lohelle Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 spørsmål: vil 1Dmk2n med 1.3x crop slippe unna "alt" av dette "problemet" ? Eller ligger 1.3x crop også utenfor sweet spot'en til for eks 17-40'n som det her er snakk om. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 spørsmål: vil 1Dmk2n med 1.3x crop slippe unna "alt" av dette "problemet" ? Eller ligger 1.3x crop også utenfor sweet spot'en til for eks 17-40'n som det her er snakk om. 7855085[/snapback] Slippe unne uskarphet i kantene på stor blender, nær sagt med hvilket som helst objektv, gjør du heller ikke på 1.6 crop - svaret her er nok nei. Men det blir jo klart et mindre problem enn på brikker som dekker hele formatet. Skal ikke være lett Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 spørsmål: vil 1Dmk2n med 1.3x crop slippe unna "alt" av dette "problemet" ? Eller ligger 1.3x crop også utenfor sweet spot'en til for eks 17-40'n som det her er snakk om. Vet ikke noe sikkert, men ut fra det jeg har lest/sett, ser det ut som det "akkurat" skal gå, altså tror jeg ikke vignettering er noe (stort?) problem på 1D MkII n... Noen har sikkert bedre erfaring enn meg... Ellers ville jeg i disse dager vært nølende med å kjøpe ny Canon. Skal du ha brukt, spiller det ikke så stor rolle, selv om også de prisene trolig faller litt etter lansering av nye modeller. Men Canon har særlig ett stort hull i sin produktrekke, som det ikke vil være usannsynlig at de tetter igjen, og det er nettopp mellom 30D og 1D MkIIn. Mange venter på en "EOS 3D" elns. Uten å spekulere altfor mye på den, ville en værtettet 30D med 1.3 crop og 5bps vært aktuelt, og selv om 1D MkIIn sannsynligvis kommer til å fortsatt være bedre på de fleste områder, ville mange sette pris på mulighet for avtagbart vertikalgrep f.eks. Dette er verken "fakta" eller rykter, men mest kanskje en drøm fra min side, men dog en drøm jeg ikke anser som veldig usannsynlig at kan bli oppfylt. Ut fra denne tråden, kan det også se ut som du ville passe godt til et slikt kamera :o) Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Min "plan" foreløpig er: (og BLIR om div utstyr blir solgt raskt) Pent brukt Canon EOS 1Dmk2n (ca 20000?) Manfrotto M055PROB Stativ Manfrotto M488RC2 Hode (disse to ca 2000 kr totalt) Da blir det muligens på litt sikt et 24-70 2.8L også da.. DA mener jeg at utstyret skal være på plass! De tingene jeg selger nå skal stort sett dekke opp kamera og stativ (selger litt bilstereo og litt nettverksutstyr osv). Det er sikkert noen ting 5D er bedre på, men for meg så tror jeg at 1.3x crop og bedre autofokus, hastighet og værtetning gjør at jeg ender opp med 1D'en. Jeg tror rett og slett det er lettere å lage gode bilder (for MEG) med 1D'en med de motivene jeg skal prøve å fange. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 1DIIn og kun 50/1.8II som eneste objektiv under 70mm? (inntil muligens på sikt en 24-70L?) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) 400d kamera med batterigrep, 2 batterier, kitlinse, 28-105 3,5-4,5 og 2GB minnekort, og eventuelt Cullmann stativ, Lowepro veske og KANSKJE tamron 17-50 F2.8 (denne KUN i en eventuelt komplett pakke!) Btw, selv om 1D MkII n er et 1.3x cropkamera, kan det ikke bruke EF-S-objektiver. Jeg tror det inkluderer Tamron 17-50, så skal du selge 400D kan du likegjerne selge den også... Jeg merker meg også ragamuffins innlegg, og vil bare bemerke at Sigma har en 24-70 f/2.8 som er nokså rimelig (drøyt 3000 kr), og som skal være ganske bra. Hvis du selger Tamron'en, og kjøper en sånn som du bruker til du får en Canon 24-70 f/2.8L, burde du være berget, sammen med den andre optikken din... Endret 2. februar 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) 400d kamera med batterigrep, 2 batterier, kitlinse, 28-105 3,5-4,5 og 2GB minnekort, og eventuelt Cullmann stativ, Lowepro veske og KANSKJE tamron 17-50 F2.8 (denne KUN i en eventuelt komplett pakke!) Btw, selv om 1D MkII n er et 1.3x cropkamera, kan det ikke bruke EF-S-objektiver. Jeg tror det inkluderer Tamron 17-50, så skal du selge 400D kan du likegjerne selge den også... 7855357[/snapback] Aha! Der tok dere meg! jeg trodde tamron'en var EF jeg, og ikke EF-s. Hmm.. Kanskje jeg får spe på med et 28mm 1.8 eller noe i de baner også da.. edit: takk for tips ang Sigma! Endret 2. februar 2007 av lohelle Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Aha! Der tok dere meg! jeg trodde tamron'en var EF jeg, og ikke EF-s. Hmm..Kanskje jeg får spe på med et 28mm 1.8 eller noe i de baner også da.. Merk også 'Edit' av mitt forrige innlegg... Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Aha! Der tok dere meg! jeg trodde tamron'en var EF jeg, og ikke EF-s. Hmm..Kanskje jeg får spe på med et 28mm 1.8 eller noe i de baner også da.. Merk også 'Edit' av mitt forrige innlegg... 7855392[/snapback] Er det ikke kjekt med et skikkelig fotoforum ?? *smile* Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hvordan vil 17-40mm fungere på 5D? 7853733[/snapback] Hei du. Jeg har som sagt 5D og nylig her så ringte jeg Bård Løken for å få råd når jeg skulle kjøpe meg vidvinkelzoom. Grunnen til at jeg ringte Bård er at han er trolig en av norges beste innen naturfotografering og dette blir noe av mitt bruksområde med en slik zoom. Bård hadde testet både 16-35mm & 17-35mm selv og anbefalte meg 17-40mm pga at denne hadde vist seg å være bedre på flere områder. Bård hadde også selv kjøpt 17-40mm'eren. Min erfaring med 17-40mm på 5D: Denne fungerer helt strålende. Uten blits innendørs på f/4 så vigneterer den, men jeg bruker stort sett blits da jeg bruker denne inne. Utendørs så har jeg ikke brukt denne uten å blende ned ennå, så derfor lite erfaring på det. 7854839[/snapback] Okei. Grunnen til at jeg spurte var at jeg har 17-40, og lurer på å vurdere 5D nå da Canon skal lansere et nytt fullformat som jeg regner med at blir "5D mark II". Hvis det blir det kommer vel 5D til å synke ganske kraftig i pris, noe som bare gjøre det mer aktuelt. Hvis du har lest HER, står det vel egentlig at 17-40 er bedre på vidvinkel og 16-35 er bedre i teleenden. For meg virker 17-40 bedre all over ut ifra den testen, selvom jeg gjerne skulle hatt 2.8 på den Lenke til kommentar
melixi Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 - Har ikke fått testet 1Ds'en på høy ISO mot 5D'ën ennå selv... Men tror ikke den er langt unna. Hvor høy ISO mener du er akseptabelt på 1Ds'en? 7853604[/snapback] hmm det er vanskelig å svare på, kommer så ann på de øvrige instillingene, men typisk pushing av 1250 går bra på 5`ern, det funker ikke så godt på 1ds`n synes nå jeg ihvertfall. Men nå syntes nå også jeg at bildefilene blir generelt hardere på 1ds`n en 5`eren, men nok en gang dette er en smakssak og jeg er forberedt på at noen på forumet vil si seg uenig i den påstanden. mvh Melixi Lenke til kommentar
buitre Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Bare et lite tips: Hvis du vurderer Sigma 24-70, vil du tjene mer på å kjøpe 24-60 f/2,8 varianten. Den er skarpere, lettere, og bruker 77mm filtre, samme som dit fremtidige Canon 24-70 L. Det du taper er 10mm brennvidde. Prisen er omtrent den samme på begge linsene( du kan sikkert finne en av disse brukt på dotten, qxl eller finn). Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 En kjapp test på høy ISO: Dette bildet er tatt med følgende exif: Canon EOS 1DsII EF 24-70mm f/2,8L USM Brennvidde: 68mm Blender: f/5 Lukker: 1/80sek ISO:3200 Mvh Ståle Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Det vil jeg si at er absolutt akseptabelt, men når man bruker blits blir jo en god del av støyen mindre synlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå