Gå til innhold

LCD eller plasma ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal kjøpe en ny tv til hybelen min. Jeg har lyst på en HD klar 42" som ser stilig ut og har bra bildekvalitet. Er villig til å betale opp til 16 000 kr, men vet ikke om jeg skal gå for LCD eller plasma. Vet heller ikke hvilke merke jeg skal gå for ettersom jeg ikke har så mye peiling på tv'er.

 

Noen som har noen smarte tips til meg, eller forslag til hva slags tv jeg skal gå for ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg skal kjøpe en ny tv til hybelen min. Jeg har lyst på en HD klar 42" som ser stilig ut og har bra bildekvalitet. Er villig til å betale opp til 16 000 kr, men vet ikke om jeg skal gå for LCD eller plasma. Vet heller ikke hvilke merke jeg skal gå for ettersom jeg ikke har så mye peiling på tv'er.

 

Noen som har noen smarte tips til meg, eller forslag til hva slags tv jeg skal gå for ?

7825049[/snapback]

Gå for LCD. Plasma begynner å falle bort ifra markedet, og i 16 000kr prisklassen får du nok heller ingen med HD støtte. Eller den kan vise HD materiale på skjermen, men det vil nedskaleres ned.

Skarpheten er også en del dårligere.

 

Du har også faren for innbrenning....

 

Farge og kontrastnivå er dog en del bedre på Plasma, men ikke nok til å bøte på de negative sidene.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for tips. Da får jeg satse på LCD, og spytte ut litt mer kapital.

 

 

Hei

 

Jeg skal kjøpe en ny tv til hybelen min. Jeg har lyst på en HD klar 42" som ser stilig ut og har bra bildekvalitet. Er villig til å betale opp til 16 000 kr, men vet ikke om jeg skal gå for LCD eller plasma. Vet heller ikke hvilke merke jeg skal gå for ettersom jeg ikke har så mye peiling på tv'er.

 

Noen som har noen smarte tips til meg, eller forslag til hva slags tv jeg skal gå for ?

7825049[/snapback]

Gå for LCD. Plasma begynner å falle bort ifra markedet, og i 16 000kr prisklassen får du nok heller ingen med HD støtte. Eller den kan vise HD materiale på skjermen, men det vil nedskaleres ned.

Skarpheten er også en del dårligere.

 

Du har også faren for innbrenning....

 

Farge og kontrastnivå er dog en del bedre på Plasma, men ikke nok til å bøte på de negative sidene.

7825073[/snapback]

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg bedre plasma, de negative sidene er blitt mindre fremtredende på nye modeller, dette gjelder serlig innbrenning.

Det er klart at hvis du ser på CNN tre døgn i strekk, så setter det sannsynligvis merke i skjermen, men i de fleste tilfeller forsvinner dette hvis du lar skjemen vise "snø" over natten. Hvis ikke får du som regel ny TV, det lovet i alle fall Expert (Pioneer). Pixelfeil på LCD derimot er det værre å få byttet tror jeg, der må det være en viss mengde pixelfeil før du får ny, og det er som regel aldri mer enn en dårlig pixel.

Men nå skal det sies at LCD også forbedres mye med tiden, men veien opp til plasma-tvenes farge og serlig svart, er veldig lang.

Søk på google så finner du gode argumenter både for og imot, mange er ren propaganda for en av delene, andre er "nøytrale" faktasider, men felles er det at alle gir deg forskjellige argumenter for og imot, noe som absolutt er viktig for å gjøre opp en egen mening.

 

Men nok prat fra meg og fokus på saken :p

Vil anbefale Panasonic sine skjermer, de er plasma, men likevel noe av det beste du får. TH-42PV60 er en bra modell. Koster litt under 14000 på nett, sikkert rundt 16 i butikk.

 

Har du tenkt å bruke TVen mye til PCen, så bør du nok kjøpe LCD, selv om det kun er stillbilder som over tid kan brennes inn på plasma. Skrivebordet på PCen er flink til å brenne seg inn tenker jeg

 

Til slutt vil jeg sittere et godt innlegg jeg fant på et annet forum:

Kort og greit

 

TV og Film bruk vil plasma gi en gevinst på bildekvalitet

 

skal du bruke veldig mye data/konsoll mot skjerm med masse statiske bilder ville en lcd skjer vært bedre mht inbrennings faren på plasma (som i dag er liten men den er der)

 

plasma - tv/film

 

lcd - pc/konsoll

Bedre svar kan vel ikke gies ;)

 

Og helt til slutt litt halv-propaganda :plink

 

EDIT: TVen jeg anbefalte

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

har en 42 " plasma selv og det med innbrening er ikke noe problem lenger,

tekst tv sto på i 50 min trur jeg, og jeg slo den av oh jeg så at teksten vistest fortsatt, men det fins noe som heter white whas elsn. som kjører alle pixlene på helt hvit og innbreningen forsviner :):) og det funket :!:

Lenke til kommentar

personlig så kjøper jeg ikke TV så ofte, og nå som vi har entret HD-TV alderen, så kan jeg ikke helt se hvorfor man skal velge en skjerm som ikke kan vise i HD oppløsning....

 

Ja, du har dårlige skjermer som ikke viser HD særlig godt heller, selv om det har støtte for å vise det. Men så er 1024x768 igjen dømt til å bli pixlette. :dontgetit:

Og nå som det digitale bakkenettet begynner å bli en realitet. (støtter Mpeg 4, og støtter derfor også HD-TV)

 

Skremselpropaganda er da en ting, men Plasma har og vil nok fortsette å bli et sort får på skarphet siden.

 

Jaja, den plasmaen har nok fortreffelig kvalitet, men så lenge den ikke støtter den nye teknologien som allerede har begynnt så smått å entre markedet så ville JEG ivhertfallgått for noe med HD oppløsning.

 

Du blir nok uansett fornøyd med den plasmaen, da den er langt ifra dårlig, så du får ha lykke til. Husk også å kjøp en skikkelig DVD/HD-DVD spiller til den da. :thumbup: (et minimum at DVD spilleren har HDMI for at du får utnyttet kvaliteten)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Problemet er vel at TVer med full HD støtte koster svin hvis du skal ha noen gode, og siden han hadde et budsjett på 16000 er det vel nesten dårlig gjort å "tvinge" ut flere tusen kroner av han.

Det finnes LCD skjermer som har full HD støtte til rett under 17000kr, men jeg vil ikke uttale meg noe om kvaliteten på disse.

Lenke til kommentar
personlig så kjøper jeg ikke TV så ofte, og nå som vi har entret HD-TV alderen, så kan jeg ikke helt se hvorfor man skal velge en skjerm som ikke kan vise i HD oppløsning....

 

Ja, du har dårlige skjermer som ikke viser HD særlig godt heller, selv om det har støtte for å vise det. Men så er 1024x768 igjen dømt til å bli pixlette. :dontgetit:

Og nå som det digitale bakkenettet begynner å bli en realitet. (støtter Mpeg 4, og støtter derfor også HD-TV)

 

Skremselpropaganda er da en ting, men Plasma har og vil nok fortsette å bli et sort får på skarphet siden.

 

Jaja, den plasmaen har nok fortreffelig kvalitet, men så lenge den ikke støtter den nye teknologien som allerede har begynnt så smått å entre markedet så ville JEG ivhertfallgått for noe med HD oppløsning.

 

Du blir nok uansett fornøyd med den plasmaen, da den er langt ifra dårlig, så du får ha lykke til. Husk også å kjøp en skikkelig DVD/HD-DVD spiller til den da. :thumbup: (et minimum at DVD spilleren har HDMI for at du får utnyttet kvaliteten)

7828859[/snapback]

 

Oh man, det tenkte jeg ikke over. Nå som jeg trodde at jeg hadde funnet drømme tv'en, så var den ikke hd - klar .

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Dørmme TV'en? Var det Panasonic TH-42PV60E du tenkte på da? Den er da i så fall HD-ready, og en ganske god TV. Vurderte den lenge selv en stund...

 

En TV jeg i aller høyeste grad vil anbefale deg å kikke nærmere på er LCD-TV'en Samsung LE40M71B. Har selv forjengeren M61 på hytta, og jeg er glitrende fornøyd med den. Begge disse TV'ene ble raskt veldig populære pga. bra bilde og design. M71 ble også kåret av dingz.no til beste allrounder TV. I tilfelle du lurte er dingz.no en troverdig side som tar for seg alle nye flat-TV'er og tester for dinside.no. Det er derfor verdt å ta seg en kikk innom der, link: http://dingz.no/dingz-test/tv/

Der finner du bla. test av M71.

 

Husk, at bildet på på flat-TV'er er sterkt avhengig av signalkvalitet. I mitt tilfelle med dårlige TV signaler på hytta, førte det raskt til skroting av den gamle antennen og anskaffelse av parabol, samt DVD-spiller med HDMI. Her ligger også en del av forskjellen på gode og dårlige TV'er - signalbehandlingen. Men som sakt, les på dingz.no, de har alltid et avsnitt om dette.

 

Angående plasma, min oppfatning er at plasma nå er en utdøende teknologi som flere produsenter nå begynner å gå vekk fra.

Se f.eks på Philips LCD toppmodell, den har alle fordelene til LCD og står ikke noenting tilbake for de beste plasma TV'ene. (en vel dyr TV da men...)

 

EDIT: En liten komentar til Bluum: Det skal ganske masse til at du får ny TV hvis du er uheldig med innbrenning og det ikke går bort. Det står nevnt om dette i bruksanvisningen så de fleste er ganske vrange ang. dette. Husker en sak fra TV2 hjelper deg, det endte ikke bra for kunden. Pixelfeil er en skjeldenhet på TV'er, ta deg en runde i utstillingen i en lokal butikk å se hvor mange pixel-feil du finner... Dessuten har enkelte produsenter "pixel-garanti".

 

Obs. Innlegget mitt virker kanskje litt plasma-fientlig. Personlig har jeg plasma TV hjemme og LCD TV på hytta, og kan si at jeg ikke har hatt problemer med noen av de, men er strålende fornøyd. Jeg føler derimot at LCD-TV'en min gir meg best bilde.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
personlig så kjøper jeg ikke TV så ofte, og nå som vi har entret HD-TV alderen, så kan jeg ikke helt se hvorfor man skal velge en skjerm som ikke kan vise i HD oppløsning....

7828859[/snapback]

Helt enig, men alle med et HD-ready merket støtter 720p og 1080i og det er HD! (High Definition)

Ja, du har dårlige skjermer som ikke viser HD særlig godt heller, selv om det har støtte for å vise det. Men så er 1024x768 igjen dømt til å bli pixlette. :dontgetit:

Og nå som det digitale bakkenettet begynner å bli en realitet. (støtter Mpeg 4, og støtter derfor også HD-TV)

7828859[/snapback]

Hvis du står 1 meter fra tv'en såklart, men en 42" burde du jo hvertfall ha ca. 3 meter klaring for å få best mulig bilde.

Skremselpropaganda er da en ting, men Plasma har og vil nok fortsette å bli et sort får på skarphet siden.

7828859[/snapback]

Litt rart hvis ikke det med skarphet kommer fram på alle testene som gjøres da? Aldri noen som setter det som noe stort minus kontra en lcd... kilde?

Jaja, den plasmaen har nok fortreffelig kvalitet, men så lenge den ikke støtter den nye teknologien som allerede har begynnt så smått å entre markedet så ville JEG ivhertfallgått for noe med HD oppløsning.

7828859[/snapback]

Jasså? Nå som bakkenettet kommer snart og parabol er allerede på vei og etter hva jeg vet velger de 720p og alle tv'er som er HD-ready støtter denne standarden! 1080i og 1080p som vil komme etterhvert på Blu-ray og HD-DVD og her er det kun noen få som støtter sistnevnte, 1080p. Jeg ville ikke hengt meg oppi det for det kommer alltid noe bedre... sånn er det med all teknologi.

MPEG-4 er kun standarden Norge har valgt å sende på. Akkurat som de velger 720p (p = progressivt).

Du blir nok uansett fornøyd med den plasmaen, da den er langt ifra dårlig, så du får ha lykke til. Husk også å kjøp en skikkelig DVD/HD-DVD spiller til den da. :thumbup: (et minimum at DVD spilleren har HDMI for at du får utnyttet kvaliteten)

7828859[/snapback]

Ja, HDMI er jo et minimum for den kan jo overføre HD-bilder, men det kan jo ikke akkurat en dvd-spiller, så en komponent holder da i massevis. Selvom såklart en HDMI er jo heller ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Oh man, det tenkte jeg ikke over. Nå som jeg trodde at jeg hadde funnet drømme tv'en, så var den ikke hd - klar .

 

:hmm:

7835782[/snapback]

Panasonic'en er HD-ready!

Fakta

Panasonic TH-42PV60E

• 1024 x 768 paneloppløsning

• V-real bildebehandling

• HD-ready med 2 x HDMI

• Lysstyrke: ikke oppgitt

• Kontrast: 10.000:1

• Pris: Kr. 23.000

 

Konklusjon

Dette apparatet ligger på ca tyve tusen i butikkene, men har også vært å finne på tilbud hos El-kjøp for vanvittige 17.000 kroner. Det er intet mindre enn et plasmakupp! For PV60 gir suverene bilder på både vanlige og høyoppløste tv-signaler. V-real bildebehandlingen gjør underverker med fargepalletten, og man får et balansert, uanstrengt og naturlig tv-bilde med masse detaljer og dybde. Tv-ens evne til å få frem detaljer i mørke områder uten at det går på bekostning av svartnivået er imponerende. Dette gjør den til en glimrende tv for selv krevende, mørke filmer og tv-serier som Ringenes Herre og CSI.

 

Tror mange blander HD-ready med å vise full hd-oppløsning som er 1920x1080. Faktisk så er det toppmodeller fra flere kjente merker som ikke greier å håndtere disse på en skikkelig måte enda. Jeg tror jeg var Philips sin som ikke viste bilde i full hd engang så det er ikke mer enn et par-tre skjermer som viser full hd med et godt bilde og da koster de gjerne 25.000 +++

Endret av datating
Lenke til kommentar

Ok, for å løse opp i litt missforståelser.

 

1. Nei jeg mente aldri full HD oppløsning (1080P)

 

personlig så kjøper jeg ikke TV så ofte, og nå som vi har entret HD-TV alderen, så kan jeg ikke helt se hvorfor man skal velge en skjerm som ikke kan vise i HD oppløsning....

 

 

Helt enig, men alle med et HD-ready merket støtter 720p og 1080i og det er HD! (High Definition)

 

Nå gjelder det å ha tunga rett i munnen...

 

Skjermen er nemelig HD-Ready og kan vise HD materiale JA, men kan desverre IKKE vise i HD oppløsning. (1024*XXX pixler er maks på skjermen)

 

Altså vil du fint kunne se på HDTV, men du vil ikke kunne nyte den høyere oppløsningen HD-TV sendes i. (720P er det samme som 1280x720 pixler, mens TVen har maks 1024xXXX) Noe som betyr 50% mindre pixler enn hva HD-TV kommer til å sendes i.

 

Btw: Så at HDTV kom til Norge i dag... ivhertfall på noen få kanaler og på parabol.

 

Tror mange blander HD-ready med å vise full hd-oppløsning som er 1920x1080. Faktisk så er det toppmodeller fra flere kjente merker som ikke greier å håndtere disse på en skikkelig måte enda. Jeg tror jeg var Philips sin som ikke viste bilde i full hd engang så det er ikke mer enn et par-tre skjermer som viser full hd med et godt bilde og da koster de gjerne 25.000

Helt riktig det.

 

Men nå kan heller ikke skjermen vise i OPPLØSNINGEN 720P heller.... (den kan vise materiale som sendes i det, men blir nødt til å skalere ned)

 

Og du får da svært gode LCD skjermer med 720P. :yes:

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg skal kjøpe en ny tv til hybelen min. Jeg har lyst på en HD klar 42" som ser stilig ut og har bra bildekvalitet. Er villig til å betale opp til 16 000 kr, men vet ikke om jeg skal gå for LCD eller plasma. Vet heller ikke hvilke merke jeg skal gå for ettersom jeg ikke har så mye peiling på tv'er.

 

Noen som har noen smarte tips til meg, eller forslag til hva slags tv jeg skal gå for ?

7825049[/snapback]

 

Velg LCD om du skal spiller mye tvspill og driver mye med data.

 

Velg Plasma om du skal se tv, serier og mye film.

 

Plasma har best kontrast, sortnivå og bilde. Glem det andre sier om at plasma er på vei ut. Bare noen som tror det. Nye modeller fra pioneer og panasonic kommer til våren. Pioneer skal visstnok ha et panel på 20-30.000:1 i kontrast. Det kan LCD lengte etter gitt!

Lenke til kommentar

Forsåvidt riktig det du sier her generelt om bruksområder. Men saken er ikke lenger så lett...

Regner med at du sikter til meg når du sier: "Glem det andre sier om at plasma er på vei ut." Men det er et faktim, se vel et år tilbake i tid å se hvor mye mer utbredt plasma var da.. I dag sitter vi bare igjen med Pioneer og Panasonic (og til dels Philips) som de store plasma-satserne.

LCD har tatt mer og mer over, og det er ikke uten grunn. De beste LCD-TV'ene i dag, som f.eks. M71, matcher de beste plasmamodellene veldig bra på kontrast og sortnivå.

Å si at plasma har best bilde blir for meg tullete. Se f.esk på fargen(e) hvit, på LCD-TV'er vil man få en ren sterk hvitfarge, mens på plasma-TV'er den mer gråaktig.

 

"Nye modeller fra pioneer og panasonic kommer til våren. Pioneer skal visstnok ha et panel på 20-30.000:1 i kontrast." OK, hvis du er så opptatt av tall, se på OLED's 100000:1 i kontrast? Forøvrig ser jeg ikke hva dette har å gjøre med trådstarters tv til 16.000, da ingen av disse vil være å oppdrive til liknende sum.

 

Personlig har jeg som sakt en Pioneer 436 XDE og en Samsung LE32M61, og jeg vil påstå at samsungen er mitt beste kjøp. Den gir et minst like flott bilde.

Så, trådstarter, plasmaen fra Panasonic er er bra kjøp. M71 vil jeg si er et enda bedre kjøp, ikke minst ser den mye bedre ut. Uansett tror jeg du vil bli veldig fornøyd. *mimrer fra da jeg pakket opp min første flat-TV*

 

EDIT: DENNE er kanskje litt hjelp å se på? Mange bra TVer her.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

hvis du kan klare å strekke deg til 16990,- så ville jeg kikket på Sharp 37XD1E. Den er bedre enn M71 på det meste, og har i tillegg 1080P (kun HDMI). Den får kanonkritikk i mange tester nå for tiden.

 

http://www.yatack.no/product?product_id=33...ideproduktklikk

 

Men uansett hva du velger, av disse skjermene så gjør du et bra valg. Det er litt viktig å tenke på bruksområdene dine.

 

Hvis du skal se mest på film, ville jeg valgt PV60. På vanlige tvsignaler tror jeg M71, XD1E og PV60 er like gode. Skal du koble den opp mot PC ville jeg valgt Sharp'en pga. oppløsningen. Tenker du på å kjøpe PS3 og/eller Blu Ray eller HD DVD ville jeg også valgt Sharpen, siden den er den eneste som kan vise 1080P.

 

Forresten så går jo også både Samsung 40 F71 og 40 M71 for 16500 for tiden, F71 har større oppløsning (1080P på alle innganger) og er bedre på høyoppløst materiale, men noe dårligere på TV-signaler. Den har heller ikke så bra sortnivå som de andre.

Endret av Samojed
Lenke til kommentar
hvis du kan klare å strekke deg til 16990,- så ville jeg kikket på Sharp 37XD1E. Den er bedre enn M71 på det meste, og har i tillegg 1080P (kun HDMI). Den får kanonkritikk i mange tester nå for tiden.

 

http://www.yatack.no/product?product_id=33...ideproduktklikk

 

Men uansett hva du velger, av disse skjermene så gjør du et bra valg. Det er litt viktig å tenke på bruksområdene dine.

 

Hvis du skal se mest på film, ville jeg valgt PV60. På vanlige tvsignaler tror jeg M71, XD1E og PV60 er like gode. Skal du koble den opp mot PC ville jeg valgt Sharp'en pga. oppløsningen. Tenker du på å kjøpe PS3 og/eller Blu Ray eller HD DVD ville jeg også valgt Sharpen, siden den er den eneste som kan vise 1080P.

 

Forresten så går jo også både Samsung 40 F71 og 40 M71 for 16500 for tiden, F71 har større oppløsning (1080P på alle innganger) og er bedre på høyoppløst materiale, men noe dårligere på TV-signaler. Den har heller ikke så bra sortnivå som de andre.

7837442[/snapback]

Det er en skjerm for mitt øye! :w00t:

 

Verdt å huske på at den skjermen har nesten 4 ganger (3,9 ganger) høyere oppløsning, og ja det gjør noe for bildekvaliteten.

Så selv om HDTV kommer i 720P så kommer jo filmer osv.. nok med 1080P.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Nå har jeg vært rudnt og tittet masse. Valget står mellom mellom

 

- Panasonic plasma 42" pv60 - den som ble kåret til fjorårets beste

- Samsung m71 40" lcd

- Pioneer 4270 plasma 42"

 

Alle koster mer eller mindre det samme, bortsett fra Panasonic som er litt billigere.

 

Hvilken burde jeg gå for ? (Kan legge til at det er tv og filmtitting det vil bli brukt til. )

Plzz en eller annen svar veldig fort. Jeg må ha ny tv idag :dribble:

Må spørre dere, alle butikkfolka jeg drar til sier at det merket de har er best. Stoler ikke helt på de folka.

Endret av aic007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...