Gå til innhold

Hvor mange Hz er best å kjøre på?

Wolfman83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LCD fungerer på en helt annen måte ved at det er flytende krystaller i motsetning til hurtig belysning (tror det var fra venstre til høyre før den begynner på neste horisontale rad) slik som CRT.

Derfor har ikke LCD noe flimring eller slikt i det hele tatt.

Edit: Rettelse.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Hva med LCD?

7826351[/snapback]

Hvis du har LCD holder det i LANGE baner med 60 Hz. Det er fordi LCD-skjermen ikke blinker hvert bilde slik som CRT-skjermer, men legger det "oppå det gamle".

Det fleste LCD-skjermer (les: "alle") støtter bare 60 Hz, og kan visstnok bli skadet om man velger noe annet. Skjermene pleier som regel å ikke godta at du stiller dem høyere enn 60 Hz uansett.

Kort fortalt: Hold deg på 60 Hz for LCD-skjermer.

Lenke til kommentar

Det er kanskje noen som takler 75Hz ekte, men det bør du eventuelt sjekke ut selv. Du kan forsøke dette ved å sette VSYNC PÅ, legge inn og starte FRAPS, og deretter ta inn f.eks. Trackmania (hvis du forsøker et FPS spill, gå sidelengs, frammover, eller bakover). Du trenger et spill med ekstrem høy framerate, og FRAPS skal alltid vise 75FPS hvis du kjører 75Hz. Dersom bildet oppleves hakkete på noe som helst vis, kan det bety at skjermen faktisk hopper over et par bilder fordi den ikke klarer å vise alle 75 bildene i sekundet.

Mine egne takler f.eks. 85Hz i 1024x768 analog tilkobling, og jeg forsøkte dette en periode (benyttet meg faktisk av det er bedre å si, men en lang historie). I spill som Trackmania eller Pure Pinball fikk jeg 85FPS jevnt og stabilt, men selve bildet hakket en anelse og det var f.eks. litt vanskelig å styre riktig i Trackmania fordi bildeflyten ikke var jevn.

Ettersom selve maskinen fint taklet langt over 100FPS (testet med VSYNC AV) var jo det en grei demonstrasjon på at skjermen ikke taklet alle bildene i sekundet den ble bedt om å tegne :) Dersom jeg forsøkte 60Hz derimot var det en helt annen opplevelse, og bildeflyten var igjen silkemyk.

Lenke til kommentar
LCD fungerer på en helt annen måte ved at det er flytende krystaller i motsetning til hurtig belysning (tror det var fra venstre til høyre før den begynner på neste horisontale rad) slik som CRT.

7826372[/snapback]

vil bare rette litt på det utsagnet der.

har du hørt om progressive og interlaced? (har vært veldig diskutert i forhold til hd-tv'er og slikt de siste årene)

med interlaced så deles hele bilde opp i flere streker (oftest 50 hvis det er 50hz osv.) deretter vil tv'en vise først alle oddetalls strekene #strek 1, 3, 5, 7, 9 osv opp til 49 (ved 50 hz) for så å vise strekene 2, 4, 6, 8, 10 osv. opp til 50. dette vil da ofte oppfattes som flimmer.

ved progressive derimot så byttes hele bildet på en gang slik at du slipper den flimmeren.

dette er riktignok mest aktuelt i forhold til LCD tv'er og ikke LCD pc-skjermer, men jeg tenkte det var greit å nevne det siden du sa at LCD ikke flimrer i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar

Men da er det teknikken for å vise et bilde på en ikke-flimrende skjermtype (LCD) som skaper "flimringa", og ikke den ikke-flimrende skjermtypen (LCD) i seg selv. :)

Men interlaced videoformat vil som regel være tilnærmet flimmerfritt ved bruk av en god deinterlacer, slik som den i VLC.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

en enkel forklaring:

CRT

en crt skjer har et fosfor lignende lag mellom skjermen( glasset ) og der strålen treffer. det er strålen som tegner opp bilde punkt for punkt .

i skjermen er det tre stråler , og tre "fosfoe" belegg , et/en for ver farge ( rød,grønn,blå)

når strålen treffer så lyser det i et punkt en kort stund og dette punktet må hel tiden oppdateres . derfor opplever man flimmer, blinking osv.

nå er det riktig flere en ett punkt punkt på skjermen.

og et punkt består av fargene Rød,Grønn og blå.

LCD

lcd består av faste punkter ( krystaller) som slåes av eller på .

disse slåes ikke av av seg selv som hos CRT skjermen

derfor slipper man flimmer

og et punkt består fortsatt av fargene Rød,Grønn og blå.

Lenke til kommentar

7826372[/snapback]

vil bare rette litt på det utsagnet der.

har du hørt om progressive og interlaced? (har vært veldig diskutert i forhold til hd-tv'er og slikt de siste årene)

med interlaced så deles hele bilde opp i flere streker (oftest 50 hvis det er 50hz osv.) deretter vil tv'en vise først alle oddetalls strekene #strek 1, 3, 5, 7, 9 osv opp til 49 (ved 50 hz) for så å vise strekene 2, 4, 6, 8, 10 osv. opp til 50. dette vil da ofte oppfattes som flimmer.

ved progressive derimot så byttes hele bildet på en gang slik at du slipper den flimmeren.

dette er riktignok mest aktuelt i forhold til LCD tv'er og ikke LCD pc-skjermer, men jeg tenkte det var greit å nevne det siden du sa at LCD ikke flimrer i det hele tatt ;)

7827630[/snapback]

Uhm Hz er oppdateringsfrekvensen, ikke antall linjer. Dessuten så er det ikke noe mer avansert at det er annenhver linje slik at bare halvparten av bildet blir oppdatert hver gang bildet refreshes (På 50 Hz vil dette da våre 50 ganger i sekundet)

Lenke til kommentar
flatskjermer er alltid lcd, ikke sant? :)

7826944[/snapback]

nei , ikke altid men til pc-bruk så(hvilke anet valg har man egentlig ?) . det forskes på flere etterkommere av lcd som f.eks OLED

7827416[/snapback]

så lenge den er under 37tommer så er det lcd og de største lcd skjermene trur jeg er på 47tommer

Lenke til kommentar
flatskjermer er alltid lcd, ikke sant? :)

7826944[/snapback]

nei , ikke altid men til pc-bruk så(hvilke anet valg har man egentlig ?) . det forskes på flere etterkommere av lcd som f.eks OLED

7827416[/snapback]

så lenge den er under 37tommer så er det lcd og de største lcd skjermene trur jeg er på 47tommer

7874834[/snapback]

Det er laget LCD-skjermer på over 100 tommer :)

Lenke til kommentar

Selv kjørte jeg 85hz på min gamle crt... merka det FORT om jeg var på 60hz, og det er også merkbar forskjell på 75 og 85hz, men som en regel kan en si at 75hz er minimum for CRT. Hvertfall om du skal surfe på sider med mye hvitt (les: dette forumet :) ). Du kan selv prøve å se på et lysstoffrør.. det har 50hz.

På LCD har det derimot ikke noe å si på merkbar flimmer om du bare har 60hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...