Gå til innhold

Lite opplyst person søker Partition Magic-hjelp

blomst

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har XP Pro installert - men CDen er hos en bekjent.

Jeg skulle ha noen flere partisjoner på harddisken (har kun én fra før), så jeg tok sjansen og kjørte Partition Magic 7.0 fra Windows. Jeg ble kanskje litt for ivrig, for da jeg hadde resizet C: (NTSF) fra 75-noe til 30 gb og ordnet i stand flere partisjoner (FAT32) på den ledige plassen og valgte 'apply changes' og maskinen restartet, begynte ting å gå galt.

Alt så egentlig helt fint ut (3-4% - operation 1/8 etc...), så jeg forlot åstedet og kom tilbake en stund etter, og ble møtt med følgende error:

Error 1518. File attributes does not fit.

Error 1518 while executing Batch.

Jaja, så jeg prøvde å restarte men det gikk selvfølgelig ikke. Et eller annet "Sorry for the inconvenience but Windows blah blah..." og forskjellige måter å starte på (Safe Mode osv). Jeg prøvde alle sammen men til ingen nytte.

Jeg googlet "error 1518" og fikk dette: http://www.powerquest.com/support/primus/id968.cfm

Sikkert veldig fint, men det skjønner ikke jeg noe av, kanskje jeg er dum. (Dessuten er PCen jeg er på nå helt håpløs å ta seg fram på Internett med.)

Synes liksom det virker litt håpløst siden jeg ikke kan starte windows. Har forresten prøvd bootdisken som PM fikk meg til å stelle i stand før jeg satte igang, men det hjalp lite. Ellers har jeg også prøvd XP-boot-diskene, men da trenger jeg selvfølgelig XP-CDen etterhvert og den har jeg som sagt ikke for øyeblikket. Men den kan anskaffes.

Så er det noe håp for innholdet på harddisken? Vil helst unngå å formatere. Hvis jeg blir nødt til å installere XP på nytt, vil det øvrige innholdet på partisjonen forsvinne eller bli? Hvis jeg tar meg sammen og følger instruksene på http://www.powerquest.com/support/primus/id2553.cfm, vil det faktisk hjelpe? KAN PROBLEMET LØSES AV lille MEG?

På forhånd takk for all hjelp.

Mvh,

blomst

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... hvis jeg husker korrekt, så fikk jeg samme feil da jeg resizet en NTFS-disk for et halvår siden.

Det du må gjøre, men som iallefall ikke fungerte hos meg, er å kjøre "chkdsk /f" - det skal rette opp feilen.

I mitt tilfelle var det formatering og innlegging av backup som var "løsningen".

Og ja, du mister alt som er på de(n) partisjonen(e) som ble rammet.

Du kan i ettertid prøve å kjøre et diskrecovery-program for å få tilbake en del av filene dine.

Lenke til kommentar

chkdsk funket ikke. PM-disker funket ikke. Det ser mørkt ut. Så jeg har bestemt meg for å bite i det sure eplet og formatere hele driten. Det trengs uansett.

Jeg har formatert en del ganger før, men det går alltid så lang tid mellom hver gang. Blir dette korrekt?

1. Kjøre fdisk og velge "[3] Delete Partition or Logical DOS Drive"

2. ...

3. Boote fra XP-CD.

Forresten, C: er NTFS. Uansett vil jeg gjerne ha noen flere partisjoner enn bare C, slik at jeg kan formatere kun C i fremtiden. Kan tenke meg f.eks. F, G, H og I i tillegg til C.

Hvordan bør jeg gå fram? Egentlig bryr jeg meg ikke om partisjonene er NTFS eller FAT så lenge jeg ikke merker noen forskjell.

Hvordan lager jeg partisjoner på blank disk?

Forslag blir mottatt med takk.

[ Denne Melding var redigert av: blomst på 2002-12-01 12:34 ]

Lenke til kommentar

Du kan partisjonere ifra winxp installasjons programmet, så slipper du alt trøbbelet med fdisk. Men fdisk funker like bra det. Jeg har winxp på fat32, ntfs ble helt krash når jeg prøvde det! uansett er fat32 lettere å rezise, Mindre feil har jeg erfart. Fikk forresten samme feil som deg en tid tilbake med PM7 rett før et LAN, skulle rezise og da sa det "neitakk" og jeg måtte bruke evigheter på å få fikset nye partisjoner og formatert osv.. Men det gikk til slutt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-01 10:38, skrev blomst:

Men hvor kjører jeg chkdsk fra når jeg ikke kan starte Windows "with Command Prompt"?

Du må ha XP-Cden og boote fra den, så kjøre chkdsk derfra, hvis du ikke allerede har rotet det til for mye. Det finnes også andre reparasjonsverktøy/kommandoer du kan kjøre fra kommandolinje når du boooter fra XP-CD

Kommandolinje i XP og DOS i win9x er ikke det samme i det hele tatt. DOS finnes ikke i/under XP, derfor kan du (i de fleste tilfeller)heller ikke reparere XP med DOS-verktøy.

Lenke til kommentar

Hvis du skal endre størrelser på og lage nye NTFS-partisjoner på en disk uten å slette eksisterende partisjoner så bruk Partition Magic 8.0.

Da kan du også endre clusterstørrelser på NTFS, noe som ikke går på 7.0, samtidig som den er sikrere å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...