Gå til innhold

Har religiøse lavere IQ enn ateister?

Anbefalte innlegg

Mange som misforstår her.. Han som tok opp det med homsene, sikter vel ikke til sexlivet i seg selv, mengden sex har lite med IQ å gjøre. Evnen til å bruke prevansjon derimot, når man først har flere partnere, _det_ kan muligens knyttes mot intelligens..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange som misforstår her.. Han som tok opp det med homsene, sikter vel ikke til sexlivet i seg selv, mengden sex har lite med IQ å gjøre. Evnen til å bruke prevansjon derimot, når man først har flere partnere, _det_ kan muligens knyttes mot intelligens..

8126447[/snapback]

Det var nettopp det jeg mente.

Lenke til kommentar
Herre min skaper! Folk må da få ha seg som de vil! Om det så er med en partner, en ny partner hver helg, swinging, gruppesex, S&M, bondage, homsesex, lesbesex, wet sex eller hva pokker det nå enn er som tenner folk! Meg bekjent så er det ingenting som tyder på at "eksperimenterende" sexliv tyder på lavere IQ.

Som Jens Bjørneboe skrev, det finnes ingen seksualmoral.

8126255[/snapback]

Hva Jens Bjørneboe måtte mene er vel ikke så viktig. Mannen drakk seg ihjel. Heller ikke noe tegn på høy IQ.

Lenke til kommentar
Herre min skaper! Folk må da få ha seg som de vil! Om det så er med en partner, en ny partner hver helg, swinging, gruppesex, S&M, bondage, homsesex, lesbesex, wet sex eller hva pokker det nå enn er som tenner folk! Meg bekjent så er det ingenting som tyder på at "eksperimenterende" sexliv tyder på lavere IQ.

Som Jens Bjørneboe skrev, det finnes ingen seksualmoral.

8126255[/snapback]

Hva Jens Bjørneboe måtte mene er vel ikke så viktig. Mannen drakk seg ihjel. Heller ikke noe tegn på høy IQ.

8126467[/snapback]

Og hva gjør det du mener mere riktig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ifølge denne artikkelen har en dansk professor gjort undersøkelser som han hevder viser at religiøse har lavere IQ enn ateister. Tidligere har han  også hevdet at menn har høyere IQ enn kvinner.

Stemmer den nye teorien også? Hva mener dere?

7825065[/snapback]

Nå står det at det skiller 5 poeng da.. og dette er vel så lite at det er ubetydelig.

Jeg er kristen og har over 130 i IQ så jeg vet ikke helt om jeg kan støtte denne teorien :p

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ingen tiltro til at religiøse stiller svakere når det kommer til IQ (går utifra at man her også kan utvide og legge til mange begreper for intelligens). Dette kan selvsagt diskuteres i mange tilfeller.

Religion rører ved menneskers indre tanker. Muligens et overordnet ønske om at eksistensen må ha en større mening fremfor liv og død. Erindringen, tanken over at vi er alene i kosmos; dette beror på noe annet.

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Når jeg hører "hvis Gud er allmektig, hvorfor skjer kjipe ting da?", så minner det meg om da jeg var liten og spurte foreldrene mine "Hvis dere er så glad i meg, hvorfor straffer dere meg da?"

Det er mye man ikke skjønner med en gang og krever forklaringer på, men innimellom må man rett og slett leve med tanken på at ikke alle spørsmål kan besvares bare fordi du spør.

7963425[/snapback]

Dette blir for dumt. Hele "god works in mysterious ways" finta er bare så utrolig ubrukelig. Et skikkelig ikke-argument.

Da foreldrene dine straffet deg regner jeg med at det var en god grunn til dette. Når "gud" straffer folk skjer det helt random. Det finnes ikke noe mønster i dette, som ikke kan forklares utifra at vi lever i et samfunn som prøver å belønne god atferd. "Gud" straffer gode folk like mye som dårlige, troende som ateister. Straffet foreldrene dine deg på dager du tok oppvasken for dem, og ikke gjorde noe galt? Forhåpentligvis ikke, men slikt gjør "gud".

Lenke til kommentar
Jeg er kristen og har over 130 i IQ så jeg vet ikke helt om jeg kan støtte denne teorien  :p

8202264[/snapback]

Det spørs jo da, om det å være troende virker litt "fordummende"? Slik at all den intelligensen en person innehar, rett og slett bare sildrer bort gjennom tankene om den høytstående skapningen gud? ;)

Dette blir for dumt. Hele "god works in mysterious ways" finta er bare så utrolig ubrukelig. Et skikkelig ikke-argument.

Er vel få, om noen, begreper som blir brukt mer av den kristne "hærskare". Men det er bra at vi ikke-kristne skjønner hvor udugelig en bortforklaring dette faktisk er, siden de som sier dette, åpenbart ikke gjør det. :)

Lenke til kommentar
Personlig vil jeg regne så mangt ateister og religiøse mindre tolerante og åpne enn ønskelig, så om det ikke er ett tegn på lavere "IQ", så vil jeg iallefall regne det som en negativ egenskap.

You cant know, only believe. Den virkelig vise vet aldri :)

8244520[/snapback]

Jeg leste et innlegg her på siden tidligere i dag. Det lød <aaargh, drep de kristne>. Er dette hjernetrusten hos anarkistene?

Lenke til kommentar
Jeg leste et innlegg her på siden tidligere i dag. Det lød <aaargh, drep de kristne>. Er dette hjernetrusten hos anarkistene?

8244606[/snapback]

Samepus, du begynner å minne veldig om kameraten din som ble utestengt. Utsagnet det er snakk om, (håper jeg) var ironisk. Du mener sannsynligvis ateistene, og da er det på sin plass å nevne at ateister er en like (sannsynligvis mer) uensartet gruppe enn religiøse grupper. Det er ingen ateistfellesskap i verden, men det er mange fellesskap som baserer seg på et sekulært verdensbilde. Hvordan kan jeg si dette? Enkelt: Ateisme beskriver kun en mangel på gudstro og/eller tro på at det ikke finnes noen gud. Dersom man skal dra inn et livssyn i denne debatten, vil det i Norge være mest naturlig å se på humanismen. Et utsagn som "drep de kristne" er ikke et utsagn som er forenelig med humanismen, da denne fokuserer på religionsfrihet (inkludert retten til å ikke tilhøre en religion), menneskerettigheter og menneskeverd.

Lenke til kommentar

Nå begynner vel ting å spore litt av. Å drepe de kristne har lite med intelligens å gjøre.

Men har noen funnet ut om det finnes noen statistikker over religiøsitet og intelligenskvotient? Jeg har dessverre falt litt av over de siste sidene, så jeg kan ha oversett noe.

Lenke til kommentar
Det var i grunnen mitt poeng. Sex er helt topp. Men ikke møljepuling og homosex i sauna. Dert skulle da vel holde med en partner. Er det noe som tyder på at mennesker blir lykkeligere av å hoppe fra seng til seng?

8123930[/snapback]

Så det er det hele kristendommen baseres på altså. Hvis vi gjør noe som ikke gjør oss lykkelige, havner vi i helvete. Makes sense.

La folk gjøre hva dem vil. Noen blir kanskje lykkelig av det.

Lenke til kommentar

iq måling oppskrytt. Det er uferdig metode som brukes bare for å sette folk i bås.

Hehe, kjefter litt ;)

Men! Liker å se på menneske i 3 deler, fysiske, mentale og det åndlige.

Synest det blir litt feil og si at en del på virker det andre. Skal vi se på dette litt i perspektiv, IQ måling er anerkjent metode for å måle intelligens på, men den er jo ikke helt uten forandringer i hva som er rett og hva som er gale.. Noen seier at iq er noe du er født med, noen seier den stiger med litt omega 3 fett syre. og noen seier den stiger med amming.. jaha. pussig. Men mennesket vet så lite om selve kroppen og det mentale, at vi faktisk ikke vet noe.. Og det var ikke så lenge siden, på historie skalaen, at vi ikke mente håndhygiene var Urelevant for operasjon.. Så kalte anerkjente metoder, forandrer seg med vitenskapen og læren om oss selv.. Faktum er at vi ikke kan så mye, vi har tilpasset oss utviklingen, men setter lit på at alt vi lærer er riktig.. men no går eg litt offtopic.. tilbake til utgongspunkten. tråden er helt på vidden. religion er uavhengig av iq. Om det er tilfelle av en liten måling på noen tusen menneske, vil det nok forandre seg med generasjoner og antall menneske som blir målt.. Så no kan dere diskutere videre.

-Freddy

edit: vil legge til at, eg hater personer som setter alt i bås.. f.eks eg kan sikkert finne ut at personer som putter litt papir i dassen før dem driter har 5.8 iq mer en dei som ikke gjør det.. handler bare å måle nok antall folk, i gitt tidsrom. bah.! ta målinger med en glype salt!

Endret av SirDonkey
Lenke til kommentar
Noen seier at iq er noe du er født med, noen seier den stiger med litt omega 3 fett syre. og noen seier den stiger med amming.. jaha. pussig.

8271344[/snapback]

Alle er vel født med en ca. maks potensiell IQ. Trening med å løse oppgaver tar deg litt nærmere, og å behandle kroppen din dårlig gjør at du kan synke.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...