DaEvil1 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Men uansett slik jeg ser det, så tror jeg ikke at IQ og religion henger direkte sammen. Men jeg er med på at jo større IQ du har, jo større sjans er det for at du tilegner deg mere kunnskap og dermed "mister" religionen din om du noensinne har hatt en. Det er ihvertfall slik jeg tror at det er. 7970310[/snapback] Er ikke det en nokså direkte sammenheng? Høyere IQ gjør deg mer skeptisk. Jo flere spørsmål du stiller til verden rundt deg (religion inkludert), jo mindre er sjansen til å faktisk tro blindt på noe som helst. 7973919[/snapback] Hvis det hadde gjeldt faktisk IQ kunne jeg vært med på at noe slikt kan sies. Men da jeg har veldig liten tillit til at dagens IQ tester måler faktisk IQ på en tilfredstillendes måte, og jeg er av den oppfatning at det er en mer indirekte sammenheng av målt IQ i dag og faktisk større sjans for at du tilegner deg kunnskap. Som sagt tror jeg at personlighet har mye å si (ikke bare intelligens som er en del av personligheten, men hele væremåten din og hvordan man gjør seg opp tanker om ting og hvilke meninger man har om diverse ting osv osv) Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Ifølge denne artikkelen har en dansk professor gjort undersøkelser som han hevder viser at religiøse har lavere IQ enn ateister. Tidligere har han også hevdet at menn har høyere IQ enn kvinner. Stemmer den nye teorien også? Hva mener dere? 7825065[/snapback] Ja de religiøse har uten tvil lavere iq en andre! Men det mest irriterende er at de går rundt uten å vite det selv, som om ingenting hefter dem liksom. De traver traust og standhaftig videre i sin uvitenhet og dumhet, blinde og fordomsfulle som bare rakkern. Men alle vi andre har skjønt det, bare ikke dem selv, men hysj, hysj ikke fortell noen at de fleste av oss trodde på julenissen da vi var små eller havner vi selv i samme bås. Endret 19. februar 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Ja de religiøse har uten tvil lavere iq en andre! Men det mest irriterende er at de går rundt uten å vite det selv, som om ingenting hefter dem liksom. De traver traust og standhaftig videre i sin uvitenhet og dumhet, blinde og fordomsfulle som bare rakkern. Men alle vi andre har skjønt det, bare ikke dem selv, men hysj, hysj ikke fortell noen at de fleste av oss trodde på julenissen da vi var små eller havner vi selv i samme bås. 7974802[/snapback] Jeg hadde anbefalt at du dekket til kroppen, det er like før glasshuset ditt raser sammen. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Ja de religiøse har uten tvil lavere iq en andre!Men det mest irriterende er at de går rundt uten å vite det selv, som om ingenting hefter dem liksom. De traver traust og standhaftig videre i sin uvitenhet og dumhet, blinde og fordomsfulle som bare rakkern. Men alle vi andre har skjønt det, bare ikke dem selv, men hysj, hysj ikke fortell noen at de fleste av oss trodde på julenissen da vi var små eller havner vi selv i samme bås. 7974802[/snapback] DU har skjønt det? Ting kan virkelig tyde på at du IKKE har gjort det.... Snakker om å skyte seg selv i foten.... Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Ja de religiøse har uten tvil lavere iq en andre! Men det mest irriterende er at de går rundt uten å vite det selv, som om ingenting hefter dem liksom. De traver traust og standhaftig videre i sin uvitenhet og dumhet, blinde og fordomsfulle som bare rakkern. Men alle vi andre har skjønt det, bare ikke dem selv, men hysj, hysj ikke fortell noen at de fleste av oss trodde på julenissen da vi var små eller havner vi selv i samme bås. 7974802[/snapback] Jeg hadde anbefalt at du dekket til kroppen, det er like før glasshuset ditt raser sammen. 7974861[/snapback] Helt standard, og like paradoksalt hver gang det diskuteres religion.. "de religiøse" er fordomsfulle og generaliserende.. Som en kuriositet kan vi jo legge til en spekulasjon om at personer med IQ i øvre sjiktet ville forstå at de skjøt seg selv i foten, noe som tilsier at flere religionskritikere har lav IQ? Endret 19. februar 2007 av toth Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Da jeg tok norskeksamen på videregående, strøk bortimot halvparten fordi de ikke forstod at teksten oppgaven handlet om var ironisk. Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg vet ikke om kjetil02 sikter til at ulfjoh01 var ironisk i sitt innlegg, men det tror jeg virkelig ikke han var.. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) De første par setningene av Ulfjoh's post virket ironiske, men resten virket bare generelt fordomsfull og nedtråkkendes. Så hvis den var ironisk, var den virkelig dårlig skrevet med tanke på det. Hvis den skulle virke fordømmende og ignorant, var den veldig bra skrevet med tanke på hvilken effekt den hadde... Endret 19. februar 2007 av Hwoarang Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Ja de religiøse har uten tvil lavere iq en andre! Men det mest irriterende er at de går rundt uten å vite det selv, som om ingenting hefter dem liksom. De traver traust og standhaftig videre i sin uvitenhet og dumhet, blinde og fordomsfulle som bare rakkern. Men alle vi andre har skjønt det, bare ikke dem selv, men hysj, hysj ikke fortell noen at de fleste av oss trodde på julenissen da vi var små eller havner vi selv i samme bås. 7974802[/snapback] Jeg hadde anbefalt at du dekket til kroppen, det er like før glasshuset ditt raser sammen. 7974861[/snapback] Åpenhet, åpenhet gutten min, er ordet i dag, forresten takk for ideen om glasshus, men tror ikke jeg trenger det, kanskje til våren som ett drivhus, men foretrekker da ett av plast som kan kalkes for å dempe solen. Men i min enfoldighet trodde jeg det var religiøses iq som skulle diskuteres? Ikke min kropp, og jeg har ikke gitt uttrykk for annet en hvilket nivå jeg mener de ligger på sånn cirka. Endret 20. februar 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Ja de religiøse har uten tvil lavere iq en andre!Men det mest irriterende er at de går rundt uten å vite det selv, som om ingenting hefter dem liksom. De traver traust og standhaftig videre i sin uvitenhet og dumhet, blinde og fordomsfulle som bare rakkern. Men alle vi andre har skjønt det, bare ikke dem selv, men hysj, hysj ikke fortell noen at de fleste av oss trodde på julenissen da vi var små eller havner vi selv i samme bås. 7974802[/snapback] DU har skjønt det? Ting kan virkelig tyde på at du IKKE har gjort det.... Snakker om å skyte seg selv i foten.... 7975287[/snapback] ER faktisk skutt i foten, men det er ikke selvgjort måtte på sykehus og få fjernet kula som sto fast i bein. Endret 20. februar 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Da jeg tok norskeksamen på videregående, strøk bortimot halvparten fordi de ikke forstod at teksten oppgaven handlet om var ironisk. 7975575[/snapback] En annen ting som har vanket på diverse skoler blandt elever er ett oppgaveark på 30 oppgaver. I redegjørelsen står det at en bør lese nøye igjenom alle oppgaver før en begynner. I oppgave 30 står det at man kan sløyfe alle oppgaver og levere inn uten besvarelse.... Mange har sittet lenge og grublet, og da de kom til oppgave 30, ble noen kraftsalver utløst.. Endret 20. februar 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Men i min enfoldighet trodde jeg det var religiøses iq som skulle diskuteres? Ikke min kropp, og jeg har ikke gitt uttrykk for annet en hvilket nivå jeg mener de ligger på sånn cirka. 7981672[/snapback] Jeg lette en stund etter noe å svare på i innleggene dine, men det var litt vanskelig å finne reelle argumenter blandt all teksten. Siden vi er inne på "artige" ordtak o.l., jeg kommer i farten på "sette bukken til å passe havren", og "se bjelken i ditt eget øye før du ser flisen i naboens". Du skjønner hvor lite verdi det får når en fordomsfull person kaller en person fordomsfull? Eller om en med 100 i IQ skal måle IQen til en på 130? Blir litt feil.. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Noe som støtter opp om denne undersøkelsen er andre undersøkelser som viser at kun et fåtall av de fremste forskerne i USA og England tror på overnaturlige vesener. Samtidig viser nesten alle tidligere undersøkelser at desto høyere IQ eller utdanningsnivå man har, desto mindre er sjansen for at man er religiøs på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Her er noe moro jeg postet for en stund siden, handler om hjernereseptorer og hvor skeptisk man er. Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Da jeg tok norskeksamen på videregående, strøk bortimot halvparten fordi de ikke forstod at teksten oppgaven handlet om var ironisk. 7975575[/snapback] En annen ting som har vanket på diverse skoler blandt elever er ett oppgaveark på 30 oppgaver. I redegjørelsen står det at en bør lese nøye igjenom alle oppgaver før en begynner. I oppgave 30 står det at man kan sløyfe alle oppgaver og levere inn uten besvarelse.... Mange har sittet lenge og grublet, og da de kom til oppgave 30, ble noen kraftsalver utløst.. 7981731[/snapback] Haha, den der kjenner jeg til, husker at alle nerdene begynte å jobbe som fy på første oppgave og utover, mens de slække gutta bladde som vanlig til siste side og lente seg bakover, rollene ble på en måte snudd på hodet den dagen, minnes den med glede Lenke til kommentar
E.T Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det finnes to typer ateister, og to typer religiøse. 1.De som har tatt et bevisst valg etter en god omgang tenking, filosofering og vurdering. 2.De som trenden. Jeg er personlig ateist, men jeg har større respekt for en bevisst kristen en en tankeløs ateist. Hvorfor jeg har _litt_ respekt for en bevisst kristen? Vel, relativt oppegående folk dedikerer livet sitt til spill som WoW for å slippe virkeligheten. Eventyrverdener er ikke til å spøke med. Lenke til kommentar
duottar Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Man skulle da også ha stilt spørsmålet om hvem som har lavest IQ av ateister og agnostikere... Lenke til kommentar
jesse Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Ifølge denne artikkelen har en dansk professor gjort undersøkelser som han hevder viser at religiøse har lavere IQ enn ateister. Tidligere har han også hevdet at menn har høyere IQ enn kvinner. Stemmer den nye teorien også? Hva mener dere? 7825065[/snapback] I følge det jeg kan se er det danskens IQ det er noe i veien med. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Og hva begrunner du det med? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 At han er et kristent geni som gjør undersøkelsens resultat ugyldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå