knutigro Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei, Jeg har en gammel MEDION som jeg kjøpte på elkjøp for 9000 kroner for 3 år siden. Den var da en av de billigste bærbare man fikk tak i på den tiden. Jeg ser meg litt rundt etter en ny laptop i dag, men det virker som de fleste i min prisklasse (rundt 7000 kroner) har dårligere CPU en min 3-år gamle elkjøpslaptop. Virker som min gamle traver har utrolig rask CPU for sin alder: Intel® Celeron® CPU 2.40 GHz Kan dette stemme? Synes dette er litt rart. Har ikke CPU i bærbare utviklet seg noe de siste årene. Når det gjelder ram og harddiskplass får jeg jo mye bedre spesifikasjoner i dag. Vil jeg merke stor forskjell om jeg går ned fra 2.4 GHz til 1.6 GHz om jeg kompenserer med mye mer ram. (tidligere 256, i dag 1 giga)? mvh knut Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Du må ikke se deg blind på hastigheten på CPU. De nye prosesorene får gjort flere ting på lavere Ghz enn de gamle. De nye prossesorene på 1.6Ghz vil knuse den gamle din ned i støvlene. Lenke til kommentar
knutigro Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Takk for kjapt svar, Jeg hadde på følelsen av at det var slik... Lenke til kommentar
plaank Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei, Jeg har en gammel MEDION som jeg kjøpte på elkjøp for 9000 kroner for 3 år siden. Den var da en av de billigste bærbare man fikk tak i på den tiden. Jeg ser meg litt rundt etter en ny laptop i dag, men det virker som de fleste i min prisklasse (rundt 7000 kroner) har dårligere CPU en min 3-år gamle elkjøpslaptop. Virker som min gamle traver har utrolig rask CPU for sin alder: Intel® Celeron® CPU 2.40 GHz Kan dette stemme? Synes dette er litt rart. Har ikke CPU i bærbare utviklet seg noe de siste årene. Når det gjelder ram og harddiskplass får jeg jo mye bedre spesifikasjoner i dag. Vil jeg merke stor forskjell om jeg går ned fra 2.4 GHz til 1.6 GHz om jeg kompenserer med mye mer ram. (tidligere 256, i dag 1 giga)? mvh knut 7824672[/snapback] Hei, Jeg har en gammel MEDION som jeg kjøpte på elkjøp for 9000 kroner for 3 år siden. Den var da en av de billigste bærbare man fikk tak i. Min gamle MEDION har følgende prosessor: Intel® Celeron® CPU 2.40 GHz Jeg undrer litt når jeg ser på nye billige laptopper i dag ettersom min ser ut til å ha uvanlig my CPU. Jeg vil gjerne kjøpe en ny billig men bedre laptop (helst rundt 6-7000) og når man ser på ram og harddisk har det jo utviklet seg en del og jeg kan få en helt ok laptop til denne prisen, men om jeg ser på CPU må jeg desverre gå ned i hastighet. Synes dette er litt rart. Hva er vanlig og forventet CPU i dag? Er det slik at CPU kanskje ikke er så viktig om man har masse mer ram. (Min MEDION har 256 men en ny i dag har vel rundt 1024). Vil jo ikke kjøpe en laptop som kanskje er mye tregere...men orker heller ikke prøyse 10.000,- for en ny en. mvh knut 7797366[/snapback] Hvorfor lagde du to omtrent identiske tråder, når du fikk svar i første tråden? Uansett - jo, CPU har utviklet seg utrolig masse siste årene, det er derfor en c2d på 1.66GHz er 3-4 ganger så kraftig som den Celeron 2.4GHz som du nå har. Grunnen til dette er at Core2Duo/Turion/CoreDuo/Pentium-M CPU'ene er mye mere effektiv per klokkesyklus. Altså, de får gjort 'mer per MHz'. Når det gjelder ram, er det alltid viktig med så masse som mulig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå