Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bussjåføren tok skolebeviset mitt!


ukjentbruker

Anbefalte innlegg

Jeg var nettopp ferdig må trening i dag og tok bussen, som vanlig. De har aldri spurt meg om skolebevis før, så jeg var ikke helt forberedt. Jeg går fortsatt på skolen og har ikke fornyet mitt fra i fjor, da jeg egentlig ikke har hatt behov for å gjøre det. Jeg visste det var utgått og gikk med på å betale full pris.

Men så hadde bussjåføren tydeligvis bestemt seg for å ta vare på busskortet mitt og eneste kommentaren han ville gi meg var at "det var en forfalskning fordi det var utgått"? Jeg orket ikke å krangle så mye om saken, men spurte han om han virkelig hadde lov til dette og at jeg faktisk hadde rett på å få dette kortet tilbake. Jeg må ned på busstasjonen om noen dager uansett for å fornye et busskort for neste måned, så tenkte jeg skulle legge fram noen lover i samme slengen.

Så lurte jeg på om noen her kanskje kunne gi meg noen lover som faktisk sier at han ikke har lov til dette.



Edit: Grunnen til at jeg egentlig lurer på dette er fordi jeg føler at han gjorde dette bare for å lage pes for meg og at han lukket ørene for alle argument jeg kom med, noe som selvfølgelig gjorde meg sinna.

Endret av ukjentbruker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå består jo fornyelse av et skolebevis vanligvis av å sette på et nytt klistremerke.

Busselskapet hadde jo ikke utstedt skolebeviset, så jeg har mine tvil om at de har lov til å inndra det.

7833195[/snapback]

 

Det er her jeg er på leting etter paragrafer i loven som støtter det du sier. Forresten så må disse klistermerkene bestilles og det tar lang tid før de kommer.

Lenke til kommentar

Loven du leter etter er yrkestransportlova.

Kontrollørenes rettigheter kommer frem i §33:

 

§ 33. Transportvedtekter

 

(1) Departementet kan i forskrift eller einskildvedtak gje reglar om transportvedtekter og om tilleggsavgift ved manglande gyldig billett i rutetransport.

 

(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta.

 

(3) Retten til å halde reisande tilbake etter andre ledd gjeld berre når retten er godkjend av departementet som del av selskapet sine transportvedtekter.

 

(4) Ein person kan ikkje verte halde tilbake dersom det etter omstenda vil vere eit uforholdsmessig inngrep.

 

(5) Personar under 15 år bør ikkje haldast tilbake.

 

 

--

 

Denne paragrafen gir på ingen måte kontrolløren til å dra inn skolebevis eller annen legitimasjon. Du sa at du i dette tilfellet gikk med på å betale full pris og da har ikke bussføreren, så langt jeg kan se, noe han skulle ha sagt.

Lenke til kommentar

Det går heller på det at det i befordringsvedtektene til busselskapet inneholder en bestemmesle om at ugyldige kort blir dratt inn av selskapet, dette er helt vanlig og spesielt for skolebevis.

 

Siden du gikk på bussen vedkjente du deg dessverre vedtektene, dette kalles konkludent adferd.

 

Nå er det også egentlig umulig å komme med noen enhetlig konklusjon siden man ikke har sett disse vedtektene. Så det jeg skrev her er bare fra egen erfaring.

Lenke til kommentar
Det går heller på det at det i befordringsvedtektene til busselskapet inneholder en bestemmesle om at ugyldige kort blir dratt inn av selskapet, dette er helt vanlig og spesielt for skolebevis.

 

Siden du gikk på bussen vedkjente du deg dessverre vedtektene, dette kalles konkludent adferd.

7833788[/snapback]

 

Tja, hvor går grensen for hva de kan fremme gjennon befordringsvedtekter da.. De kan garantert ikke ha noe som bryter norsk lov i vedtekene i hvert fall. Og selv ikke når man kjøper månedskort hos Sporveien er det påbudt å lese ens "rettigheter". Så de har nok ikke lov til å ta noe legitimasjon nei

Lenke til kommentar
Det går heller på det at det i befordringsvedtektene til busselskapet inneholder en bestemmesle om at ugyldige kort blir dratt inn av selskapet, dette er helt vanlig og spesielt for skolebevis.

 

Siden du gikk på bussen vedkjente du deg dessverre vedtektene, dette kalles konkludent adferd.

7833788[/snapback]

 

Tja, hvor går grensen for hva de kan fremme gjennon befordringsvedtekter da.. De kan garantert ikke ha noe som bryter norsk lov i vedtekene i hvert fall. Og selv ikke når man kjøper månedskort hos Sporveien er det påbudt å lese ens "rettigheter". Så de har nok ikke lov til å ta noe legitimasjon nei

7842977[/snapback]

 

Ingen avtale i seg selv er påbudt å lese. Men når man har inngått avtalen så er man like fullt bundet av den, selv om man ikke har lest den. Går man på en buss utan å betale, har man ved sin handling (å gå på bussen) akseptert befordringsvedtektene til vedkommende selskap.

 

Skolebevis på buss etc. er IKKE gyldig legitimasjon noen steder utenom selskapet du reiser med.

 

De deler av en avtale som bryter med lov eller forskrift gitt i medhold av lov er ugyldig, jfr. NL 5-1-2.

 

Sporveiens befordringsvedtekter er godkjent av departementet. Men uansett er det vansklig å si noe uten å se vedtektene til vedkommende selskap og avtaler de har rundt skolekort ordningen.

Lenke til kommentar
*snip*

7847402[/snapback]

Her er det ikke snakk om at busselskapet (ved bussjåføren) har inndratt/beslaglagt ett "skolekort" e.l. som de selv har utstedt - de har konfiskert et identifikasjonskort utstedt av en utdanningsinstitusjon, og kortet har ingenting med busselskapet å gjøre. Jeg kan ikke se at bussjåføren har noen rett til å konfiskere skolebevis fordi de ikke har fornyelsesklistremere.

 

Sirhaavard: Hvis du føler at bussjåføren gjorde dette bare for å være jævli, kan du være litt jævlig du også, og anmelde ham for tyveri. Det verste som kan komme ut av det (for deg), er jo at det ikke skjer noe. Samt at du muligens driter deg ut litt...

Lenke til kommentar
*snip*

7847402[/snapback]

Her er det ikke snakk om at busselskapet (ved bussjåføren) har inndratt/beslaglagt ett "skolekort" e.l. som de selv har utstedt - de har konfiskert et identifikasjonskort utstedt av en utdanningsinstitusjon, og kortet har ingenting med busselskapet å gjøre. Jeg kan ikke se at bussjåføren har noen rett til å konfiskere skolebevis fordi de ikke har fornyelsesklistremere.

 

Sirhaavard: Hvis du føler at bussjåføren gjorde dette bare for å være jævli, kan du være litt jævlig du også, og anmelde ham for tyveri. Det verste som kan komme ut av det (for deg), er jo at det ikke skjer noe. Samt at du muligens driter deg ut litt...

7888575[/snapback]

 

Å gjøre noe med saken kommer nok ikke på tale, eneste jeg egentlig ville med denne tråden var å kontrollere rettighetene til bussjåføren, siden han stod hardnakket på sitt mens jeg stod der irritert og noe flau forran alle folka på bussen :)

Lenke til kommentar

Foreslår at du bare slutter å kaste bort tid og energi på dette, kjøper et nytt kort og glemmer det. Du gikk på bussen uten gyldig kort, for så å begynne å krangle når bussjåføren "tok deg".

 

Og mht å lese avtale, du signerer eller kvitterer på at du har lest forskriftene, selv om du ikke har gjort det. Dette opplevde jeg mange misforståelser med når jeg jobbet i Telenor Mobil. Folk hadde ikke lest papirene de skrev under på når de kjøpte abonnement, og krevde å penger tilbake på kontantkort som var gått ut etter x mnd og ikke kunne brukes. Selv om det står svart på hvitt at det er en fastsatt grense, og gjenstående beløp ikke ettergis. "Jammen jeg har jo ikke lest det arket jo!!" -Vel, synd for deg :p

Lenke til kommentar
Foreslår at du bare slutter å kaste bort tid og energi på dette, kjøper et nytt kort og glemmer det. Du gikk på bussen uten gyldig kort, for så å begynne å krangle når bussjåføren "tok deg".

7892388[/snapback]

Du kan ikke akkurat sammenligne det å gå på en buss med det å signere noe, selv om konsensus sikkert kan gjelde. Uansett har ikke en busjåfør lov til å inndra et personlig ID-kort som ikke har noe med busskortet å gjøre. Hadde det vært snakk om et busskort hadde saken selvfølgelig vært annerledes.
Lenke til kommentar
Foreslår at du bare slutter å kaste bort tid og energi på dette, kjøper et nytt kort og glemmer det. Du gikk på bussen uten gyldig kort, for så å begynne å krangle når bussjåføren "tok deg".

 

Og mht å lese avtale, du signerer eller kvitterer på at du har lest forskriftene, selv om du ikke har gjort det. Dette opplevde jeg mange misforståelser med når jeg jobbet i Telenor Mobil. Folk hadde ikke lest papirene de skrev under på når de kjøpte abonnement, og krevde å penger tilbake på kontantkort som var gått ut etter x mnd og ikke kunne brukes. Selv om det står svart på hvitt at det er en fastsatt grense, og gjenstående beløp ikke ettergis. "Jammen jeg har jo ikke lest det arket jo!!" -Vel, synd for deg :p

7892388[/snapback]

 

Nå er det riktignok en stund siden jeg laget denne tråden, og synes slettes ikke jeg brukte så veldig mye energi på den. Synes det er gøy å titte innom å høre hva folket synes. Gikk forresten og fikk meg et nytt kort dagen etter dette skjedde, ironisk nok så har de sluttet å sjekke det på bussen. Å skaffe seg et nytt kort var med andre ord bortkastet energi.

Endret av Sirhaavard
Lenke til kommentar
Var det et studentkort han tok fra deg?

7906517[/snapback]

 

Var vel egentlig et skolekort, da jeg går på VGS og man ikke blir regnet som student før man går videre med utdanningen? Kortet var utsendt av skolen og hadde ingenting med selskapet å gjøre.

 

Ser forresten på dette som løst, bussjåføren hadde ikke rettighetene til å inndra et slikt kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...