Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP-recovery "case" : Hjelp meg å imponere svigers!


Anbefalte innlegg

Hei,

Da jeg var hjemme i helgen tilbudte jeg meg frivillig å fikse opp i svigers' HP Pavilion 784.no.

Den var, full i virus og brukte mellom 6-7 minutter ved oppstart. Helt på tryne å bruke mao.

 

Nå er saken den at jeg prøvde å opprette "recovery-diskene" som det som fint heter, men uten å lyktes. Så da stod jeg der, trodde jeg kom på noe lurt, og bootet opp med min egen XP cd. Men, da ville installasjonsprogrammet kun installere i samme gamle folder, heller ingen mulighet for å formatere. Smart som jeg trodde jeg var, så tok jeg ut disken, og satte den over i min maskin som slave-disk, og formaterte den første partisjonen, via min pc. Endelig noe som fungerte, disken va ren og fin.

 

Satte den så tilbake i Pavilion'en, for så igjen prøve å boote opp med XP cd'en min. Det begynte veldig bra, fikk beskjed om å trykke en tast for å starte inst, men nå henger den ved "setup is inspecting your computer's hardware configuration..." Ved en anledning så kom jeg til blåskjermen hvor man kan trykke F6 for å inst. SCSI og RAID kontrollere, men da hang den seg igjen.

 

Noen som har noen som helst snøring på dette makkverket? Trodde planen med recovery disker var å gjøre det hele enklere, skivebom av meg.. :hmm: Er det noen som har vært borti lignende problemer tidligere, evt. har noen tips/innspill?

 

Jeg står dønn fast akkurat nå..

 

Får jeg denne i perfekt stand igjen, brukermessig, så vinner jeg ihvertfall prinsessa, og kanskje halve kongeriket.. :whistle: ..(samtidig kan jeg få presset inn litt BF2 før den må leveres tilbake, da min egen PC ikke duger..)..

 

Takker for ALL hjelp..

Endret av guten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei:-)

 

Du sier at du formaterte En av partisjonene, Betyr det at "recovery" partisjonen fortsatt ligger på disken? Hvis den gjør så kan du bruke en oppstart diskett(!) og gå inn på partisjonen og installere windows.. Jeg tror dette skal fungere..

 

Videre kan det være at ett av komponentene i maskinen sitter løst eller dårlig. Så det kan være lurt å åpne opp og bevege litt på komponentene (dårlig kontakt) og sjekke at alt sitter.

 

Hvis du bruker en annen win-cd enn den som hører til maskinen, må du vite at dette blir da en "kopi" og at lisenskravene da ikke blir holdt :roll:

Men hvis du har recovery delen på maskinen er jo det ikke noe problem :)

 

 

Greb

Lenke til kommentar

Har du husket å sette hdd-en tilbake til master evt cable select i HP-en ?

 

Av egen erfaring blir det ofte konflikter med master/slave på de forskjellige ide kanalene.

 

En del HP maskiner er også litt "stygge" med minnet og cpu, har selv opplevd at ustablie "ferdigbygde" maskiner blir stø som fjell hvis man stiller ned minnetimingsene og fsb-en litt i bios.

 

Og ja recovery disker er noe tull, virker aldri som de skal :p

Lenke til kommentar
Hei:-)

 

Du sier at du formaterte En av partisjonene, Betyr det at "recovery" partisjonen fortsatt ligger på disken? Hvis den gjør så kan du bruke en oppstart diskett(!) og gå inn på partisjonen og installere windows.. Jeg tror dette skal fungere..

 

Videre kan det være at ett av komponentene i maskinen sitter løst eller dårlig. Så det kan være lurt å åpne opp og bevege litt på komponentene (dårlig kontakt) og sjekke at alt sitter.

 

Hvis du bruker en annen win-cd enn den som hører til maskinen, må du vite at dette blir da en "kopi" og at lisenskravene da ikke blir holdt :roll:

Men hvis du har recovery delen på maskinen er jo det ikke noe problem :)

 

 

Greb

7826329[/snapback]

 

Harddisken er satt tilbake til master, så det skal være greit.. Mulig jeg har komt borti noen komponenter, så jeg prøve å "presse" alt godt på plass..

 

Ja, "recovery" partisjonen er fremdeles inntakt.. den rørte jeg ikke. Men, saken er at jeg ikke har hverken diskett tilgjengelig eller diskett stasjon på min pc.. :ohmy:

Diskettstasjon er det riktignok på HP'en, men ingen OS der.. hehe.. Da må jeg evt. flytte over diskett stasjonen på min pc, og på ett eller annet vis oppspore en diskett.

Hvem skulle tro at jeg fikk bruk for en diskett i 2007?

 

Takk for all hjelp så langt..

 

EDIT: Når jeg tenker meg om så skal det vel være mulig å boote med XP cd'en, skal det ikke?

Endret av guten
Lenke til kommentar
Det kan hende du får kluss hvis du installerer en annen versjon, så jeg hadde kjørt boot-cd og kjørt recovery på partisjon..

Håper du finner ut av det :)

 

Greb

7826735[/snapback]

 

Laster ned nå..

Den hang seg igjen etter filene var kopiert over 100%.. skjønner ikke bæret..

Endret av guten
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at den HP partisjonen har mulighet for å boote direkte fra hdd...

 

Recovering the system without using Windows

 

Disconnect all peripherals and internal non preinstalled devices from the PC, except the monitor, keyboard, and mouse.

 

Turn on the computer.

 

When the initial blue HP screen appears, press the F10 key repeatedly until a recovery menu appears. The progress indicator that first appears does not indicate that a recovery is taking place. The progress indicator represents the time before the recovery process is started.

 

When the Recovery screen appears, click Next, and then click Yes to perform a normal, non-destructive recovery.

 

To perform a destructive recovery, click Advanced, and then click Yes.

 

After the System Recovery is complete, and the computer starts successfully, update the computer software.

 

Link

 

Det var ihvertfall det jeg gjorde med min gode gamle bærbare når jeg mistet master cd-en som fulgte med....

 

Har du vært inne på HP sine brukerforum? Mange flinke folk der også

 

Tetanus

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at den HP partisjonen har mulighet for å boote direkte fra hdd...

 

Recovering the system without using Windows

 

Disconnect all peripherals and internal non preinstalled devices from the PC, except the monitor, keyboard, and mouse.

 

Turn on the computer.

 

When the initial blue HP screen appears, press the F10 key repeatedly until a recovery menu appears. The progress indicator that first appears does not indicate that a recovery is taking place. The progress indicator represents the time before the recovery process is started.

 

When the Recovery screen appears, click Next, and then click Yes to perform a normal, non-destructive recovery.

 

To perform a destructive recovery, click Advanced, and then click Yes.

 

After the System Recovery is complete, and the computer starts successfully, update the computer software.

 

Link

 

Det var ihvertfall det jeg gjorde med min gode gamle bærbare når jeg mistet master cd-en som fulgte med....

 

Har du vært inne på HP sine brukerforum? Mange flinke folk der også

 

Tetanus

7826937[/snapback]

 

Hei,

Takker for fyldig svar.

 

Står fremdeles bom fast, men har ikke vært innom på HP forumet.

Denne F10 funksjonen har jeg prøvd, men det skjer ingenting, funker denne fremdeles dersom "system partisjonen" er formatert?

 

En ting til, har lagt merke til at harddisken kun blir funnet i BIOS på HP maskinen dersom "pin" bakpå står på CS, i motsetning til når jeg setter den over i min maskin, blir den kun funnet i bios med "pin" som master.. Hva er forklaringen her?

Lenke til kommentar
Brukere du den nøkkelen som er gitt med et klistremerke på siden av PCen?

7829893[/snapback]

 

Jeg kommer ikke så langt engang.. Den henger seg lenge før den tid..

Sjekket med HP igår kveld, de skal ha 301kr for de originale recovery diskene..Jeez!

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at den HP partisjonen har mulighet for å boote direkte fra hdd...

 

Recovering the system without using Windows

 

Disconnect all peripherals and internal non preinstalled devices from the PC, except the monitor, keyboard, and mouse.

 

Turn on the computer.

 

When the initial blue HP screen appears, press the F10 key repeatedly until a recovery menu appears. The progress indicator that first appears does not indicate that a recovery is taking place. The progress indicator represents the time before the recovery process is started.

 

When the Recovery screen appears, click Next, and then click Yes to perform a normal, non-destructive recovery.

 

To perform a destructive recovery, click Advanced, and then click Yes.

 

After the System Recovery is complete, and the computer starts successfully, update the computer software.

 

Link

 

Det var ihvertfall det jeg gjorde med min gode gamle bærbare når jeg mistet master cd-en som fulgte med....

 

Har du vært inne på HP sine brukerforum? Mange flinke folk der også

 

Tetanus

7826937[/snapback]

 

Hei,

Takker for fyldig svar.

 

Står fremdeles bom fast, men har ikke vært innom på HP forumet.

Denne F10 funksjonen har jeg prøvd, men det skjer ingenting, funker denne fremdeles dersom "system partisjonen" er formatert?

 

En ting til, har lagt merke til at harddisken kun blir funnet i BIOS på HP maskinen dersom "pin" bakpå står på CS, i motsetning til når jeg setter den over i min maskin, blir den kun funnet i bios med "pin" som master.. Hva er forklaringen her?

7828197[/snapback]

 

 

HP laptoper er det riktig nok f11 du må trykke og dette gjøres under oppstart ved bios.

 

 

da skal du i teorien komme inn på HPs eget Recovery verktøy hvordan dette er på hps stasjonære vet jeg ikke men det er slik det fungerer på nyere HP laptoper.

Lenke til kommentar

Hvis du har formatert hdd, har du mest sansynlig bare slettet den katlogen som heter C:

 

HP sin skjulte partisjon, heter noe annet.

 

Hvis du har satt hdd'en inn i en annen maskin, la du så merke til hvilke(n) partisjon det var du faktisk slettet?

 

Hvis du har slettet HP partisjonen, så kan du ikke boote fra denne. Du trenger da en cd-plate/dvd eller en diskett. Jeg vil tro at hvilken som helst win xp cd vil gjøre susen, så lenge du bruker den produktnøkkelen som fulgte med maskinen.

 

Du kan ha rett i at det ikke er F10, men F11 som skal benyttes. Har du forsøkt begge?: Fant denne på Hp sine hjemmesider

 

Recovering from the recovery disks

The Windows operating system (OS) can be reinstalled, using the recovery disks, without destroying any existing programs or user data. This action is normally only performed if the PC does not start properly or does not boot into the Windows operating system.

To preserve the user data, copy or backup the user data to an external storage device before performing this task.

Do the following actions to reinstall the operating system from the set of recovery disks.

Connect PC to the AC power adapter.

Open the disk drive, insert the first disk in the set of recovery disks, and close the disk drive.

Turn off the PC.

Press the Power button to start the PC and immediately press the F11 key.

The PC begins operation from the disk and performs tests on the hard drive. After a short delay, a black screen, with a message, is displayed. If the C:\ drive and the special recovery partition are intact, three options are available:

Press 'R' for standard System Recovery options .

Press 'F' to format the hard drive and reinstall the original factory settings. All data will be lost!

Press 'Q' to Quit this menu. WARNING: If the disk tests indicate that the operating system is not installed or the drive is corrupted, the only option presented is 'R' perform a full system recovery. This option will reformat the drive and destroy all the user data. See Before reformatting the hard drive for more information.

 

Select the standard System Recovery option by pressing R.

The recovery process will check for the presence of the recovery partition on the hard drive.

If the partition and the recovery files exist, the rest of the recovery process is performed from the hard drive, and none of the recovery disks is requested.

If the partition or the recovery files do not exist, prompts are displayed to insert or exchange disks as needed from the set of recovery disks.

When the OS is reinstalled and the PC re-starts, the programs and data files exist on the hard drive; however, clicking on the menu icons will not start the program. It is necessary to reinstall the programs using the original product disks.

 

PS:Hvis HP vil ha over 300 spenn for den cd'en, så hadde jeg tatt turen innom en forhandler, forklart situasjonen, og spurt pent om de kunne kopiere den til meg. Det tror jeg de fleste kommer til å gjøre.

 

Tetanus

 

Edit: La til tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...