Evju Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Kjøpte en 26" TV på Expert i forrige uke, og fant nå ut at kvaliteten rett og slett er for dårlig. Tenkte da å benytte meg av "30 dagers åpent kjøp" som de reklamerer så fint for. Nå sitter jeg her kun med pappen, ikke isoporen og alt det andre TV'en var pakket inn i. Men det bør vel allikevel gå greit å returnere TV'en og få pengene tilbake? Lenke til kommentar
Geir72 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Ring å spør før du stapper esken med de gamle sure ullsokkene dine. Expert har sikkert hauger og lass av div. isolerings produkter liggende. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Expert har ingen returrett. Er det en Expert Bonus-butikk har du 30 dagers åpent kjøp på vare unntatt tele, data, foto og "pleie-produkter". Det forutsetter normalt sett at alt er komplett, det vil si alt av emballasjen også, men du kan jo selvsagt høre om de vil ta den for det. Lenke til kommentar
Changis Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 de fleste butikker (om ikke alle) krever full embalasje naar de skal ha et produkt i retur, (skal kunne selges mer eller mindre som nytt) ellers kan det vaere at expert trekker et visst beloep av salgsprisen i og med at de ikke faar komplett vare tilbake.. saa du ikke paa kvaliteten paa TV'et foer du kjoepte? Hvis Tv'et du har har daarligere kvalitet paa bilde en du saa i butikken er dette en mangel, da gjelder Forbrukerkjoepsloven kapittel 4 § 15. og 16. ogsaa gjengjitt i skjult tekst Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. det som mest sannsynlig gjelder for deg i saafall er markert i roedt, men pass paa det jeg har markert i blaatt Lenke til kommentar
Evju Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg så TVen selv, og mente den var ålreit. Dessverre viste det seg at den ikke holdt særlig bra til f.eks. fotball, og min bedre halvdel blir bare svimmel av å se på den. Kan vel kanskje bruke forburkerkjøpsloven ang dette, da jeg spurte selgeren eksplisitt om fotball, og han mente det skulle "gå helt fint". Skal ta en telefon i morra, så får jeg høre. Hadde satt stor pris på om det hadde vært mulig å returnere den uten å måtte dra fram lover.. Lenke til kommentar
Changis Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) la lovene komme proposjonalt med selgers motvillighet til bytting.. men du boer har ditt paa det toerre, og litt smisking som "jeg har alltid hatt et positivt inntrykk til expert, og ville mislikt aa bytte butikk" eller noe i den duren har hjulpet meg mang en gang.. (er en fordel hvis du har handlet noen varer der tidligere) Men vet at slike butikker kan vaere utrolig sleipe med lover, retur, garanti og slikt (har opplevd for mange til aa bare velge en) husk, kunden har alltid rett men som sagt, de kan med rett slaa seg litt vrange paa at du ikke har ALT som fulgte med i eska... de skal jo som sagt klare aa selge det igjen, noe de taper penger paa hvis de maa selge uten embalasje (man selger jo ikke et tv som ligger loest i en eske, det ville vaert uforsvarlig innpakking) Vaer hyggelig men bestemt. og som Hunter S. Thompson sier: Don't take any guff from those swine! Lykke til, og svar tilbake aassen det gikk. Endret 29. januar 2007 av Changis Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Tviler på at de tar den i retur uten noe mas. Hvis du er heldig så yter de deg EKSTRA god service ved feks å ta imot TV mot et vederlag for åpnet pakning etc + at du må bruke beløpet på en ny TV hos expert Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hvis du har kastet isoporen så mener jeg du bare har deg selv å takke. Aldri i verden om jeg hadde tatt imot produktet uten all embalasjen. Tror heller du burde angripe problemet med at du ble lovet at TV skulle duge til å se på fotball med. Hvis selger lovet at den skulle duge til dette så har du absolutt en sak. Erfaringsmessig så burde du da snakke med den selger som solgte deg produktet. Finner du ikke han så hør om du kan snakke med daglig leder. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Elkjøp har vært ganske hyggelige når det gjelder deres retur garanti. De gangene jeg har brukt den så har det vært viktigst at manualene ble liggende ved, var det ikke det så ble du trekt. Men emballasjen var det samme med. Du burde også nevne for selger hvorfor du ønsker å bruke deres returrett, hvis det er en Expert bonus butikk da. Det er først når det kommer til slike ting at du ser hvor god service en butikk egentlig har, og man får testet den fullt ut. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Bare et lite tips... kablene du bruker kan også påvirkesignalet. En scart til 49 kr. er ikke like god som en til 399 kr. f.eks.... component gir enda bedre bilde hvis jeg har det på dvd-spilleren din. Det kan jo hende dårlige kabler gjør bildet enda dårligere også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå