Gå til innhold

Har religiøse lavere IQ enn ateister?

Anbefalte innlegg

Veltalenhet er da virkelig ikke hans sterke side?

Det er faktisk mange som sier at han er veltalende. Måten han tar pauser på for å understreke at det han nettopp sa er viktig for eksempel. Han har en måte å tale på som gjør at folk hører etter, og det virker tydeligvis på amerikanerne.

Men for all del, mannen har sagt en del dumt ja, og har dretet seg ut en del ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke bare folk respektere hverandres livssyn? Kristenfolk kan slutte å misjonere sin religion også kan resten akseptere og respektere det uten å hakke og gjøre narr.

Jo kan vi ikke alle bare være venner? Jeg har en venninne som ønsker å ha selskap når hun aborterer, og jeg har en venn som er homofil som ønsker å bli gift (for å oppnå de arve- og skatte- rettighetene for homofile som tydeligvis må være der). Og jeg har en muslim som ønsker fritak for bønn i sitt arbeid.

Enig? For ingen vil vel gjøre narr, eller noe slikt? Det er kravene på bordet.

Lenke til kommentar
men her tillegger du deg å vite at Gud må være noe som du kan definere. mitt forhold til Gud er at det er udefinerbart.

Da er diskusjonen meningslsøs. Dersom gud er udefinerbar, vet vi ikke hva han er, hvordan han skal tilbes eller om han i det hele tatt er verdt å ta hensyn til.

står ikke direkte om atombomba men om hydrogenbomba og om "soppen" som kommer opp etter ekplosjonen. (les litt nedover i denne linken så står det litt om det)

Det står om en røyksøyle i palmeform, ikke om hydrogenbomber.

central.jpg

slide-25.jpg

Montserrat.jpg

volcano.jpg

Som du ser, finnes det andre forklaringer enn at dette må handle om hydrogenbomber...

Dette er basis for all kristenfundamentalisme (frikirka, pinsemenigheter, jehovas vitner osv)

sikkert mange kristne som har sagt dette før, men ikke preik fundamnetalisme osv og generalisering hører ikke heime noe sted. og en ting til Jehovas Vitner er ikke "kristne" spør dem selv hva de mener om "kristenheten" og dens fordrivelse.

Jehovas Vitner tror på jesus. Det er alt som skal til for å være kristen. De er kanskje ikke lutheranere eller protestanter, men de er kristne. Det vil de si selv. Fundamentalister er de som godtar hele det religiøse dogmet (i dette tilfellet bibelen). Dermed er JV fundamentalister.

Er uransakelige veier god nok unnskyldning for massakre, pest og pine, lidelse og død for deg?
finnes ingen unnskyldning for tingene du nevner. men Gud ber aldri om tilgivelse for noe Han har gjort. Han er allmektig og det Han gjør er rett. uansett hvordan du vriiiir og vender på det jeg akkurat nå skrev.

Da tror jeg ikke gud tar hensyn til hva menneskene (som han/de har skapt i sitt bilde) tenker og føler; noe som gjør at jeg må ta parti med dem jeg faktisk har et ansvar overfor - menneskene.

Språkrådet: Forherde: gjøre seg hard, trosse f- seg / rel: f- sitt hjerte / gjøre hard Herren f-t faraos hjerte / adj i pf pt: en f-t synder hardhjertet, ubotferdig.

du viser til ordet "Forherde" ikke til tilstanden "forherdet" som faktisk ikke finnes i ordbøkene jeg lette i.

Som du ser er faktisk sitatet fra bibelen oppgitt som forklaring/referanse på ordet "forherde". Ingen forskjell der.

for å forstå hele historien om isralesfolket og egypt osv må du starte med å lese fra livet til Josef og framoer (begynner i 1.mosebok kapittel 37 .. så fortsetter det ut gjennom 1.mosebok og fortesetter i 2.mosebok. (se spes kap 1. om hva som skjedde når den nye "faraoen" kom))

Dette er jo ikke poenget i det hele tatt. Hvorfor straffer gud ikke farao selv, men en masse uskyldige guttebarn?

det finnes ikke noen ting i Gud's ord (bibelen) som sier at en person ble robotofisert på en slik måte at han/hun ikke alltid hadde et valg.

2. Mos 9, 12: Men Herren forherdet farao, så han ikke hørte på dem.

Farao hadde ikke mye fri vilje her, nei. Herren styrte faktisk farao til å ikke gjøre det som var best for folket. Det er det som står her.

og ja Gud var rettferdig i at Han sendte landeplagene.

7949949[/snapback]

Du synes det er helt rett å la uskyldige guttebarn dø for noe Farao gjorde?

Lenke til kommentar

Grunnen til at Farao straffet alle disse guttebarna var fordi hans siste utgave av idioti ikke forvekslet en vulkan med en menneskelagd hydrogenbombe. Det gikk så langt at en røyk i palmeform ikke var pålitelig nok (sa: RIPFF røyk i palmeform forbundet).

Men som den kristne jeg er vil jeg be Hardcore-hardt for at GUDS vilje vil bringe død.

Lenke til kommentar
Vil ikke intolerante mennesker og relegiøse være det samme?

7953777[/snapback]

Nei, men slike utalelser vil absolutt være det. Hvis du noen gang har møtt en av de jeg kaller "virkelige" kristne, som faktisk prøver å oppnå en WWJD-livsstil, så vil du se at de godtar mye mer enn folk flest. Enten du er homofil, muslim, narkovrak eller sosialist, så godtar de deg akkurat som du er og prøver å støtte og hjelpe deg. Dessverre er slike mennesker en liten minoritet, da kristne flest er vanlige mennesker, mens de mest profilerte alltid er de sinnsyke.

Lenke til kommentar
(håper dere alle brenner i det helvete dere ønsker at jeg skal brenne i, forpulte folk av hore-mammaer, er du kristen er din mor en hore!)

7953220[/snapback]

Vil ikke intolerante mennesker og relegiøse være det samme?

7953777[/snapback]

Haha! Isåfall må du være den mest religiøse på dette forumet! :!:

Grow up, og argumentér skikkelig, eller hold kjeft.

"forpulte folk" er ikke veldig saklig.

Lenke til kommentar

Da er diskusjonen meningslsøs. Dersom gud er udefinerbar, vet vi ikke hva han er, hvordan han skal tilbes eller om han i det hele tatt er verdt å ta hensyn til.

hehe faktisk er vi allerede ramlet langt fra topic. men jeg tror vi har bevisst noe.

at det finnes iq både i kristne og ikke kristne og mangle på sådan hos både kristen og ikke kristne. noe som vel var litt av temaet om han forskeren som mente ateister var smartere enn kristne.

Som du ser, finnes det andre forklaringer enn at dette må handle om hydrogenbomber...

finnes sikkert mange forklaringer ja. fallende stjerner derimot. vanskelig å vri seg fra. (i samme frasene). men la oss la den ligge.

Jehovas Vitner tror på jesus. Det er alt som skal til for å være kristen. De er kanskje ikke lutheranere eller protestanter, men de er kristne. Det vil de si selv. Fundamentalister er de som godtar hele det religiøse dogmet (i dette tilfellet bibelen). Dermed er JV fundamentalister.

vil absolutt ikke generalisere JV heller.. og de godtar iallefall ikke hele bibelen.

eks.. Den Hellige Ånd er ikke Gud, Jesus er ikke Gud. mens bibelen sier noe helt annet.

Da tror jeg ikke gud tar hensyn til hva menneskene (som han/de har skapt i sitt bilde) tenker og føler; noe som gjør at jeg må ta parti med dem jeg faktisk har et ansvar overfor - menneskene.

når gjorde du deg til martyr for menneskeheten? og med hvilken autoritet kan du utføre den oppgaven?

Språkrådet: Forherde: gjøre seg hard, trosse f- seg / rel: f- sitt hjerte / gjøre hard Herren f-t faraos hjerte / adj i pf pt: en f-t synder hardhjertet, ubotferdig.

Dette er jo ikke poenget i det hele tatt. Hvorfor straffer gud ikke farao selv, men en masse uskyldige guttebarn?

vel det er vel et spørsmål du har stilt mange ganger nå og jeg kan vel ikke komme med noe humant svar på det. dessuten er jeg ikke Gud og om jeg var det ville du allikevel ikke akseptert svaret.

2. Mos 9, 12: Men Herren forherdet farao, så han ikke hørte på dem.

Farao hadde ikke mye fri vilje her, nei. Herren styrte faktisk farao til å ikke gjøre det som var best for folket. Det er det som står her.

her tilegner du igjen Gud en egenskap som vel la oss si som sant er vi ikke kan forholde oss til. Gud har skapt oss med fri vilje og da kan ikke verken forherding, forblinding eller noe annet frata oss retten til å ta egne valg uavhengig av omstendighetene. men da må vi være opplyste nok til å kunne ta den avgjørelsen.

mulig farao ikke var noe smart. at han uansett var for dum til å styre en stor nasjon som egypt. og det endte jo i ruiner også.

Du synes det er helt rett å la uskyldige guttebarn dø for noe Farao gjorde?

eh igjen.. et spm jeg ikke kan si noe annet enn at Gud gjorde det Han gjorde. når du ikke ønsker å sette deg inn i hvorfor så kan jeg ikke gi deg et tilfredsstillende svar.

jeg er enig i hva Gud gjør. uansett. (håper jeg).

men husk også at i GT, så er det mye øye-for-øye og tann-for-tann mentalitet og farao bestemte jo at alle israelske guttebarn skulle drepes etter fødsel slik at de ikke skulle ta over landet (eh finnes det norske sammenligninger med politiske partier?)

i følge din beskrivelse av en fundamentalist så er jeg vel også da en slik. siden jeg tror at bibelen er Gud's ord.

det blir kanskje litt som i en jobbsituasjon. du sier ikke imot sjefen om du da risikerer å miste jobben. så vil du oftest på lenger sikt se grunnen til at sjefen gjorde som han gjorde den/de gangene.

bibelen snakker også om at "da skal vi ikke lenger se stykkevis og delt men se hele sannheten".

Lenke til kommentar

finnes sikkert mange forklaringer ja. fallende stjerner derimot. vanskelig å vri seg fra. (i samme frasene). men la oss la den ligge.

Nei, la oss heller følge denne litt.

A volcanic bomb is a globule of molten rock (tephra) larger than 65 mm (2.5 inches) in diameter, formed when a volcano ejects viscous fragments of lava during an eruption. They cool into solid fragments before they reach the ground. Lava bombs can be thrown many kilometres from an erupting vent, and often acquire aerodynamic shapes during their flight. Bombs can be extremely large; the 1935 eruption of Asama in Japan expelled bombs measuring 5-6 m in diameter up to distances of 600 m from the vent. (kilde)

Hvordan tror du et menneske som tror at stjernene henger fast på "firmamentet" vil oppfatte fallende, glødende stein? For øvrig er det mye som tyder på at alle plagene i Egypt egentlig var vulkanutbrudd. Her er et kart over tektoniske plater i verden, som viser at to plater møtes langs vestsiden av Sinaihalvøya. Her står det at "One possible explanation for plagues and the parting of the water is the Santorini volcano eruption and tsunami that occurred sometime possibly coincident with the exodus.

According to tsunami experts, the massive volcanic eruption on the Greek island of Santorini around 1600 BCE could have generated a giant tidal wave or tsunami that struck the Nile Delta, parting of the sea, triggered the ten plagues during the time of Moses' escape from Egypt. Tsunamis are often preceded by the water withdrawing from the shore. A mega-tsunami caused by Santorini's volcano would siphon billions of gallons of water - not just from the shore but from connecting rivers and lakes - creating dry land for as long as two hours. This would give Moses and the Israelites enough time to cross, although maybe not 3 million of them. Heavier chariots may well have been bogged down in the mud. Evidence is based on findings along the rock beddings of shorelines in Africa and Egypt.

Several authors have pointed out similarities between the description of Mount Sinai in Exodus and descriptions of erupting volcanoes."

vil absolutt ikke generalisere JV heller.. og de godtar iallefall ikke hele bibelen.

eks.. Den Hellige Ånd er ikke Gud, Jesus er ikke Gud. mens bibelen sier noe helt annet.

Du godtar heller ikke hele bibelen. Det er umulig å vite hva som er poetikk og hva som utgis for å være sant. Tolkningen din er kanskje annerledes enn JVs, men de er ikke mindre kristne enn deg for det.

når gjorde du deg til martyr for menneskeheten? og med hvilken autoritet kan du utføre den oppgaven?

Jeg har ingen planer om å gjøre meg selv til martyr (og det har jeg heller aldri påstått). Jeg har like mye autoritet til å være martyr som hvem som helst andre.

Språkrådet: martyr: person som ofrer livet for sin tro.

dessuten er jeg ikke Gud og om jeg var det ville du allikevel ikke akseptert svaret.

Hadde du hatt et godt svar, hadde jeg akseptert det. Det er mitt privilegium når jeg ikke lever etter dogmer.

Gud har skapt oss med fri vilje og da kan ikke verken forherding, forblinding eller noe annet frata oss retten til å ta egne valg uavhengig av omstendighetene.

Faraos vilje var ikke tema i denne saken; det var gud som ønsket å statuere et eksempel:

2 Mos 10, 1: Herren sa til Moses: «Gå til farao! Det er jeg som har forherdet ham og hans menn, for at jeg kan gjøre disse tegn blant dem.

eh igjen.. et spm jeg ikke kan si noe annet enn at Gud gjorde det Han gjorde. når du ikke ønsker å sette deg inn i hvorfor så kan jeg ikke gi deg et tilfredsstillende svar.

7955384[/snapback]

Jeg prøver å sette meg inn i hvorfor han gjorde det han gjorde, jeg, men "mysterious ways" har aldri vært et godt svar.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Når jeg hører "hvis Gud er allmektig, hvorfor skjer kjipe ting da?", så minner det meg om da jeg var liten og spurte foreldrene mine "Hvis dere er så glad i meg, hvorfor straffer dere meg da?"

Det er mye man ikke skjønner med en gang og krever forklaringer på, men innimellom må man rett og slett leve med tanken på at ikke alle spørsmål kan besvares bare fordi du spør.

Lenke til kommentar
Foreldrene dine kan ikke stoppe deg i å gjøre gale ting, derfor må du straffes i etterkant for å hindre at det skjer igjen. En allmektig gud kan jo bare sørge for at ingen gjør noe galt til å begynne med.

7963470[/snapback]

En forelder kan jo låse deg inne, men da blir vi ikke særlig vellykket. Uten fri vilje har vi heller ingen funksjon.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om IQ egentlig? De måler jo ikke en intelligens kvote, men heller bare en del av den. Men for saks skyld, så har jeg ihvertfall hørt spyttet ut mot meg mange ganger på forumet at vitenskapsmenn flest regner seg selv som ikke religiøse. Hvis mine fordommer om at vitenskapsmenn scorer høyere på iq tester enn folk flest stemmer, så kan det være en viss sannhet i det utsagnet. På den annen side så var en person som ble regnet som en av verdens skarpeste individer noensinne, Albert Einstein, om ikke direkte religiøs, tilbøyelig til at det kunne være noe sannhet i det om høyere makter. Jeg er selv høyst religiøs, og min IQ ligger vel et sted imellom 115 og 140 (har bare giddet å ta en skikkelig IQ test (PHD sertifisert hva nå enn det betyr), og den ga meg 132, men den skal etter sigende være en enkel en, så er godt mulig at IQ'en min ligger godt under det.)

Men uansett slik jeg ser det, så tror jeg ikke at IQ og religion henger direkte sammen. Jeg tror at det som henger sammen med hvor religiøs man er, er hvor mye kunnskap man tilegner seg og hvilken personlighet man har. Altså at jo mer kunnskap man tilegner seg, jo større sjanse er det for at religionen din "forsvinner", avhengig av personligheten din. Men jeg er med på at jo større IQ du har, jo større sjans er det for at du tilegner deg mere kunnskap og dermed "mister" religionen din om du noensinne har hatt en. Det er ihvertfall slik jeg tror at det er.

Lenke til kommentar
Men uansett slik jeg ser det, så tror jeg ikke at IQ og religion henger direkte sammen.

Men jeg er med på at jo større IQ du har, jo større sjans er det for at du tilegner deg mere kunnskap og dermed "mister" religionen din om du noensinne har hatt en. Det er ihvertfall slik jeg tror at det er.

7970310[/snapback]

Er ikke det en nokså direkte sammenheng?

Høyere IQ gjør deg mer skeptisk. Jo flere spørsmål du stiller til verden rundt deg (religion inkludert), jo mindre er sjansen til å faktisk tro blindt på noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...