lohelle Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) En kompis vil kanskje kjøpe mitt 400d kamera (med batterigrep, 2 batterier, kitlinse, 28-105 3,5-4,5 og 2GB minnekort) Tipper jeg får ca 8000 kr for dette. Nå er spørsmålet: Kjøpe 30D i norge (lite mellomlegg) eller kjøpe refurbished 5d (med 3 års canon int warranty) til ca 15000 kr (ebay power seller)...? (Skal beholde 70-200 2.8L i hvert fall! ) synspunkter? Har egentlig ikke råd til 5d.. men sånn er det jo.. hehe Det jeg mest vil ha 5d for er ISO performance og søkeren! Er virkelig søkeren i 5d så bra som folk vil ha det til?? Tror dessverre ikke noen butikker i Ålesund har 5d inne... edit: beklager om dette ble "enda en sånn tråd", men fant ingen som var helt lik.. Endret 29. januar 2007 av lohelle Lenke til kommentar
pederk Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg så en test for en måned eller to siden som viste at 5d og 30d er stort sett like gode på å takle støy. Du kommer vel ikke til å tro meg skikkelig før jeg finner den testen, og det klarer jeg ikke for øyeblikket, såeh. Ja. Men hvis det er ISO-støy som gjør forskjellen mener jeg 30d er like greit. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg så en test for en måned eller to siden som viste at 5d og 30d er stort sett like gode på å takle støy. Du kommer vel ikke til å tro meg skikkelig før jeg finner den testen, og det klarer jeg ikke for øyeblikket, såeh. Ja. Men hvis det er ISO-støy som gjør forskjellen mener jeg 30d er like greit. 7826312[/snapback] hmm.. så du mener at 30d ligger nærmere 5d enn 400d når det gjelder støy? nå må det vel sies at jeg er litt usikker på om jeg VIL miste 1.6x cropfactor ... Er egentlig tele jeg bruker mest. Men hvordan er søkeren i 30D i forhold til 400D og 5D? kanskje det er den MULIG kommede 40d jeg får satse på ... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 At 5D er overlegen 30D (og alt annet for den saks skyld) på høy ISO er det ingen tvil om. Større søker er en annen ting som frister, ja. Men 5D er mer krevende å bruke enn 30D. Dette pga mye mindre dybdeskarphet (flere bilder ute av fokus) samt at en må ha enda bedre kjennskap til optikkens svakheter på fullformat. 15.000,- er en bra pris, det. Hva optikk skal du investere i da på en evt 5D? Har lyst på en 5D selv jeg nå som prisene er blitt såpass lave. Det er ikke store ankepunktene mot den for min del (manglende værtetning den viktigeste, samt at 5fps hadde vært fint). Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) At 5D er overlegen 30D (og alt annet for den saks skyld) på høy ISO er det ingen tvil om. Større søker er en annen ting som frister, ja.Men 5D er mer krevende å bruke enn 30D. Dette pga mye mindre dybdeskarphet (flere bilder ute av fokus) samt at en må ha enda bedre kjennskap til optikkens svakheter på fullformat. 15.000,- er en bra pris, det. Hva optikk skal du investere i da på en evt 5D? Har lyst på en 5D selv jeg nå som prisene er blitt såpass lave. Det er ikke store ankepunktene mot den for min del (manglende værtetning den viktigeste, samt at 5fps hadde vært fint). 7826469[/snapback] tenkte å beholde min 70-200 2.8L.. så eventuelt oppgradere med en lengre tele (med IS) og en "the brick" (24-70 L) Endret 29. januar 2007 av lohelle Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Stikkord: Søkerstørrelse (bare spør Geir Brekke!) Get serious: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=255927 Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Stikkord: Søkerstørrelse (bare spør Geir Brekke!)Get serious: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=255927 7826582[/snapback] Off.. jeg MÅ bare få PRØVE et 5D for å finne ut om søkeren er så bra som jeg tror den er.. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg har hatt 350d, har nå 30d og har brukt 5d mange ganger på skolen. Ja, 5d er bedre på alt, men ISO-støy er en av de mindre forskjellene. Søkeren på en annen side er herlig. Søkeren på 400d er liten synes jeg. Den på 30d er OK. Den på 5d er som sagt herlig. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Å si at 5d og 30d er stort sett like gode på å takle støy er bare tull. Jeg har selv hatt 350D, 20D og har nå 5D & 1DIIn. 5D er bedre enn alle når det gjelder støy, og søkeren er det ingen andre som har bedre... Jeg skal forresten muligens selge min 5D (1DsII er på vei i posten til låns, så kan hende jeg forelsker meg). Har du råd til å bytte ut til 5D så gjør det, du vil ikke angre :-) Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Å si at 5d og 30d er stort sett like gode på å takle støy er bare tull.Jeg har selv hatt 350D, 20D og har nå 5D & 1DIIn. 5D er bedre enn alle når det gjelder støy, og søkeren er det ingen andre som har bedre... Jeg skal forresten muligens selge min 5D (1DsII er på vei i posten til låns, så kan hende jeg forelsker meg). Har du råd til å bytte ut til 5D så gjør det, du vil ikke angre :-) 7829509[/snapback] Blir veldig sugen på 5D her. Regner med at jeg ikke MISTER noe ved å gå fra 400D/30D og opp til 5D. Får selvsagt litt mindre tele (i praksis), men dette kompenserer jeg vel til dels ved at jeg kan croppe mer.. Støtter ikke 5D autofokus offisielt til F8? mens de "mindre" har F5.6 som grense? Dvs at jeg kan putte på en 1.4X teleconverter på et billig 400mm F5.6 objektiv (for eks).. Eller 2x på et 300mm 4.0L (som har IS) Problemet er at interessen er så raskt voksende at jeg uansett tror 30D bare blir et ekstra mellomledd på veien "opp". Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg sitter selv og er på nippet til å hoppe opp på en 5d (fra 20), så jeg skjønner hvordan du har det Det som holder meg litt tilbake nå er det faktum at den er iflg utskiftningssyklusen (18mnd) til Canon på mållinjen, samt at det er en stor fotomesse (PMA) rundt hjørnet. En arvtager vil nødvendigvis bli et helt enormt flott kamera. På den annen siden vil nok prisen bli en del høyere enn de 15-16.000 en må ut med i dag for en (som) ny 5D om man importerer selv. I forhold til 20/30d kan du beskjære ned til APS-C og sitte igjen med rundt 5-6 megapix. Se denne: To Full-Frame or Not To Full Frame? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Enig med Snakesnor og Ragamuffin her. I forhold til 30D som jeg hadde tidligere må du betale del tusenlapper ekstra, men får: - enda bedre støyegenskaper - meget god og lys søker - mulighet for STORE utskrifter - full utnyttelse av vidvinkelobjektiver (men mindre tele) Bruker 135L og 24-105 mye sammen med 5D og det er "berre lekkert" Får du en god pris av Snakesnor, så løp og kjøp Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Enig med Snakesnor og Ragamuffin her. I forhold til 30D som jeg hadde tidligere må du betale del tusenlapper ekstra, men får: - enda bedre støyegenskaper - meget god og lys søker - mulighet for STORE utskrifter - full utnyttelse av vidvinkelobjektiver (men mindre tele) Bruker 135L og 24-105 mye sammen med 5D og det er "berre lekkert" Får du en god pris av Snakesnor, så løp og kjøp 7830171[/snapback] så en på foto.no som skal ha 16000.. noen bedre? (4 mnd gammel) Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 klarte ikke å finne et skikkelig svar på dette: hva er maks blendertall oppgitt for autofokus på 5d? er det 5.6 eller 8? kameraet på foto.no er solgt.. noen andre? kom gjerne med tilbud på PM. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Skal du ha AF over 5.6 må du opp i 1D serien. eBay? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Skal du ha AF over 5.6 må du opp i 1D serien. eBay? 7834994[/snapback] må opp på 1D ja.. det blir fort dyrt.. ebay er OK, men 15000 kr + frakt + toll = ca 19000 kr (dvs om man er uheldig og må betale MVA selv om pakken er merket som "gift") Derfor betaler jeg heller 16000 kr i Norge.. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg må svare mva pga at jeg driver firma. Så jeg må nok ha igjen ca 14000 + mva om jeg selger. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg må svare mva pga at jeg driver firma.Så jeg må nok ha igjen ca 14000 + mva om jeg selger. 7837226[/snapback] nå er jeg litt desperat her.. hehe selger litt av min bilstereo (2 x focal utopia subber i spesialkasse + audison forsterker) for å kjøpe kamera!! Håper på raskt salg så det blir kamera snart! Da blir det helt sikkert 5D på meg! (om jeg får solgt litt) Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) for dere som har prøvd disse ... hvordan vil Canon 1d MarkII n være sammenlignet med 5d? tenkte at dette vil være et kompromiss mtp at cropfaktor er midt i mellom 30D og 5D Den har bedre autofokus (kan noen bekrefte/avkrefte at autofokus skal fungere til F8?) det er jo dette med 3fps vs 8,5fps også (!!) Er det noen drawbacks med 1d markIIn vs 5d? Er ISOstøy mye mer fremtredende på 1d-en enn med 5d? Prismessig så er ikke forskjellen så stor.. edit: ok.. kompromiss var et dårlig valgt ord.. Endret 1. februar 2007 av lohelle Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 for dere som har prøvd disse ... hvordan vil Canon 1d MarkII n være sammenlignet med 5d? tenkte at dette vil være et kompromiss mtp at cropfaktor er midt i mellom 30D og 5D Den har bedre autofokus (kan noen bekrefte/avkrefte at autofokus skal fungere til F8?) det er jo dette med 3fps vs 8,5fps også (!!) Er det noen drawbacks med 1d markIIn vs 5d? Er ISOstøy mye mer fremtredende på 1d-en enn med 5d? Prismessig så er ikke forskjellen så stor.. 7848112[/snapback] Jeg eier jo ingen av disse, men jeg har jo 'lest en ting eller to' om de rundt om for å si det sånn. 1d's APC-H sensor er et meget bra kompromiss spør du meg. Du får tålig bra vidvinkel med en 24-XX zoom og du sitter igjen med kremen av objektivet når den ytterste skalken av bildet (1.3) er kutta bort. 1DII har også AF med f/8 objektiv ja. I tillegg er den klart raskere og mer presis enn 5D, som igjen er raskere og mer presis enn 30/20d. Byggkvaliteten på 1D er jo så bra som den kan å blitt. Enorm. 5Ds største svakhet i så måte er vel manglede forseglinger mot vær slik 1D er. 1D er en tung sak. Har brukt en litt, og 1.5 kg + objektiv rundt halsen merkes. I alle fall de gangene en ikke er på dedikert fototur. Da er soliditet og litt masse bare bra siden det stabiliserer oppsatsen. 5D er bedre på ISO. Jeg mener 1D er omtrent som 20d. Kanskje ørlite bedre pga større brønner på sensoren. Bildekvaliteten er uten tvil 5ds største force. Den matcher ikke en 1dII, så enkelt er det med den saken. 5D har enda kortere dybdeskarphet pga sensorstørrelsen. Begge er kort og godt kanonbra kamera, men de har helt klart sine bruksområder hvor det ene er sterkere enn det andre. Et brukt 1dII i dag vil nok holde sin bruktverdi bedre enn en 5D vil. Tja..det var bare noen tanker rundt dette. Det skal ikke være enkelt. Du får selge litt mer av stereoen så har du råd til begge..hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå