Gå til innhold

Skal lage russeavis

Anbefalte innlegg

Hei. Har påtatt meg jobben å designe en russeavis, og har noen spm rundt dette.

Vi skal sannsynligvis bruke et trykkeri som heter Avis-Trykk Hamar AS, og de har en liste med kravspesifikasjoner til formatet. Jeg lurer litt på noen begreper, da jeg ikke har vært borti trykking og trykkeformater før.

Det er ulovlig å legge med løse fonter, og forannevnte filformater inkluderer fontene på en lovlig måte.

Er ikke helt sikker hva som menes med "løse fonter", betyr dette at vi ikke kan bruke gratisfonter fra nettet, kun standardfonter?

Punktstigning

Vi benytter lineær repro. Det vil si at materiell inn til oss ikke skal kompenseres for punktstigning, da dette blir gjort i vår produksjonsprosess. Vi kan ta imot ferdig kompensert materiell etter nærmere avtale. Reproverdiene som skal benyttes er da:

• Punktstigning settes til 20%

• For best resultat benyttes akromatisk repro (GCR)

• Andel sort settes til middels, og underfargetillegget (UCR) settes til 20%.

• Sammenlagt farge skal ikke overstige 240%.

Hva eksakt må jeg gjøre for å imøtekomme disse kravene? Eller hva må jeg ikke gjøre?

Oppløsning/tetthet

Oppløsningen settes til:  1270

Tetthet settes til: 85

Hvilken oppløsning/tetthet refererer de til her?

Anbefalinger for best mulig trykkresultat

Raster:

Minimum raster på mottatt materiale er: 10%

Maksimum raster på mottatt materiale er:  90%

Rasterfelter:

Rasterfelter bør minimum være 10% og maksimum 40%.

1. Med positiv tekst: Ikke over 30%

2. Med negativ tekst: Ikke under 40%

3. Gule rasterflater: Minimum 30% Negativ felt i gule rasterfelter bør ha kontur. Svart tekst på rasterfelter må det ikke «spares» ut for. Med dette menes det at den svarte teksten legges over rasterfeltet, uten at feltet har en negativ utsparring for teksten.

Her er jeg rett og slett helt på jordet...

Hadde vært fint om noen kunne tatt seg tid til å forklare litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ulovlig å legge med løse fonter, og forannevnte filformater inkluderer fontene på en lovlig måte.

Lag en PDF, da trenger du ikke legge ved "løse fonter", dvs fonftiler. Er det dem ikke ønsker å få tilsendt. De vil ha dokumentet med fontene "innbakt". Dette løser en PDF.

Punktstigning

Siden du ikke har peiling på dette, er det ikke noe du trenger å bekymre deg for. Du leverer en ferdig fil, som igjen går gjennom en prosess hvor kompensasjon for punktstigning og metning gjøres for deg.

Oppløsning/tetthet

Oppløsningen settes til:  1270

Tetthet settes til: 85

Strektegninger og tekst skal leveres i oppløsning på 1270 dpi, mens bilder (fotografier og fargeillustrasjoner) leveres i 85 linjer pr tomme. Drit i sistnevnte, og lever bilder på 150 dpi.

Anbefalinger for best mulig trykkresultat

Raster:

Minimum raster på mottatt materiale er: 10%

Maksimum raster på mottatt materiale er:  90%

Når du justerer cirves i photoshop, pass på at det mørkeste i bildet er max 90%, mens det lyseste i bildet er min 10%

Rasterfelter:

Rasterfelter bør minimum være 10% og maksimum 40%.

1. Med positiv tekst: Ikke over 30%

2. Med negativ tekst: Ikke under 40%

3. Gule rasterflater: Minimum 30% Negativ felt i gule rasterfelter bør ha kontur. Svart tekst på rasterfelter må det ikke «spares» ut for. Med dette menes det at den svarte teksten legges over rasterfeltet, uten at feltet har en negativ utsparring for teksten.

Når du lager bokser med fyll, så ikke velg en farge som har over 30% metning når du har sorte/mørke bokstaver inni boksen. Hvis du skal bruke hvite/lyse bokstaver, så ikke bruk under 40% metning.

Send tlf nr ditt på pm hvis du har flere spørsmål. Er enklere å forklare det muntlig..

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...