Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bussjåføren tok skolebeviset mitt!


ukjentbruker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
... Men så hadde bussjåføren tydeligvis bestemt seg for å ta vare på busskortet mitt og eneste kommentaren han ville gi meg var at "det var en forfalskning fordi det var utgått"? ....

7826266[/snapback]

Her snakker du om busskort (ugyldig sådan etter som det er utgått) og det kan han selvsagt inndra. I emnet skriver du skolebevis. Her har du vist et utgått skolebevis for å oppnå skolerabatt. Dermed blir det å regne som forsøk på svindel - også her har busssjåfør full rett i å beslaglegge "skolebeviset".

Lenke til kommentar
... Men så hadde bussjåføren tydeligvis bestemt seg for å ta vare på busskortet mitt og eneste kommentaren han ville gi meg var at "det var en forfalskning fordi det var utgått"? ....

7826266[/snapback]

Her snakker du om busskort (ugyldig sådan etter som det er utgått) og det kan han selvsagt inndra. I emnet skriver du skolebevis. Her har du vist et utgått skolebevis for å oppnå skolerabatt. Dermed blir det å regne som forsøk på svindel - også her har busssjåfør full rett i å beslaglegge "skolebeviset".

7964308[/snapback]

 

Det var et _S K O L E B E V I S_ utsendt av skolen selv.

Lenke til kommentar
... Men så hadde bussjåføren tydeligvis bestemt seg for å ta vare på busskortet mitt og eneste kommentaren han ville gi meg var at "det var en forfalskning fordi det var utgått"? ....

7826266[/snapback]

Her snakker du om busskort (ugyldig sådan etter som det er utgått) og det kan han selvsagt inndra. I emnet skriver du skolebevis. Her har du vist et utgått skolebevis for å oppnå skolerabatt. Dermed blir det å regne som forsøk på svindel - også her har busssjåfør full rett i å beslaglegge "skolebeviset".

7964308[/snapback]

 

Det var et _S K O L E B E V I S_ utsendt av skolen selv.

7969434[/snapback]

Men hensikten din med fortsatt å bære rundt med kortet var vel for å få gratis/rabatt med bussreiser? Da blir det "svindel", og bussjåføren tok det for å forhindre at du evt. ville fortsette å benytte skolebeviset overfor andre sjåfører også. ;)

Lenke til kommentar

Her er det mange som tar påstander ut fra løse luften :)

 

For det første. Han som fikk indratt skolebeviset sitt "eiger" ikke skolebeviset. Det er skolen som eiger det. Han var bare innehaver. Dette er standard praksis med alle type identitetskort. Bankkort, førerkort, skolebevis, etc, etc. Ingen av oss eiger våre bankkort, førerkort, skolebevis, etc. Vi er bare innehavere av kortet. Det er utstederorganisasjon (banken, staten, skolen, etc.) som eiger det. Dette er grunnen til at f. eks. banken kan kreve at du leverer tilbake bankkortet ditt dersom du bruker det. Det er nemlig bankens eigendom, og du bare "låner" det (er innehaver).

 

Det er at bussjåføren inndrog kortet vil sannsynligvis bli helt og holdent godtatt (og om man hadde anmeldt han så ville sannsynligvis politiet ledd av deg). Dette er jo standard praksis ved missbruk eller forfalskning (det å prøve å bruke et utløpt kort som bevis kan regnes som forfalskning).

Dersom du f. eks. prøver å komme deg inn på et utested med falsk leg. tror du virkelig du kan kreve det tilbake? Dørvakten vil selvfølgelig inndra beviset og levere det til politiet sammen med en anmeldelse.

 

Det som sannsynligvis skjer i dette tilfelle er at busselskapet sender tilbake beviset ditt til skolen sammen med et brev hvor det står at det er blitt forsøkt missbrukt på en av deres busser.

Lenke til kommentar
Her er det mange som tar påstander ut fra løse luften :)

 

For det første. Han som fikk indratt skolebeviset sitt "eiger" ikke skolebeviset. Det er skolen som eiger det. Han var bare innehaver. Dette er standard praksis med alle type identitetskort. Bankkort, førerkort, skolebevis, etc, etc. Ingen av oss eiger våre bankkort, førerkort, skolebevis, etc. Vi er bare innehavere av kortet. Det er utstederorganisasjon (banken, staten, skolen, etc.) som eiger det. Dette er grunnen til at f. eks. banken kan kreve at du leverer tilbake bankkortet ditt dersom du bruker det. Det er nemlig bankens eigendom, og du bare "låner" det (er innehaver).

 

Det er at  bussjåføren inndrog kortet vil sannsynligvis bli helt og holdent godtatt (og om man hadde anmeldt han så ville sannsynligvis politiet ledd av deg). Dette er jo standard praksis ved missbruk eller forfalskning (det å prøve å bruke et utløpt kort som bevis kan regnes som forfalskning).

Dersom du f. eks. prøver å komme deg inn på et utested med falsk leg. tror du virkelig du kan kreve det tilbake? Dørvakten vil selvfølgelig inndra beviset og levere det til politiet sammen med en anmeldelse.

 

Det som sannsynligvis skjer i dette tilfelle er at busselskapet sender tilbake beviset ditt til skolen sammen med et brev hvor det står at det er blitt forsøkt missbrukt på en av deres busser.

7969613[/snapback]

 

Takk for et sakelig svar :) Både var og er fortsatt student, tar skolebussen med samme bussjåfør hver dag. Har forresten skaffet meg nytt skolebevis, synd de aldri spør om det lengre.

Lenke til kommentar

Tipper det som er skjedd er at rett før dette hendte så hadde sjåførene fått en liten reprimande fordi de ikke var flinke nok å sjekke bevis. Så sjåføren følte at han måtte gjøre alt "etter boka" og inndra skolebeviset ditt slik han hadde fått beskjed om å gjøre for å ikke havne i klammeri med arbeidsgiver.

 

Husker selv for mange år siden da jeg gikk på videregående og pendlet med tok. De fleste konduktørene var snille, og så gjennom fingrene dersom du hadde glemt kortet en dag. Fikk bare beskjed om å vise det dagen etter. De kjente deg jo igjen, for de så deg jo på toget hver dag. Men av og til var sjefen til konduktørene med og jobbet på togsettet, og da var alle konduktørene veldig strikse og fulgte reglene til punkt og prikke ;-)

Lenke til kommentar

Jeg husker en gang på videregående. Eksen min hadde øvd seg på å fake legg (Skrape om 1984 til 1981) på bankkortet mitt. Jeg hadde ikke tenkt å bruke det til noe annet enn å kjøpe varer og sånn for, jeg skulle iallefall ikke på byen før jeg ble 18.

 

Så en dag skulle jeg hente stipendet hos kontordama på skolen. Man måtte vise legg for å få stipendet. Kontordama så at legget mitt av skrapt på, og konfiskerte det. FOR#¤%&/ ¤%%¤KJERRING. Men men, ingenting skjedde og jeg fikk nytt bankkort av banken.

 

Jeg ble så irritert at jeg gikk fra mekken til almenn påbygning og så juss ved Uio for å undersøke om hun hadde lov til det. Kun derfor. Nesten.

Endret av Janmayen
Lenke til kommentar
Jeg husker en gang på videregående. Eksen min hadde øvd seg på å fake legg (Skrape om 1984 til 1981) på bankkortet mitt. Jeg hadde ikke tenkt å bruke det til noe annet enn å kjøpe varer og sånn for, jeg skulle iallefall ikke på byen før jeg ble 18.

 

Så en dag skulle jeg hente stipendet hos kontordama på skolen. Man måtte vise legg for å få stipendet. Kontordama så at legget mitt av skrapt på, og konfiskerte det. FOR#¤%&/ ¤%%¤KJERRING. Men men, ingenting skjedde og jeg fikk nytt bankkort av banken.

 

Jeg ble så irritert at jeg gikk fra mekken til almenn påbygning og så juss ved Uio for å undersøke om hun hadde lov til det. Kun derfor. Nesten.

7981643[/snapback]

Og hadde hun?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er selv buss-sjåfør.Ville aldri inndratt et slikt kort uten mistanke til forfalskning,men det hadde evt blitt raskt tatt tak i av selskapet og evt anmeldt.

Buss-kort derimot tar vi ganske raskt inn når det ikke er som det skal.

Men desverre har jeg"kolleger"som er litt vel ivrige i tjenesten. Men er nok bare mennesker vi også,så det å gjøre en feil i blant er naturlig.

Kan forsikre deg om at passasjerer gjør mye rart de også :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...