Gå til innhold

Beskytelse av objektiv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det denne du mener? Stemmer det med 67 mm? Hvordan er det med toll?

 

Hoya filter

 

Fant flere ulike Hoya Super HMC på Ebay...

Hoya2

Hoya3

 

Hva er fordelen med UV-filter fremfor et rent beskyttelsesfilter? (Venter på boka digital fotografi i praksis så lover å lese der før jeg spør neste gang :D

 

(beklager at jeg måtte redigere innlegget)

Endret av Achilles
Lenke til kommentar

Vel, jeg har hatt SLR og dSLR i nesten 30 år og ikke vært noe spesielt forsiktig med noen objektiver og har hatt UV-filter på samtlige tidligere. Når jeg sjekket filterne nøye var det ikke noe riper e.l. på disse. Min konklusjon ble at jeg godt klarer meg uten disse... Uansett ikke kjøp noen billige filtere, men jeg synes en solblender gir god nok beskyttelse. Bare ekstra rengjøring med filtere, for det kommer støv på innsiden av filterne også.

Lenke til kommentar
Er det denne du mener? Stemmer det med 67 mm? Hvordan er det med toll?

 

Hoya filter

 

Fant flere ulike Hoya Super HMC på Ebay...

Hoya2

Hoya3

 

Hva er fordelen med UV-filter fremfor et rent beskyttelsesfilter? (Venter på boka digital fotografi i praksis så lover å lese der før jeg spør neste gang  :D

 

(beklager at jeg måtte redigere innlegget)

7827343[/snapback]

 

 

Ingen toll. Jeg pleier å bestille fra Hong Kong. Sist jeg kjøpte 67mm kostet filtret ca 235,- NOK, tror jeg

Lyskilder i bildet kan lett gi stygge reflekser hvis man bruker billige filter.

 

Kjøpte en gang et brukt objektiv som går for å være svært bra optisk, med et uv-filter av den billige sorten som hadde stått på objektivet siden det var nytt. Tenkte å fortsette å bruke dette filtret, men konstaterte fort at det er bortkastet med kvalitetsoptikk når man skruer på et billig og dårlig glass forran!

 

På et digitalt speilreflekskamra har vel et uv-filter ingen annen effekt en som beskyttelse. Har lest at det ligger et uv-filter forran bildebrikken.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke beskutt objektivet mitt i det heletatt :p

 

Jeg har sett den grusomme bokeh'n som noen billige UV-filtre gir og ett dyrere er absolutt verdt pengene etter min mening.

 

Forskjellen på UV og beskyttelsesfilter er null på ett dSLR, hvor UV-filtre allerede er innebygd.

 

Avatar osv...

 

Det er fordi dette er en standard-avatar her, og ikke en som er Anew's egen.

Lenke til kommentar
Er det denne du mener? Stemmer det med 67 mm? Hvordan er det med toll?

 

Hoya filter

 

Fant flere ulike Hoya Super HMC på Ebay...

Hoya2

Hoya3

 

 

Takk for hjelpen =) Hvis det ikke koster mer enn 2-300 kroner kjøper jeg meg nok et UV-filter, selv om det kanskje er unødvendig.

 

Sorry at jeg maser, men hvilke av disse tre ville dere anbefale? (er det likegyldig hvilken jeg velger...)

Lenke til kommentar
Er det denne du mener? Stemmer det med 67 mm? Hvordan er det med toll?

7827343[/snapback]

Ingen toll. J

7828108[/snapback]

Strengt tatt skal varer som overstiger 200 NOK inkludert frakt fortolles, men det skjer jo at ting passereruten fortolling allikevel! Er greiest å være forberedt på at det kan bli toll på deg, og heller ta det som en bonus hvis du slipper unna!?

Lenke til kommentar
Er det denne du mener? Stemmer det med 67 mm? Hvordan er det med toll?

7827343[/snapback]

Ingen toll. J

7828108[/snapback]

Strengt tatt skal varer som overstiger 200 NOK inkludert frakt fortolles, men det skjer jo at ting passereruten fortolling allikevel! Er greiest å være forberedt på at det kan bli toll på deg, og heller ta det som en bonus hvis du slipper unna!?

7833792[/snapback]

 

Kan ikke se noen steder at det er toll på fotoutstyr.

Man må vel heller betale merverdiavgift. Men varens verdi må overstige en viss grense mener jeg.

Lenke til kommentar
Er det denne du mener? Stemmer det med 67 mm? Hvordan er det med toll?

 

Hoya filter

 

Fant flere ulike Hoya Super HMC på Ebay...

Hoya2

Hoya3

 

 

Takk for hjelpen =) Hvis det ikke koster mer enn 2-300 kroner kjøper jeg meg nok et UV-filter, selv om det kanskje er unødvendig.

 

Sorry at jeg maser, men hvilke av disse tre ville dere anbefale? (er det likegyldig hvilken jeg velger...)

7833620[/snapback]

 

Det var denne jeg kjøpte:

"Hoya 67mm UV(0) PRO1 Super HMC Multi-Coated Haze Filter"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...