funker. takk for hjelpen hvertfall! :w00t:

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Det du evt kan gjøre er å laste ned kernel pakkene fra feisty og installere de.

Den enkleste måten jeg kan tenke på er å ta backup av sources.list, oppdatere sources.list til feisty, oppdatere pakken linux-generic, sjekke et versjonen er minst 2.6.18... Oppdater isåfall kun kernelpakkene og ingen andre pakker (for å unngå trøbbel).

Gjennopprette sources.list til edgy igjen og kjør sudo aptitude update.

Her ser du release datoer for feisty:

http://www.debianadmin.com/ubuntu-704-feis...ease-dates.html

Edit:

Å redigere grubmenyen får du hjelp med på ubuntuguide.org

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Ellers reinstallerte jeg ubuntu, men denne gangen oppdaget ikke installeren at jeg allerede hadde XP installert, og booter ubuntu direkte. Selv om jeg redigerer menu.lst så vises aldri menyen, hvordan kan jeg få menyen tilbake? er litt slit å bruke grub konsoll hver gang for å boote xp.

7836474[/snapback]

Så selv om du har satt opp menu.lst for å kunne boot win ved valg, så booter grub ubuntu som standard uten at du får valgt?

Enten så har du redigert feil menu.lst :p

Eller så er det et eller annet arti i menu.lst som har skjedd. Du kan jo poste menu.lst her....

Lenke til kommentar

EDIT: glem det, det var en tåpelig feil fra min side :blush:

Installerte forresten en ferdigkompilert 2.6.19 kjerne fra ubuntuforums, men det hjalp ikke. Aner riktignok ikke hvordan den er kompilert, men den skulle være optimalisert for c2d og ha ekstra støtte for sata/pata. får vel bare kompilere min egen en gang jeg gidder.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...