Straffa Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Som vi alle vet er det strengt forbudt å prate om piratvirksomhet på forumet. Men så lenge man bruker ordet "backup" i stedet for kopi eller nedlasting av spill så er det liksom greit. Jeg synes det blir litt for dumt. Poste hvordan modde en X360/PS3/wii er lov. Det er lov å prate om backup av spill og homebrews, men det er ikke lov å prate om nedlasting av spill. De fleste som velger å modde sin konsoll gjør nok det for å laste ned spill og programmer gratis. Så jeg synes det også skal være forbudt å prate om modding av konsoller og "backup" som det fint heter. Enige/Uenige? Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Helt enig med deg Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Ja dette er et litt merkelig fenomen. Folk burde lære seg å ta vare på tingene sine. Synes det er pussig at folk føler behov for å ta 'backup' av alt fra DVD'er til CD'er og spill fordi de 'riper opp originalene'. Jeg har 20 år gamle CD'er som er spilt hundrevis av ganger og fremdeles er ripefrie. Har ikke klart å ødelegge en eneste av mine drøyt 1500 CD'er opp igjennom årene. Det handler rett og slett bare om å gidde å ta vare på ting. Eller som jeg mistenker mye av dette *egentlig* handler om: Å finne en unnskyldning for å kunne kjøre 'backup' Endret 29. januar 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
tZar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Synes det er pussig at folk føler behov for å ta 'backup' av alt fra DVD'er til CD'er og spill fordi de 'riper opp originalene'. Jeg har 20 år gamle CD'er som er spilt hundrevis av ganger og fremdeles er ripefrie. Har ikke klart å ødelegge en eneste av mine drøyt 1500 CD'er opp igjennom årene. Det handler rett og slett bare om å gidde å ta vare på ting. Eller som jeg mistenker mye av dette handler om: Å finne en unnskyldning for å kunne kjøre en 'backup' 7826597[/snapback] Det handler absolutt ikke bare om "å gidde å ta vare på ting". CDer og DVDer blir dårlige etter hvert. Man har unger som skraper platene opp, grunnene kan være mange. Argumentet ditt syns jeg ikke holder mål, men jeg er helt enig i at det ikke skal snakkes om nedlastede / kopierte spill og programmer på forumet. Lenke til kommentar
freke Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Eller som jeg mistenker mye av dette *egentlig* handler om: Å finne en unnskyldning for å kunne kjøre 'backup' 7826597[/snapback] Der har vi det tenker jeg. Må være mann nok til å kalle en spade for en spade og si "jeg har tenkt å laste ned spill". Er man for feig til å innrømme det, får man faen meg holde seg på rette sida loven. Lenke til kommentar
Carnatus Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Jeg må si meg uenig, faktisk. Jeg kjøper en hel haug med spill. Både til NDS, PSP, Wii og PS2 (og tidligere x360 og, faktisk)... men, jeg foretrekker å kjøre backups av disse spilla som bruker dvd/cd som media, fordi jeg har dårlige erfaringer med at spill faktisk blir ripet opp, selv om jeg er forsiktig. Jeg skjønner EKSTRA godt de som har avkom som er på nyskjerrighetstokt og river og ødelegger det som er rundt dem... Nei, det å ville kjøre backups er helt legitimt, men selvfølgelig er jeg ikke så naiv at jeg også skjønner at ca. veldig mange prosent som er interessert i backups faktisk ikke er interessert i støtte opp rundt konsollen sin og spillutviklerene... Synes dette er en såkalt situasjon der man faktisk må godta noe, for de som faktisk har rent mel i posen fortjener det faktisk. edit: NDSx2? Mente jo Wii'en også Endret 29. januar 2007 av Carnatus Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) jeg er helt enig i at det ikke skal snakkes om nedlastede / kopierte spill og programmer på forumet. 7826634[/snapback] Det er fritt frem for å snakke om modding og backup. Hva du trenger og hvor det skaffes. Eneste som står igjen er nedlasting av spill. Det er det minste problemet. Når det er så lett tilgjenglig å få info om hvordan modde en konsoll for "backup", så er resten ganske lett. Derfor burde all snakk om modding av konsoller og backup av spill være forbudt Endret 29. januar 2007 av avanore Lenke til kommentar
tZar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Der har vi det tenker jeg. Må være mann nok til å kalle en spade for en spade og si "jeg har tenkt å laste ned spill". Er man for feig til å innrømme det, får man faen meg holde seg på rette sida loven. 7826649[/snapback] Det er jo absolutt ikke det spørsmålet handler om, for som trådstarter sier, så kan man snakke om kopiering av spill bare man "maskerer" det nok. Trådstarters spørsmål går heller mer på om det er noe vits i å ha skillet når snakket alikevel kan omhandle kopiering. Skillet bør helt klart være der i og med at det i norsk lovgivning går klare skiller på å kopiere / dele / laste ned programmer og spill, kontra det å ta backup av dette. Man tar ikke backup for å bruke opp diskplass / cder, men man gjør det fordi man vet alt for godt at en dag går datene tapt. Denne dagen er det en fordel å kunne finne frem backupen ... Lenke til kommentar
patham Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Litt enig Men nå har du moddemulighetene til xbox som var enorme. Så skjønner ikke problemet med det. Der hadde man et mediacenter til 3 lapper med chip, kabler og HD. Så hvorfor skulle ikke det være lov å diskutere de mulighetene man kan få ved konsollen sin? Det er ikke noe ulovlig i å chippe, update, skifte firmware og hva en man må gjøre. Endret 29. januar 2007 av disabled Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Det er ikke noe ulovlig i å chippe, update, skifte firmware og hva en man må gjøre. 7826721[/snapback] Alt som står igjen da er å laste ned et spill i stedet for å ta backup av sitt eget Sier seg selv at de som modder sin konsoll gjør det for å laste ned spill Endret 29. januar 2007 av avanore Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Men nå har du moddemulighetene til xbox som var enorme. Så skjønner ikke problemet med det. Der hadde man et mediacenter til 3 lapper med chip, kabler og HD. Så hvorfor skulle ikke det være lov å diskutere de mulighetene man kan få ved konsollen sin? 7826721[/snapback] Selvfølgelig bør man kunne det. På den annen side så er vel betydelige mengder av det man ser på via dette mediasenteret ting man har hentet 'gratis' via nettet. Og alle jeg kjenner som har en moddet Xbox - gjerne primært for mediasentermulighetene - har også bøttevis av spill liggende på den. Og som regel et antall som overgår det de har originalt mangemange ganger Endret 29. januar 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
tZar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Alt som står igjen da er å laste ned et spill i stedet for å ta backup av sitt egetSier seg selv at de som modder sin konsoll gjør det for å laste ned spill. Mener du noe annet så er du ikke mye oppdatert hvordan ting fungerer 7826753[/snapback] Hvordan ting fungerer for flesteparten og hvordan det kan fungere er to forskjellige ting og således irrelevant. Det er satt opp bestemte retningslinjer, og så fremt disse retningslinjene følges så ser jeg ingen betenkligheter med å ha diskusjonene slik de er. Det er klart man kan diskutere, slik vi gjør nå, om disse retningslinjene burde strammes opp for å utelukke helt slik prat, men faktum er at informasjonen som kan komme opp i slike diskusjoner kan være interresant selv om man ikke "leecher spill til døden tar'en" Det er ikke alle som ønsker å laste ned spill; Selv benytter jeg min Xbox som mediecenter på soverom, og jeg spiller "aldri". Lenke til kommentar
freke Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg må si meg uenig, faktisk. Jeg kjøper en hel haug med spill. Både til NDS, PSP, Wii og PS2 (og tidligere x360 og, faktisk)... men, jeg foretrekker å kjøre backups av disse spilla som bruker dvd/cd som media, fordi jeg har dårlige erfaringer med at spill faktisk blir ripet opp, selv om jeg er forsiktig. Jeg skjønner EKSTRA godt de som har avkom som er på nyskjerrighetstokt og river og ødelegger det som er rundt dem... 7826666[/snapback] For disse vil jo "no cd" opplegg også være veldig kjekt, siden de har et legitimt behov.... Lenke til kommentar
tZar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Og alle jeg kjenner som har en moddet Xbox - gjerne primært for mediasentermulighetene - har også bøttevis av spill liggende på den. Og som regel et antall som overgår det de har originalt mangemange ganger 7826802[/snapback] Du kjenner ikke meg ... Bare for å poengtere at slike utsagn ikke kan benyttes som den absolutte sannhet. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 hvis vi piratkopierer nok så kanskje vi får lignende priser på konsoll som på pc? På pc er vel problemet mye, mye, mye større enn på konsoll, og der ligger prisene ofte halvert i forhold til på konsoll. så vi får slutte å kjøpe konsoll spill. Da blir de billigere. Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Det er ikke alle som ønsker å laste ned spill; Selv benytter jeg min Xbox som mediecenter på soverom, og jeg spiller "aldri". 7826841[/snapback] Flertallet som har moddet sin konsoll har nok lastet ned spill. Kan ikke gi noe kilde på det, men det er like sikkert som jeg ikke vinner jackpot i Lotto Vinner jeg, skal jeg endre mening Endret 29. januar 2007 av avanore Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Som vi alle vet er det strengt forbudt å prate om piratvirksomhet på forumet. Men så lenge man bruker ordet "backup" i stedet for kopi eller nedlasting av spill så er det liksom greit.Jeg synes det blir litt for dumt. Poste hvordan modde en X360/PS3/wii er lov. Det er lov å prate om backup av spill og homebrews, men det er ikke lov å prate om nedlasting av spill. De fleste som velger å modde sin konsoll gjør nok det for å laste ned spill og programmer gratis. Så jeg synes det også skal være forbudt å prate om modding av konsoller og "backup" som det fint heter. Enige/Uenige? 7826550[/snapback] Bra post Avanore. Med mykje gode poeng! Stiller meg 110% bak posten din.Dummaste eg les når folk snakkar om backups.. Synes det er pussig at folk føler behov for å ta 'backup' av alt fra DVD'er til CD'er og spill fordi de 'riper opp originalene'. Jeg har 20 år gamle CD'er som er spilt hundrevis av ganger og fremdeles er ripefrie. Har ikke klart å ødelegge en eneste av mine drøyt 1500 CD'er opp igjennom årene. Det handler rett og slett bare om å gidde å ta vare på ting. Eller som jeg mistenker mye av dette *egentlig* handler om: Å finne en unnskyldning for å kunne kjøre 'backup' 7826597[/snapback] Det mange gjer og, er at dei skal rettferdiggjere dyden, ved å kalle det backup. Eg har sjølv CDar som er steingamle, som har vært med på mangfoldige festar og flyttelass. Like fine, og like ripefri. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 For disse vil jo "no cd" opplegg også være veldig kjekt, siden de har et legitimt behov.... 7826848[/snapback] Og hadde det i en perfekt verden vært mulighet for å legge inn dine spill (ok kun dine) inn på din spillemaskin så hadde behovet for modchip forsvunnet i slike tilfeller. Den dagen det fysiske mediet forsvinner som distribusjonskanal til spillemaskiner, og blir erstattet av nedlastninger, er mye gjort. Da selvsagt med fri nedlastning av spillet på nytt dersom maskinen din tar kvelden og du oppdaterer din profil med det som måtte benyttes som identifikasjon på din nye maskin. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Det mange gjer og, er at dei skal rettferdiggjere dyden, ved å kalle det backup. Eg har sjølv CDar som er steingamle, som har vært med på mangfoldige festar og flyttelass. Like fine, og like ripefri. 7826876[/snapback] All honnør til at du klarer å holde dine cd'er ripefrie gjennom flere flyttelass og fester. Slik er nok ikke virkeligheten for hele befolkningen, derfor dette "behovet". Et behov som også har vært mye oppe i media (ikke direkte knyttet mot spillemaskiner, men paralellen kan trekkes), så behovet er nok helt reelt for mange. Edit: Feil i quote Endret 29. januar 2007 av tZar Lenke til kommentar
tZar Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Flertallet som har moddet sin konsoll har nok lastet ned spill. Kan ikke gi noe kilde på det, men det er like sikkert som jeg ikke vinner jackpot i Lotto Vinner jeg, skal jeg endre mening 7826859[/snapback] Akuratt det betviler jeg ikke, men la oss håpe du vinner for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg