Onslow Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei på dere ! Jeg har skummet litt på forumet for å se om jeg kunne finne noe om dette, men har ikke klart å finne noe. Har nylig fått innstallert fiberoptisk nett fra www.eb.no, og fått en pakkeløsning med telefon, bredbånd og tv. Signalene kommer inn i huset via en fiberkabel til en "hjemmesentral", og denne kan jeg så koble telefon etc rett i. TV-signalene går fra sentralen via noen hull i vegger til en dekoder i stua vha en 10 meter lang ethernetkabel. Det jeg aller helst ville hatt til, er å distribuere disse signalene trådløst! Finnes det noen måte å sette opp en trådløs router e.l. på - ved hjemmesentralen - som så sender trådløst til en mottaker ved dekoderen? Blir jo litt anderledes enn et "vanlig" trådløst nett, siden det verken er en PC på sende- eller mottakersiden? Takknemlig for svar - gjerne med noen kjøpseksempler fra Komplett e.l. ? Lenke til kommentar
moav Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Hmmm Kan hende det går med å sette opp to aksesspunkt i bridge modus. Disse blir da transparent for sentralen og dekoderen. Ser ut til at denne kan benyttes i bro modus. Har ikke erfaring med denne selv så du får høre litt rundt. Endret 29. januar 2007 av moav Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 www.eb.no = aka lyse.no :-9 , du får 1 ip så du må bare stappe en wrt54gL rett på port nr 3 som er inet porten din. 1 og 2 er tv. Lenke til kommentar
Onslow Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 ranvik skrev: www.eb.no = aka lyse.no :-9 , du får 1 ip så du må bare stappe en wrt54gL rett på port nr 3 som er inet porten din. 1 og 2 er tv. 7827251[/snapback] Uhm virker som om EB har noe større tilbud enn Lyse på linjekapasiteten sin, siden de tilbyr 50 Mbit, men anyways: Det er TV-signalene jeg ønsker å dra trådløst, ikke internettet, for sistnevnte er helt greit å ordne. Har fått et tips om at dekodersignalene fra hjemmesignalene muligens ikke bruker samme protokoller som "vanlige" dataoverføringer, og at det jeg foreslår derfor muligens ikke er teknisk mulig... Noen som kan bekrefte/avkrefte ? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Onslow skrev: Det er TV-signalene jeg ønsker å dra trådløst, ikke internettet, for sistnevnte er helt greit å ordne. Har fått et tips om at dekodersignalene fra hjemmesignalene muligens ikke bruker samme protokoller som "vanlige" dataoverføringer, og at det jeg foreslår derfor muligens ikke er teknisk mulig... Noen som kan bekrefte/avkrefte ? Det er lite tv-signaler og ethernet ( det være seg kablet eller trådløst ) har felles. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Kan si at du kan glemme dette. Det er ikke mulig, vi har prøvd det samme her i huset. Vi fikk dette installert i sommer, det er en del mer jobb enn de sier. Men du kan prøve HomePlug. Jeg tror dette vil funke greit. ~ Medion Lenke til kommentar
Onslow Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 sumptrollet skrev: Det er lite tv-signaler og ethernet ( det være seg kablet eller trådløst ) har felles. 7828600[/snapback] Enig. Men i det minste formidles TV-signalene "til vanlig" over en ethernetkabel. Men hva blir så konklusjonen? Lar ikke dette seg gjøre? Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 sumptrollet skrev: Onslow skrev: Det er TV-signalene jeg ønsker å dra trådløst, ikke internettet, for sistnevnte er helt greit å ordne. Har fått et tips om at dekodersignalene fra hjemmesignalene muligens ikke bruker samme protokoller som "vanlige" dataoverføringer, og at det jeg foreslår derfor muligens ikke er teknisk mulig... Noen som kan bekrefte/avkrefte ? Det er lite tv-signaler og ethernet ( det være seg kablet eller trådløst ) har felles. 7828600[/snapback] Via fibersystemet som Lyse har går TV-signalene over en ethernet kabel til dekoderern, så tv via ethernet er ikke unormalt. ~ Medion Lenke til kommentar
Onslow Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Medion skrev: Kan si at du kan glemme dette. Det er ikke mulig, vi har prøvd det samme her i huset. Vi fikk dette installert i sommer, det er en del mer jobb enn de sier. Men du kan prøve HomePlug. Jeg tror dette vil funke greit. Hmmm er ikke dette motstridende setninger? Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Kan ta en enklere version, dette er umulig. Trådløse sendere har på langt nær nok kapasitet til TV signalene. Vi fikk fibernettet til EB installert her i sommer og prøvde med ett slikt trådløst sett og det lot seg ikke gjøre. Vil tro at ett HomePlug kit skal gjøre denne jobben. På salgsmøtet de hadde så virket alt mye enklere enn det i realiteten er, men sluttresultatet er mye bedre. ~ Medion Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Medion skrev: sumptrollet skrev: Onslow skrev: Det er TV-signalene jeg ønsker å dra trådløst, ikke internettet, for sistnevnte er helt greit å ordne. Har fått et tips om at dekodersignalene fra hjemmesignalene muligens ikke bruker samme protokoller som "vanlige" dataoverføringer, og at det jeg foreslår derfor muligens ikke er teknisk mulig... Noen som kan bekrefte/avkrefte ? Det er lite tv-signaler og ethernet ( det være seg kablet eller trådløst ) har felles. 7828600[/snapback] Via fibersystemet som Lyse har går TV-signalene over en ethernet kabel til dekoderern, så tv via ethernet er ikke unormalt. ~ Medion 7828655[/snapback] Tipper at det er digital-tv over ip, altså ikke et tv-signal. Lenke til kommentar
Onslow Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 sumptrollet skrev: Tipper at det er digital-tv over ip, altså ikke et tv-signal. Det tipper jeg også. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Onslow skrev: sumptrollet skrev: Det er lite tv-signaler og ethernet ( det være seg kablet eller trådløst ) har felles. 7828600[/snapback] Enig. Men i det minste formidles TV-signalene "til vanlig" over en ethernetkabel. Men hva blir så konklusjonen? Lar ikke dette seg gjøre? 7828642[/snapback] Hvis tv-signalene er digitale og ip-baserte så skal du i teorien kunne ha en trådløs transsparent lag-2 nettverksbro som videresender signalet, som f.eks denne: http://www.trangobroadband.com/products/atlas_5010.shtml Jeg vet ikke om båndbredden holder og dessuten antar jeg at prisen ikke er spesielt egnet for sluttbrukere. Lenke til kommentar
Onslow Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 sumptrollet skrev: Jeg vet ikke om båndbredden holder og dessuten antar jeg at prisen ikke er spesielt egnet for sluttbrukere. $2,795.00 .... Det blir litt stivt ja Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 bare for og av klare "litt" på dem som er i tvil at det er lyse.no som faktisk har det. Sitat Uhm virker som om EB har noe større tilbud enn Lyse på linjekapasiteten sin, siden de tilbyr 50 Mbit, men anyways: nr 1 går på www.eb.no nr 2 finn "altibox" logo klikk på den så kommer du til( http://www.altibox.no/ ) nr 3 www.altibox.no = LYSE.no !(se bunnen hvis du ikke trur meg) NB: lyse tilbyr 6/20/50mbit (alle andre følger det samme) Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Onslow skrev: sumptrollet skrev: Jeg vet ikke om båndbredden holder og dessuten antar jeg at prisen ikke er spesielt egnet for sluttbrukere. $2,795.00 .... Det blir litt stivt ja 7828893[/snapback] Du kan nok bruke 2 AP'er også, jeg vet at Cisco sine AP'er kan settes opp som en lag2 nettverksbro. Endret 29. januar 2007 av sumptrollet Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Båndbredded blir for stor til at det vil fungere trådløst med en router. Tror Lyse har noe slik som 100m/bits dedikert til tv signaler. Fikk iværtfall opplyst det fra Lyse når jeg innstalerte at det ikke var mulig med trådløse forbindelser mellom router og dekoderboksen. Lenke til kommentar
Onslow Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 NeoGeo skrev: Båndbredded blir for stor til at det vil fungere trådløst med en router. Tror Lyse har noe slik som 100m/bits dedikert til tv signaler. Fikk iværtfall opplyst det fra Lyse når jeg innstalerte at det ikke var mulig med trådløse forbindelser mellom router og dekoderboksen. 7829012[/snapback] Det var vel egentlig et greit svar. Ser ut som dette må skrinlegges gitt. Lenke til kommentar
melsom Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 sumptrollet skrev: Du kan nok bruke 2 AP'er også, jeg vet at Cisco sine AP'er kan settes opp som en lag2 nettverksbro. 7829007[/snapback] Nei, nei, nei. Trådløst 802.11b/g takler ikke multicast trafikken. Eneste som vil fungere er enten kablet eller HomePlug. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå