Gå til innhold

Har religiøse lavere IQ enn ateister?


Anbefalte innlegg

De aller, aller dummeste menneskene jeg har møtt har vært menn, mens jeg aldri har truffet en smart dame, så jeg tror det har litt mer med fordeling å gjøre. Vi har alle geniene verden har sett (Einstein, Da Vinci, Aristotles, Pynchon, Darwin, meg), hvor 99,9% har vært menn, men samtidig har verden sett en god del idioter og mesteparten der også har vært menn. Kvinner derimot har ikke gjort så mye ut av seg og har for det meste bare eksistert, uten å bidra noe særlig. Jeg tror vi snakker mye høyere standardavvik hos mennene.

7825162[/snapback]

 

kan det ha noe med at kvinnene ikke fikk lov? Være hjemme og rydde, bli anklaget for å være heks? det er ganske dumt å tro at kvinnene hadde frihet nok til å gjøre slikt, på grunn av de strenge, voldsomme, tradisjonelle, kristne skikkene som var sterk tuftet inn i samfunnet. vikingene hadde det ikke slik...

 

jeg tror heller ikke på at noen er smartere enn andre når den personen bruker religiøse/ateistiske overbevisninger for å undertrykke andre. En kristen er hverken dummere eller smartere enn en ateist, muslim, hindu eller jøde (nå snakker jeg om moderate troende).

Endret av niklnikm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan det ha noe med at kvinnene ikke fikk lov? Være hjemme og rydde, bli anklaget for å være heks? det er ganske dumt å tro at kvinnene hadde frihet nok til å gjøre slikt, på grunn av de strenge, voldsomme, tradisjonelle, kristne skikkene som var sterk tuftet inn i samfunnet. vikingene hadde det ikke slik...

 

8013533[/snapback]

En kristen trenger ikke være dummere eller smartere. Det er ikke slik at man må være dum for å være religiøs eller smart for å være ikke-religiøs. Her er det vel snakk om den generelle tendensen når man ser på store befolkningsgrupper. Det vil alltids finnes unntak. Når du diskuterer med noen, bør du anta at de ikke er dummere enn deg (om de er det, vil det alltids komme fram uansett).

 

jeg tror heller ikke på at noen er smartere enn andre når den personen bruker religiøse/ateistiske overbevisninger for å undertrykke andre. En kristen er hverken dummere eller smartere enn en ateist, muslim, hindu eller jøde (nå snakker jeg om moderate troende).

Dette har ingenting med intelligens å gjøre. Intelligente folk kan gjøre de dummeste, ekleste, ondeste ting. De skorter ikke på meget skarpe psykopater rundt om i verden.

Lenke til kommentar
Men uansett slik jeg ser det, så tror jeg ikke at IQ og religion henger direkte sammen.

 

Men jeg er med på at jo større IQ du har, jo større sjans er det for at du tilegner deg mere kunnskap og dermed "mister" religionen din om du noensinne har hatt en. Det er ihvertfall slik jeg tror at det er.

7970310[/snapback]

Er ikke det en nokså direkte sammenheng?

Høyere IQ gjør deg mer skeptisk. Jo flere spørsmål du stiller til verden rundt deg (religion inkludert), jo mindre er sjansen til å faktisk tro blindt på noe som helst.

7973919[/snapback]

Hvis det hadde gjeldt faktisk IQ kunne jeg vært med på at noe slikt kan sies. Men da jeg har veldig liten tillit til at dagens IQ tester måler faktisk IQ på en tilfredstillendes måte, og jeg er av den oppfatning at det er en mer indirekte sammenheng av målt IQ i dag og faktisk større sjans for at du tilegner deg kunnskap. Som sagt tror jeg at personlighet har mye å si (ikke bare intelligens som er en del av personligheten, men hele væremåten din og hvordan man gjør seg opp tanker om ting og hvilke meninger man har om diverse ting osv osv)

7974210[/snapback]

Vel, der kan vi være delvis enig iallefall. Mange IQ-tester er altfor dårlige, og de måler definitivt ikke personlighet på noe vis. Det vi derimot vet er hva en IQ-test påvirker. Ting som tro/skepsis/utdanning/status/lykke og lønn blir direkte påvirket av scoren din på en IQ-test. Uavhengig av hva IQ-tester måler, så måler de "noe" som er direkte knyttet til ovenfornevnte ting og tang. At andre faktorer kanskje spiller inn mye mer er godt mulig, men det er uten tvil et forhold mellom det jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Vel, der kan vi være delvis enig iallefall. Mange IQ-tester er altfor dårlige, og de måler definitivt ikke personlighet på noe vis. Det vi derimot vet er hva en IQ-test påvirker. Ting som tro/skepsis/utdanning/status/lykke og lønn blir direkte påvirket av scoren din på en IQ-test. Uavhengig av hva IQ-tester måler, så måler de "noe" som er direkte knyttet til ovenfornevnte ting og tang. At andre faktorer kanskje spiller inn mye mer er godt mulig, men det er uten tvil et forhold mellom det jeg nevnte.

8017396[/snapback]

 

Kan være med på at IQ testene generelt måler "noe", som du sier, som er ganske felles som spiller inn på det med religiøsitet. Tror heller at problemet er å finne ut hva dette "noe" er som en generell trend av IQ tester, da jeg mener spennvidden blant IQ tester er for stor, og det er mangel på virkelige kvalitetsanalyser på IQ tester hvis man skal finne ut hva som virkelig kan slå ut, er for liten til å få skikkelig gode data på dette her. Men hvis jeg ikke har misforstått deg, så er vi i bunn og grunn enige. Altså IQ'en din (slik den blir målt per dags dato) slår ikke direkte ut på om du er religiøs/spirituell eller ei. Men at det heller er noen faktorer som blir målt i IQ testen som kan slå ut. Altså blir det en indirekte sammenheng mellom IQ (som helhet) og religiøsitet.

Lenke til kommentar
kan det ha noe med at kvinnene ikke fikk lov? Være hjemme og rydde, bli anklaget for å være heks? det er ganske dumt å tro at kvinnene hadde frihet nok til å gjøre slikt, på grunn av de strenge, voldsomme, tradisjonelle, kristne skikkene som var sterk tuftet inn i samfunnet. vikingene hadde det ikke slik...

 

8013533[/snapback]

En kristen trenger ikke være dummere eller smartere. Det er ikke slik at man må være dum for å være religiøs eller smart for å være ikke-religiøs. Her er det vel snakk om den generelle tendensen når man ser på store befolkningsgrupper. Det vil alltids finnes unntak. Når du diskuterer med noen, bør du anta at de ikke er dummere enn deg (om de er det, vil det alltids komme fram uansett).

 

jeg tror heller ikke på at noen er smartere enn andre når den personen bruker religiøse/ateistiske overbevisninger for å undertrykke andre. En kristen er hverken dummere eller smartere enn en ateist, muslim, hindu eller jøde (nå snakker jeg om moderate troende).

Dette har ingenting med intelligens å gjøre. Intelligente folk kan gjøre de dummeste, ekleste, ondeste ting. De skorter ikke på meget skarpe psykopater rundt om i verden.

8013678[/snapback]

 

nå vrøvler du bare rundt i egen dritt.

nr1:

de übermacho mannfolka her på forumet påstår at menn er smartere enn kvinner fordi vi hadde alle the smart guys. dessuten VAR vikingene religiøse.

nr2:

jeg uttrykker at jeg er lei av "vi ateister er smartest i verden, hvorfor kan ikke alle bare bli ateister?"-tendensen. ikke at blondiner er dumme, psykopater er sånn på midten og slikt. hvordan du har tolket tekstene mine, omtrent like bra som bondevik tolket koranen?

Endret av niklnikm
Lenke til kommentar
Ifølge denne artikkelen har en dansk professor gjort undersøkelser som han hevder viser at religiøse har lavere IQ enn ateister. Tidligere har han  også hevdet at menn har høyere IQ enn kvinner.

 

Stemmer den nye teorien også? Hva mener dere?

7825065[/snapback]

 

I følge det jeg kan se er det danskens IQ det er noe i veien med.

8009837[/snapback]

 

Meget mulig, men her er det om å gjøre å få det første slag inn...Hvis man retter pekefinger på andres MULIGE svakheter angående laten og gjøren, slipper en den samme pekefinger rettet mot seg selv...ett selvoppholdelsesinnstinkt? Kanskje? Men det må da bli traurig og hele tiden finne feil på andre, noe og fo`re sin egen innteligens med er det ikke.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Ifølge denne artikkelen har en dansk professor gjort undersøkelser som han hevder viser at religiøse har lavere IQ enn ateister. Tidligere har han  også hevdet at menn har høyere IQ enn kvinner.

 

Stemmer den nye teorien også? Hva mener dere?

7825065[/snapback]

 

Skal jeg være ærlig syns jeg hele greia er tåpelig, nå ser jeg jo at trådstarter henviser til en konkret artikkel og er således ikke ( oppfinner ) av påstanden.

 

For de som har reist endel, sett kirkebygg, skrevne skrifter, levesett - uansett religion kan ikke være enige.

 

Nå vet jeg ikke hva utvalgsmaterialet var, men at det har skrumpet betraktelig inn tror jeg nok, det er vel ingen som vil bli kvalifisert som idioter frivillig.

 

Da står det bare igjen kvalifisert gjetning fra denne professor, hvor en den har noen verdi.

 

Det må antagligvis først og fremst bygge på at noen tror på noe som ikke er vitenskapelig bevist, dvs en Gud.

 

Hvis nå dette hadde vært vitenskapelig bevist hvilket valg hadde vi da? når man vet konsekvensene?

 

Man kan da spørre seg om Oslo gutter eller jenter for den saks skyld har lavere iq ( enn folk på bygda ), gjerne ta med innbyggere fra de andre større byer, ut fra at deres miljø inneholder støy, forurensing som støv, støy, eksos, stress, større risiko for voldtekter, overfall, ran, osv osv i det uendelige.

 

Nei, det tror jeg ikke, mennesker er hele tiden i bevegelse ( mer eller mindre ), noen flytter inn i byer og noen flytter ut, dette gjelder også i høyeste grad religion, noen søker og finner...noen søker bort fra religion eller finner en ny..mere troverdig og rett utfra deres synspunkt.

 

Iq kan dermed da ikke forandre seg drastisk hvis noen forkaster en religion eller finner en, ei heller om man bor i Oslo eller i naturskjønne bygder.

Lenke til kommentar

Jeg vill ikke påstå at IQ har noe med om man er religiøs eller ikke, men at det har noe med hvordan man greier å se ting utenfra... Mange familier der de ser på f.eks kristendommen som den eneste rette måten at jorden er blitt skapt på, men om man forteller dem hvordan jorda egentlig er blitt skapt, og hjelper dem med å se ting fra en litt annen vinkel, da blir det faktisk fort slik at de kan endre litt på synet sitt... Det har nok til en viss grad med IQ og gjøre, men faktisk mange som er hyperkristne, som faktisk har en høy IQ, men disse har da lett for å kanskje sette tvilen til om bibelhistoriene faktisk er sanne, og om det i det hele tatt er noe sant i f.eks at jesus gikk på vannet? Mens derimot personer med lavere IQ ikke har så veldig lett for å se dette i et annet perspektiv og derme så blir blindsonen for deres synsvinkel mye større... de greier med andre ord ikke å innse at de har feil, eller at det finnes en annaen løsning...

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at tro synker der utdanning øker. Med andre ord: Tro starter der viten slutter.

 

Et eksempel på det er Isac Newton.

8015553[/snapback]

 

spot on!

Alle kart over relegions aktivitet viser at fattige land lider mest. Jeg vil videre hevde at informasjonsfrihet og velstand er en i symbiose, mer komplekse noen gang erfart.

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at tro synker der utdanning øker. Med andre ord: Tro starter der viten slutter.

 

Et eksempel på det er Isac Newton.

8015553[/snapback]

 

spot on!

Alle kart over relegions aktivitet viser at fattige land lider mest. Jeg vil videre hevde at informasjonsfrihet og velstand er en i symbiose, mer komplekse noen gang erfart.

8119458[/snapback]

 

La meg sette tingene litt på spissen. Jeg leste et sted at de fleste homofile har høyere utdannelse. Likevel viser det seg at HIV eksploderer i Oslo pga ubeskyttet sex i saunaene. Er dette et tegn på høy IQ? Syfilis og gonore er på fremmarsj i Norge som aldri før. Dette skjer ikke i samme grad blant kristne. De har nemlig høyere IQ.

Lenke til kommentar
La meg sette tingene litt på spissen. Jeg leste et sted at de fleste homofile har høyere utdannelse. Likevel viser det seg at HIV eksploderer i Oslo pga ubeskyttet sex i saunaene. Er dette et tegn på høy IQ? Syfilis og gonore er på fremmarsj i Norge som aldri før. Dette skjer ikke i samme grad blant kristne. De har nemlig høyere IQ.

8123282[/snapback]

 

Er du allergisk mot kildebruk? "Jeg leste en gang at..." holder ikke.

Lenke til kommentar

Jesse: uansett, det at kristne har et roligere sexliv, betyr ikke at de har høy IQ. Det betyr at de har et rolig sexliv. Du vet, seksuelle sykdommer smitter ofte via sex. Har man et rolig sexliv blir man sjeldnere utsatt for sånne sykdommer. Det å ha et rolig sexliv er ikke et tegn på høy IQ. Jeg sier ikke at det er det motsatte, men logikken din.... vel, hva var det med logikken din?

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvordan man kan sitte å påstå at et slapt sexliv er ensbetydende med høyere IQ! Det er bare et tegn på at man er redd for å havne i helvete, pga hva de øvre leddene i kristendommen har uttalt seg om temaet tidligere.. :roll:

 

Det å ha mange partnere og ubeskyttet sex derimot, kan nok kanskje settes i sammenheng med lavere IQ? :)

 

Man er da for f**n ikke dum, bare fordi man har mye sex, og er såpass at man holder seg til en man er glad i? :nei:

Lenke til kommentar
Jesse: uansett, det at kristne har et roligere sexliv, betyr ikke at de har høy IQ. Det betyr at de har et rolig sexliv. Du vet, seksuelle sykdommer smitter ofte via sex. Har man et rolig sexliv blir man sjeldnere utsatt for sånne sykdommer. Det å ha et rolig sexliv er ikke et tegn på høy IQ. Jeg sier ikke at det er det motsatte, men logikken din.... vel, hva var det med logikken din?

8123550[/snapback]

 

 

Det er forskjell på rolig og utsvevende. Jeg holder meg til fruen, men vi tar det ikke "rolig". Og merk at jeg i innlegget sa at dette var satt på spissen, slik trådstarter egentlig la opptil.

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvordan man kan sitte å påstå at et slapt sexliv er ensbetydende med høyere IQ! Det er bare et tegn på at man er redd for å havne i helvete, pga hva de øvre leddene i kristendommen har uttalt seg om temaet tidligere..  :roll:

 

Det å ha mange partnere og ubeskyttet sex derimot, kan nok kanskje settes i sammenheng med lavere IQ? :)

 

Man er da for f**n ikke dum, bare fordi man har mye sex, og er såpass at man holder seg til en man er glad i?  :nei:

8123881[/snapback]

 

Det var i grunnen mitt poeng. Sex er helt topp. Men ikke møljepuling og homosex i sauna. Dert skulle da vel holde med en partner. Er det noe som tyder på at mennesker blir lykkeligere av å hoppe fra seng til seng?

Lenke til kommentar
Det var i grunnen mitt poeng. Sex er helt topp. Men ikke møljepuling og homosex i sauna. Dert skulle da vel holde med en partner. Er det noe som tyder på at mennesker blir lykkeligere av å hoppe fra seng til seng?

8123930[/snapback]

 

Er det noe som tyder av høyere intelligens ved å bli i en?

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvordan man kan sitte å påstå at et slapt sexliv er ensbetydende med høyere IQ! Det er bare et tegn på at man er redd for å havne i helvete, pga hva de øvre leddene i kristendommen har uttalt seg om temaet tidligere..  :roll:

 

Det å ha mange partnere og ubeskyttet sex derimot, kan nok kanskje settes i sammenheng med lavere IQ? :)

 

Man er da for f**n ikke dum, bare fordi man har mye sex, og er såpass at man holder seg til en man er glad i?  :nei:

8123881[/snapback]

 

Det var i grunnen mitt poeng. Sex er helt topp. Men ikke møljepuling og homosex i sauna. Dert skulle da vel holde med en partner. Er det noe som tyder på at mennesker blir lykkeligere av å hoppe fra seng til seng?

8123930[/snapback]

Erm, homosex i sauna? er jeg litt utdatert her? Hva dreier dette seg om?

Lenke til kommentar

Herre min skaper! Folk må da få ha seg som de vil! Om det så er med en partner, en ny partner hver helg, swinging, gruppesex, S&M, bondage, homsesex, lesbesex, wet sex eller hva pokker det nå enn er som tenner folk! Meg bekjent så er det ingenting som tyder på at "eksperimenterende" sexliv tyder på lavere IQ.

 

Som Jens Bjørneboe skrev, det finnes ingen seksualmoral.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...