Perazzi Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Lurer litt på dette med diettpenger... Sett at jeg overnatter 1 natt på et hotell. Prisen er 1000 kr pr.natt, jeg betaler altså 1000 kr for oppholdet. I følge Statens satser får man 460 kr i diett for dette oppholdet. Betyr dette at jeg må punge ut med 540 kr fra egen lomme (1000 - 460 =540) etter at reiseregningen er utfylt eller er det slik at arbeidsgiver betaler det overnattingen kostet + at jeg får 460 kr i diettpenger - hva er riktig? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Du trenger ikke bruke statens satser. Når du har bodd på et hotell som er dyrere enn satsene til staten lønner det seg vel heller å få tilbake utleggene direkte via reiseregningen. Husk at du må ha kvittering. Bor man derimot på billig hotell i utlandet kan det lønne seg med statens satser, også om man bor privat. Da trenger man ikke bilag, bare navnet på overnattingstedet. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Diettpenger har ikke noe med hotell å gjøre... Arbeidsgiveren din dekker hele utlegget du har for hotellet. Diettpengene (460 kroner per dag (over 12 timer) med overnatting) er til å dekke mat. Husk at hvis frokost er inkludert på hotellet blir du trukket 75 kroner per dag av diettpengene. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Joda, diett har noe med hotell å gjøre - nemlig diett med nattillegg... Har du f.eks. en jobbreise til Paris får du kr 730 per døgn i diett, og kr 1 370 i nattillegg per døgn. Nattillegget bortfaller selvsagt om man heller leverer bilag på kvittering fra hoteller. Da er det smart å se hva man tjener mest på. I Norge er jo statens satser så lave i forhold til hva alt koster, så da lønner det seg heller å levere inn kvittering fra hotellet enn å bruke statens satser for nattillegg. Endret 31. januar 2007 av Sol79 Lenke til kommentar
TigerJack Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 hva er diettpenger? 7839307[/snapback] Diettpenger er, ja akkurat, penger til diett. Den skal dekke maten. Har intet med hotell å gjøre. Pr. idag er statens satser slik; 5-9 timer: 140,- 9-12 timer: 200,- over 12 timer uten overnatting: 320,- over 12 timer med overnatting: 460,- Nattillegget ligger på 400,-. Dette har du krav på hvis du ikke leverer bilag fra hotellopphold. Med andre ord er det lite lønnsomt med mindre du finner et grisebillig hotell (som koster mindre enn 400,- natten). Det mest lønnsomme er dermed å overnatte privat hos venner og kjente når man er ute og reiser. Man har dermed krav på 460+400=860,- pr. døgn, i motsetning til hotell der man som regel "bare" får 385,- pr. døgn (diett fratrukket frokost). Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Det heter faktisk DIETT MED NATTILLEGG. Hvordan dere får det til å ikka ha noe med hotell å gjøre fatter ikke jeg, men... Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det heter faktisk DIETT MED NATTILLEGG. Hvordan dere får det til å ikka ha noe med hotell å gjøre fatter ikke jeg, men... Hvor "heter" det diett med nattillegg? Går du inn på det offentliges egne sider brukes begrepene kostgodtgjørelse (diett) og nattillegg. Disse har ikke noen annen kobling enn at frokost ofte er med i hotell-prisen og dermed må trekkes fra på kostgodtgjørelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå